4 100 läst ·
37 svar
4k läst
37 svar
Putsnät - PU?
Sida 1 av 3
Efter lång dag som EKLK 5G2.5-domptör (fy vad den är styv och tråkig) så står man och tittar på badrumsväggarna som nu är klädda med putsnät.
- Hmmm, det där är ju armering..
Den skall väl inte potentialutjämnas?! :O
- Hmmm, det där är ju armering..
Den skall väl inte potentialutjämnas?! :O
Har också tänkt på det där. Det finns väl inte någon risk att man kan komma åt armeringenen i en vanlig villa-platta? Så varför påstår många att den MÅSTE potentialutjämnas? Jag skulle tro att det bara gäller om det finns någon risk att den kan kommas åt.
För att man borrar ner i plattan för att fästa saker?injonil skrev:
Jag läste lite här på forumet i gamla trådar och vissa hävdar att potentialutjämning i villaplattor normalt sett inte är ett krav utan bara något man bör utföra. Det låter rimligt. Är det gjort finns inga hinder att senare borra i plattan för att t ex förankra en trapp till den nya vindsvåningen eller dylikt.
William Persäters svar på frågan om huruvida man måste PUS-jorda armeringen i en villa:
William Persäter skrev:Det är inte svårt att förstå en viss frustration när det gäller detta ämne, för det har flera gånger kommit nya regler och nya tolkningar.
Elsäkerhetsverket har (efter min tid där) uttalat att man inte ska behöva ansluta armeringen i villor till skyddsutjämningen, eftersom hela huset enligt föreskrifterna ska skyddas av jordfelsbrytare. Då bör man emellertid betänka (vilket man kanske inte gjorde?) att jfb skyddar inte vid ett PEN-ledarbrott eller om en spänning kommer in "bakvägen" via PEN-/PEledare. Står man då på ett ledande golv och berör en utsatt del utsätts man för en beröringsspänning, och detta skulle kunna undvikas/mildras med skyddsutjämnad armering under golvet. Osannolikt? Ja, men om man vill förebygga alla risker så långt det går kan man fundera på detta.
Alltså: I större byggnader som fabrikslokaler ska man skyddsutjämna armeringen, som du säger. I villor etc. måste man inte, men enligt min uppfattning bör man göra det där det är möjligt. Man har ju i regel obelagda golv i garage mm. Och då slipper man fundera på tveksamma gränsfall. Det är ju ganska lätt gjort att skyddsutjämna, om man är ute i tid. I andra länder funkar det så att elektrikern är med redan innan man gjuter.
Om armeringen är berörbar, ska den anslutas står det ja, i pkt 411.3.1.2. Det får man väl tolka bokstavligt, och det är väl inte så vanligt att den är berörbar. Den kan ju dock vara uppvikt, eller man kan ha öppningar i betongen. Vanligast är väl emellertid att det finns berörbara metalldelar som ligger an mot armeringen.
Armeringen anses sammankopplad om armeringsjärnen är najade eller svetsade. Observera att man av hållfasthetsskäl inte får svetsa ihop järn i mellanbjälklag. Har man armeringsmattor måste man lägga en wire i bågar som sammanbinder mattorna, och wiren fästs enligt anvisningarna i järnen på två ställen på varje matta och sedan ansluts den till huvudjordningsskenan.
Putsnätet är ju faktiskt lätt åtkommligt, det räcker att dra i en skruv i väggen. Blir sedan putsen blöt (det här handlar om vårt badrum!) så lär hela väggen bli ledande.
Samma gäller golvet. Vatten tränger ned i fogarna mellan plattorna och har snart blött igenom betongen till armeringen.
Så står man där med handen på vattenkranen och fötterna på det blöta golvet när blixten slår ner 200 meter bort och det kommer 10-100 kV via vattenröret. Eller elkabeln. Tror inte JFBn hjälper där..
Potentialutjämning handlar enligt min uppfattning inte huvudsakligen om skydd mot apparatfel (vilket skyddsjordning och JFB tar hand om) utan andra potentialskillnader orsakade av vagabonderande strömmar och åska.
Nu är jag inte så inläst på ämnet, men någon annan kanske kan förtydliga det hela lite?
Samma gäller golvet. Vatten tränger ned i fogarna mellan plattorna och har snart blött igenom betongen till armeringen.
Så står man där med handen på vattenkranen och fötterna på det blöta golvet när blixten slår ner 200 meter bort och det kommer 10-100 kV via vattenröret. Eller elkabeln. Tror inte JFBn hjälper där..
Potentialutjämning handlar enligt min uppfattning inte huvudsakligen om skydd mot apparatfel (vilket skyddsjordning och JFB tar hand om) utan andra potentialskillnader orsakade av vagabonderande strömmar och åska.
Nu är jag inte så inläst på ämnet, men någon annan kanske kan förtydliga det hela lite?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 263 inlägg
Men då hjälper det väl inte med att du står på ett *bättre* jordat golv-via vattnet och det "PU-ade" putsnätet? I de fallen så skall du ju snarare ha så dåligt jordad miljö som möjligt. Eller tänker jag fel? Duscha mao med gummitofflor på i fortsättningen.mycke_nu skrev:
Jo de hjälper. Poängen är att allt berörbart ledande ska ha samma potential. Om sen både duschen och golvet har exakt samma potential (tex 3000V på båda genom ett blixtnedslag) så känns de inte.lars_stefan_axelsson skrev:
Att jämföra med en fågel som sitter på en kraftledning
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 263 inlägg
Jo, att det skyddar mot att den inkommande jordpotentialen driver iväg det är jag med på. Men om blixten slår ner i exv. en telefonledning (här nämnde mycket_nu elledning istället) så hjälper väl inte någon PU? Eller? Då borde det väl vara bättre att vara en fågel i heltäckande latex, snarare än en väljordad sådan?Rrrrr skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Finessen är inte att det är jordat, man får en ekvipotentilyta, allt ledande får samma potential och det slår inte över mellan duschhandtaget och golvarmeringen. Om handtag och armering befinner sig på en absolut spänning på 100 volt eller 500 000 volt så kommer det inte att slå över mellan dessa där man står i adamsdräkten, blöt från topp till tå.
Det heter PU, potentialUTJÄMNING, inte jordning (men det är det ju också genom PEN)
Protte
Det heter PU, potentialUTJÄMNING, inte jordning (men det är det ju också genom PEN)
Protte