Provade lägga puts B på krigsbetong nyss. Det fäste förbaskat uselt, och va en total pina! Det va första gången någonsin som vi provade oss på att putsa, och tanken är att vi ska putsa innerväggarna i källaren.

Hur bär man sig åt för att få putsen att fästa bättre på väggen? Ska kanske tillägga att vi tvättade väggen innan, och fuktade väggen.
Är det nån poäng att s.k slamma väggarna innan?
 
J
Ja i o med att du har krigsbetong så måste du ha i aspestfibrer i bruket för att det ska gifta sig😉😆

Har du bilder på hur det ser ut? Är väggen ren på färg och annan skit?
 
  • Gilla
dallas84
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Ja i o med att du har krigsbetong så måste du ha i aspestfibrer i bruket för att det ska gifta sig😉😆

Har du bilder på hur det ser ut? Är väggen ren på färg och annan skit?
Bilder kan jag fixa imorn! Haha hoppas verkligen jag slipper aspestfibrer 💀😅
 
  • Haha
Jansson69
  • Laddar…
D dallas84 skrev:
Provade lägga puts B på krigsbetong nyss. Det fäste förbaskat uselt, och va en total pina! Det va första gången någonsin som vi provade oss på att putsa, och tanken är att vi ska putsa innerväggarna i källaren.

Hur bär man sig åt för att få putsen att fästa bättre på väggen? Ska kanske tillägga att vi tvättade väggen innan, och fuktade väggen.
Är det nån poäng att s.k slamma väggarna innan?
Jag har också försökt att putsa källarväggar (80-tals) och tycker det är överlag förbaskat svårt att få det att fästa. Jag har sett många filmer om det och där är det skitenkelt men verkligheten är en annan.
Tyvärr har jag kommit till slutsatsen att jag inte klarar det, även om jag annars gör det mesta hemma själv, även el och VVS.
 
  • Gilla
dallas84
  • Laddar…
C
D dallas84 skrev:
Hur bär man sig åt för att få putsen att fästa bättre på väggen?
Hur "lägger" du på putsen?
Är ytan slät behöver du troligen lägga ett grundningsbruk först.
Annars är också brukets konsistens avgörande för vidhäftningen, det skall vara smidigt och "krämigt".
 
  • Gilla
dallas84
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Hur "lägger" du på putsen?
Är ytan slät behöver du troligen lägga ett grundningsbruk först.
Annars är också brukets konsistens avgörande för vidhäftningen, det skall vara smidigt och "krämigt".
Provade göra som i alla filmer, dvs kasta fast bruket! Att spackla fast va helt omöjligt! Tror konsistensen blev i närheten av vad som är önskvärt, men svårt att veta!

Vad innebär ett grundningsbruk? Vad skulle det kunna vara?
 
Claes Sörmland
D dallas84 skrev:
Vad innebär ett grundningsbruk? Vad skulle det kunna vara?
Det är ett bruk som bereds som välling med hög cementhalt. Kan påföras med t ex en murarkvast så får du ett knottrigt underlag som putsen fäster bra på. Du kan köpa produkter som heter "grundningsbruk" men förr blandade man det själv, i princip ett A-bruk i vällingform.

Du kan också minska risken för sprickor och få bättre fäste mot underlaget genom att näta. Du spikar upp ett glasfibernät. Sen på med grundningsbruk. Sen är du redo att putsa.

Annars var lösningen vid tiden för krigsbetong att putsa med kalkbruk. Det är krämigare och klistrigare än de cementbaserade bruken.
 
  • Gilla
dallas84 och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.