40 419 läst ·
31 svar
40k läst
31 svar
Putsbruk A,B eller C
Tack för dina inlägg, jag ska ge mig på min trappa här i vevkan och den ser typ lika jäklig ut som din gjorde 😃slothy skrev:
Blev det någon putsning av dig, hur blev det, några lärdomar?
Ja, massor! Tusan, har totalt glömt bort att återkoppla och tacka de som svarat och hjälpt. Jag ska återkomma senare med exakta produkter, men jag gjorde såhär.M Michel.t skrev:
Först knackade jag bort all puts riktigt ordentligt. Tog nog i i överkant och nästan ingen puts kvar på väggen men det blev då också enklare. Jag borstade av ordentligt med stålborste. Ett hål stort som en knytnäve reparerade jag med Biltema reparationsbruk (en påse om ett kg, härdar väldigt snabbt så man ska vara förberedd på att köra på).
Sen hade jag köpt på Bauhaus, ett bruk som var någon form av kombo så jag kunde använda det för att först slamma (som filmjölk, kanske ännu lösare), och sen bulka.
Då blandade jag till det tjockare och slängde upp det med backhand mot väggen som jag sett på Youtube. Det gick överlag bra men tror det var för hårt (för lite vatten) och för tjockt skikt (väl över en cm, kanske två eller ännu mer). En sektion lossnade från väggen som skinn på en överkokt korv. Jag skar bort det och mer och körde på med resten. Här undrar jag om ett enkelt nät hade hjälpt nog för att inte behöva göra nästa blandning. Efter att ha låtit det torka en stund testade jag rivbräda men fann att det lossnade mer än jag var bekväm med så testade att använda våt kvast. Blev väl ok.
Efter att det härdat några dagar blandade jag till samma bruk men lösare och testade att kasta igen. Det gick bra men hade nog gjort det lite väl löst. Fyllde igen där det lossnade, och utjämnade lite. Väntade lite längre innan jag fick på med rivbrädan men då hade jag väntat för länge så det var stenhårt.
Eftersom det nu var rätt grovt och fult köpte jag putsbruk C i rätt fin storlek (på gruskornen alltså). Det här gick bättre.
Sen behöver det härda i ett par månader innan man målar så jag har inte förrän nyligen målat. Försökte få Byggmax att mäta kulören från ett prov av putsen men de hade ingen sån maskin. Biltema har mörkgrå sockelfärg men med lite gult i så den är för varm. Köpte en svart och en vit och blandade i ett separat kärl tills det stämde ungefär. Eftersom det var en egen vägg så behövde det inte vara exakt. Körde med Biltemas primer men vet inte om det behövdes egentligen.
Målade först med bred pensel. Det behövdes två skikt för täckningen, men blev flammigt. Då tog jag en roller och gick över allt så efter det blev det bra.
En lärdom utöver det ovan är att jävlar vad smutsigt det blir. Både att blanda (använde mixerstav i skruvdragare och blandade i 90L kärl från biltema) men också att jobba med det. Nu har jag på golv och trappsteg lite fula kalkliknande rester som sitter hårt. Men, en annan dag. Återkommer med bilder.
Klicka här för att svara