19 895 läst · 12 svar
20k läst
12 svar
Putsbruk A,B eller C
Jag försöker förstå skillnaden mellan olika putsbruk men lyckas inte googla mig till svaret. Om man har en yta i källaren som är ren ner till betongen (dvs inte gammal puts), vilka nackdelar finns det då med att bara putsa med A som om jag förstått det korrekt är den starkaste?
I dom flesta instruktioner man läser så används B på rena ytor och C om man bättrar på gammal puts enligt regeln om att alltid lägga på svagare än det man putsar på. Men har man knackat/slipat ner till grunden så försöker jag förstå varför man inte vill lägga på starkast möjliga, det måste finnas skillnader i hur trevliga dom är att jobba med eller något sådant?
I dom flesta instruktioner man läser så används B på rena ytor och C om man bättrar på gammal puts enligt regeln om att alltid lägga på svagare än det man putsar på. Men har man knackat/slipat ner till grunden så försöker jag förstå varför man inte vill lägga på starkast möjliga, det måste finnas skillnader i hur trevliga dom är att jobba med eller något sådant?
Ok. I andra änden av spektrat, vad är nackdelen med att köra C direkt på betongen? Alltså är det så mjukt/svagt att det är ett problem?Stefan N skrev:
Vilken av dom har bäst "andas-egenskaper" för att minimera risken för nya putssläpp?
Medlem
· Västernorrland
· 10 173 inlägg
Sen måste man ju tänka på vad man putsar på också och i vilken miljö? betong ja visst men vad är det för hus i övrigt? Vad vill man uppnå? Hur ska det se ut?
Det är en yttervägg i källare, kanske 10m2. Gamla putsen har släppt och ser för jävlig ut så ska göras om helt enkelt. Bryr mig egentligen inte om något fantastiskt jämt och fint resultat, mest bara att det inte behöver göras om igen om 3 år. Och att det är så enkelt som möjligt att få upp det eftersom jag är novis på det.S Stefan1972 skrev:
Ska tillägga att jag inte kommer dränera om osv det är det inte värt.
Medlem
· Västernorrland
· 10 173 inlägg
Jo men hur gammalt är huset? Kan man liksom anta att de kanske putsat med kalkputs eller är det nå 50-60tal?
Inte för att jag jobbar med puts och murning men tunn puts på källarväggar är väl alltid lite vanskligt med tanke på fuktinträngning.
Inte för att jag jobbar med puts och murning men tunn puts på källarväggar är väl alltid lite vanskligt med tanke på fuktinträngning.
1946. Ser inte ut att vara kalkputs, det har nog gjorts om någon gång sedan det byggdes. Men spelar väl inte så stor roll eftersom jag tänker plocka bort allt ner till betongen?S Stefan1972 skrev:
Jag är varken murare eller har formell utbildning i ämnet, men jag har murat, putsat å gjutit en del här hemma. Så värdera min info som du vill.
Ifall väggarna är helgjutna i betong så kan du använda A bruk. Men inomhus finns det nog ingen större anledning. Skulle dom vara murade vilket är det vanligaste så tror jag på att använda B bruk. Rekommendation är i allmänhet B eller C inomhus som jag fattat det.
skillnaden mellan bruken är till största del cementhalten. Där A har mest cement och blir starkast. Dock på bekostnad av förmågan att ta upp rörelser i konstruktionen. Jag tänker som så att på helgjutna saker utomhus kör jag alltid A bruk. Brukar heta cementbruk A. Det är smidigt att jobba med. Blir i det närmaste vattentätt å tål fukt å frost otroligt bra. B bruk tål enl min erfarenhet inte frost, speciellt inte på kallmurar. C bruk skulle nog fungera i din källare, men jag tror det tar stryk lättare ifall man slår emot möbler etc.
Ifall väggarna är helgjutna i betong så kan du använda A bruk. Men inomhus finns det nog ingen större anledning. Skulle dom vara murade vilket är det vanligaste så tror jag på att använda B bruk. Rekommendation är i allmänhet B eller C inomhus som jag fattat det.
skillnaden mellan bruken är till största del cementhalten. Där A har mest cement och blir starkast. Dock på bekostnad av förmågan att ta upp rörelser i konstruktionen. Jag tänker som så att på helgjutna saker utomhus kör jag alltid A bruk. Brukar heta cementbruk A. Det är smidigt att jobba med. Blir i det närmaste vattentätt å tål fukt å frost otroligt bra. B bruk tål enl min erfarenhet inte frost, speciellt inte på kallmurar. C bruk skulle nog fungera i din källare, men jag tror det tar stryk lättare ifall man slår emot möbler etc.
Tack för svar!K kimtommy skrev:Jag är varken murare eller har formell utbildning i ämnet, men jag har murat, putsat å gjutit en del här hemma. Så värdera min info som du vill.
Har du koll på om det är någon skillnad på hur väl B och C släpper igenom fukt och därigenom inte släpper från betongen? Spelar faktiskt ingen roll hur väl det håller för fysiskt våld på den väggen...ingen som direkt kommer åt det är bänkar i vägen...så då kanske C är bäst?
jag gissar nog bara nu. Men har du fukttillskott kommer C bruket lossna lättare pga lägre cementhalt, cementen är limmet, mindre lim- sämre vidhäftning. Lite som att baka sandslott. Sanden fäster dåligt å slottet rasar om det kommer vatten på. C kan eventuellt vara mer diffussionsöppet, men det spelar ju ingen roll ifall det lossnar, B kommer sitta kvar å bli mörkt av fukten. Det finns ju även KC bruk B. Då är det väl lite kalk i. Jag har använt båda delar å märker ärligt talat ingen större skillnad.P Pettttter skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 518 inlägg
Om ett år vet vi… 👻
(eller du har kanske redan nu några lärdomar att dela med dig av?
(eller du har kanske redan nu några lärdomar att dela med dig av?
Liknande trådar
-
Behöver lite hjälp med Excel (web) och pivot-tabeller...
Teknik -
Är detta blåbetong eller lättbetong?
Stenhus -
Vad rekommenderar ni gällande el-abonnemang timpris, fast pris eller rörligt pris?
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Sladdställ, kabel eller lamppropp till fönsterlampa?
El -
Använda putsbruk eller fasabruk?
Byggmaterial & Byggteknik