Jo, det förstår jag. Men jag tänkte för fallet att man helt plötsligt (t ex till följd av ett blixnedslag) för 10kV på en fasledning in i huset (eller vad nu spänningen blir). Om golvet jag då står på är PU mot fasen så inser jag att jag inte får något problem; men eftersom det inte är det utan står i förbindelse med jord (något annat vore förstås svårt) så är man i ett sämre läge än om ytan man är i kontakt med *inte* stog i förbindelse med jord.

Lite samma resonemang som att man inte får/skall införa en jord i en ojordad miljö; dvs det är OK att ansluta den jordade brödrosten i ett ojordat uttag i ett ojordat rum. (Något som jag fö tycker är ett gammaldags sätt att resonera). Eller jämför med en ESD-miljö, där man iofs är jordad (egentligen potentialutjämnad och står i förbindelse med jord) men har en stor serieresistans mod jord just för att undvika strömgenomgång om man skulle råka komma i kontakt med något som kan driva mer ström än en typisk statisk laddning.

Nu har vi inte så mycket blanktråd kvar i Sverige och dessutom ligger väl nollan överst i blanktråd (rätta om jag har fel) så ett nedslag kommer nog in på alla ledarna och då är det bra om armeringen följer med spänningsmässigt.

Sedan kan man ju undra om betongen står i kontakt med jorden då det numera ska vara en 20-30 cm frigolit under plattan. Och bara plaströr.

Skulle vara intressant att titta i frigoliten efter ett nedslag.

Protte

Det går att få in åskan i en fasledare även i kablar, hängspiralkablar eller vad det heter. Förförra sommarn brände åskan säkringen för en av faserna i alla 4 centraler hemma (plus en massa elektronik)!

Nu är ju inte faserna åtkomliga. Det som är berörbart är det som är jordat och potentialutjämnat. Så det är åsknedslag i marken och i PEN som man främst behöver skydda sig emot.

Du skulle behöva ett och annat överspänningsskydd du.

Protte

prototypen skrev:
Nu har vi inte så mycket blanktråd kvar i Sverige och dessutom ligger väl nollan överst i blanktråd (rätta om jag har fel) så ett nedslag kommer nog in på alla ledarna och då är det bra om armeringen följer med spänningsmässigt.

Protte
OK, vi tar den gamla åskfavoriten telefonen istället då. :) (Själv har jag trådlös telefon och IP-telefoni via nedgrävd fiber, så jag pratar obehindrat på, men i mitt område är det fortfarande luftledning i för övriga.) Jag tolkar svaren så att det i det här fallet vore att föredra att inte stå i kontakt med jord (vare sig via PU eller något annat).

Men jag är alls ingen motståndare mot de nya PU-kraven, vid nybyggnation vill säga. Nu bor jag själv i ett gammalt hus och känner mig inte ett dugg mera otrygg pga att det inte är "PU:at", och jag tänker inte lägga många strån i kors för att det skall bli det. Jag hade nog låtit bli att jorda putsnät i badrummet, oavsett om jag skulle kunna tänkas dra någon skruv i det eller inte.

Det BÖR ju sitta ett överspänningsskydd på telefonlinjen också anslutet till PEN eller PUS om man vill undvika hett om örat.

Protte

Vi har telefonkabeln nedgrävd (på nån decimeters djup eller två) men åskan har varit på den också, ett par gånger dessutom, och förkolnat både telefonledningen och strömledningen till DECT-telefonen, plus skrämt skiten ur en katt som satt på samma fönsterbräda. :x
Ett jack sitter en decimeter från kylen - i kylen finns brännmärken efter överslag mellan jacket o kylen.

Överspänningsskydd och PU står högt på önskelistan...

lars_stefan_axelsson skrev:
OK, vi tar den gamla åskfavoriten telefonen istället då. :) (Själv har jag trådlös telefon och IP-telefoni via nedgrävd fiber, så jag pratar obehindrat på, men i mitt område är det fortfarande luftledning i för övriga.) Jag tolkar svaren så att det i det här fallet vore att föredra att inte stå i kontakt med jord (vare sig via PU eller något annat).

Men jag är alls ingen motståndare mot de nya PU-kraven, vid nybyggnation vill säga. Nu bor jag själv i ett gammalt hus och känner mig inte ett dugg mera otrygg pga att det inte är "PU:at", och jag tänker inte lägga många strån i kors för att det skall bli det. Jag hade nog låtit bli att jorda putsnät i badrummet, oavsett om jag skulle kunna tänkas dra någon skruv i det eller inte.
Problemet är att man är i kontakt med jord i badrummet. Även med plaströr (vi har just lagt koppar, råttorna käkar plast) och frigolit under plattan. Betänk att blixten redan avverkat flera km genom luften, någon decimeter frigolit lär inte göra någon nämnvärd skillnad..

Sedan är det ju givetvis så att om man står och rakar sig (eller blåser håret) i badrummet när blixten kommer farande via uttaget så skulle det vara bättre att stå på ett helt isolerat golv. Jag får sätta min tillit till att åskskydden på inkommande matning klampar bort det värsta.

Mycket_nu har rätt - det är nästan lögn att få till tillräckligt god isolering så att späninngsfallet mellan den av åskan spänningsatta ledaren och sann jord till tillräckligt stor del tas över isoleringen och ingen falrig del blir kvar genom en person som råkar vara i vägen.

Däremot kan man få upp allt till ungefär samma potential genom potentialutjämning. Då tvingar man späningsfallet till att vara mellan huset och marken. Ännu bättre är att tvinga över en längre sträcka i marken genom att ha korrekt lokal jordning som går ut i marken.

Vi kanske ska börja med att bygga husen på en platta av gummi samt lägga in gummi som isolering i väggar och tak + lokala elverk i varje fastigehet....då bör vi ju klara oss :S

Det är svårt att isolera sig från åskan, inte ens 1000 meter luft verkar räcka.
Däremot verkar det lättare att ge åskan en alternativ väg, med armering och takplåt (de med taktegel går inte att skydda, lite svinn får man räkna med) PUS:ad har vi åtminstone en början till Faradays bur.

Protte

Dagens åska tog DECT-telefonen och en video (för andra gången). Vad fasen är en "irfbc30 i <konstigt tecken> r9321" i to220-kapsel? Tvärkortis är det i den alla fall. Detta trots portabelt överspänningsskydd i uttaget. Men TV och dekoder på samma uttag höll.

Hur bra fungerar centrala överspänningsskydd? Har dom nån chans? Vill inte slänga ut 5-10,000:- på nånting som inte skyddar och som måste bytas ut efter varje åskväder.

Ett portabelt skydd (finskydd) gör inte mycket nytta utan grovskydd (om man bor på landet) och mellanskydd före.

Bo.Siltberg skrev:
Hur bra fungerar centrala överspänningsskydd? Har dom nån chans? Vill inte slänga ut 5-10,000:- på nånting som inte skyddar och som måste bytas ut efter varje åskväder.
Jag har aldrig varit med om att ett ösp-skydd löst, de klarar många och höga transienter innan de är förbrukare.
Sen hjälper de till att hålla nätet rent från transienter kontinuerligt, inte bara vid blixtnedslag. All spänning över 500V (har jag för mig) leds till bort till jord och inte in i huset. Det ät ju alltid trevligt.

Bo.Siltberg skrev:
Dagens åska tog DECT-telefonen och en video (för andra gången). Vad fasen är en "irfbc30 i <konstigt tecken> r9321" i to220-kapsel? Tvärkortis är det i den alla fall. Detta trots portabelt överspänningsskydd i uttaget. Men TV och dekoder på samma uttag höll.

IFRBC 30 Är en N-kanals MOSFET (600V, 3.6A, Rdstyp < 2.2 ohm)

http://www.datasheetcatalog.org/datasheet/SGSThomsonMicroelectronics/mXuttvw.pdf

Men har den blåsts av åskan så kan även hur många andra halvledare som helst också gått hädan iofs....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.