5 886 läst ·
7 svar
6k läst
7 svar
Putsbruk färskvara?
Har haft ett par säckar putsbruk (färdigmixat o kräver bara tillsats av vatten) i ett ventilerat uteförråd. Helt torrt och visserligen har de hårdnat men det är ju inga problem att pulverisera till pulver. Hade nu tänkt laga lite sprickor i fasaden och vill ju helst utnyttja de säckar jag har.
Borde gå eller vill ni avråda?
Borde gå eller vill ni avråda?
Nix, det funkar inte. Cementen härdar bara en gång, sedan kan du lika gärna använda sand.
Jag gissar att du uttryckte dig lite tokigt. Vad menar du med färdigmixat? Antagligen menar du att de fortfarande ligger i oöppnade säckar, antar jag. Det brukar inte vara något problem, se till att undvika de verkliga klumparna bara.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 845 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 845 inlägg
http://betong.se/2017/02/04/fraga-experten-bast-fore-datum/
"Om klumparna enkelt går att trycka isär med handen (med handske på) behöver det inte vara något problem, men är de hårdare bör man först plocka bort dessa dem innan man använder cementet. Om man inte avser den kromreducerande effekten och har cementet lagrat torr kan det hålla mycket länge, betydligt längre än det deklarerade värdet. Även hållbarheten avseende kromreduktionen förbättras om cementet förvaras torrt och förseglat. Jag har själv använt ”gammalt” cement som förvarats i förseglad tät behållare med bra resultat, trots att det säker var tio år gammalt. Möjligtvis var reaktionshastigheten (hårdnandet) på betongen lite långsammare i början."
Oskar Esping, tekn. dr. Thomas Betong och Thomas Concrete Group
"Om klumparna enkelt går att trycka isär med handen (med handske på) behöver det inte vara något problem, men är de hårdare bör man först plocka bort dessa dem innan man använder cementet. Om man inte avser den kromreducerande effekten och har cementet lagrat torr kan det hålla mycket länge, betydligt längre än det deklarerade värdet. Även hållbarheten avseende kromreduktionen förbättras om cementet förvaras torrt och förseglat. Jag har själv använt ”gammalt” cement som förvarats i förseglad tät behållare med bra resultat, trots att det säker var tio år gammalt. Möjligtvis var reaktionshastigheten (hårdnandet) på betongen lite långsammare i början."
Oskar Esping, tekn. dr. Thomas Betong och Thomas Concrete Group
Det brukar sägas att bäst-före-datumet för cementbaserade produkter handlar mycket om hur länge tillverkaren kan garantera att halten av hälsovådligt sexvärt krom i produkten understiger det angivna gränsvärdet. Dvs. hälsoriskerna med att handskas med produkten ökar med tiden. Huvurvida det är på en sådan nivå att det har någon större praktisk betydelse har jag ingen aning om.
Får väl vara försiktig med dammet då kanske?
Hur som, arbetet har blivit uppskjutet men ska snart sättas igång. Har sex säckar och öppnade en. De kändes lite väl styva men upptäckte snabbt att jag 'enkelt' kan trycka sönder dem till pulver. Skönt att både slippa slänga säckarna och att köra alla mil för att köpa nya.
Hur gick det?D DanMicke skrev:Får väl vara försiktig med dammet då kanske?Hur som, arbetet har blivit uppskjutet men ska snart sättas igång. Har sex säckar och öppnade en. De kändes lite väl styva men upptäckte snabbt att jag 'enkelt' kan trycka sönder dem till pulver. Skönt att både slippa slänga säckarna och att köra alla mil för att köpa nya.
Klicka här för att svara