Jag håller andan…

Ledsen att göra er besvikna men det kom andra projekt emellan 😂 Pappas fula verkstad som man kan stänga dörren till prioriterades ner av designrådet.

Viktig lärdom för livet är att nästa gång vi köper hus så kommer jag börja med verkstad och garage och allt sådant som gör övriga jobbet trevligare men ingen annan bryr sig 😁

• Gilla
  • Ledsen
andreascarlsson och 1 till
  • Laddar…
N
Nu har jag precis läst igenom hela tråden, och du har inte putsat något?.
Skandal i sånafall.

N neo11 skrev:
Skandal i sånafall.
Det framgår inte om du skämtar eller inte (saknas emojis)...? 🤔

Om du är seriös, så kan det ju vara så att TS har ett liv. Ibland startar man en tråd för att förhöra sig om möjligheter innan man drar igång ett projekt, att kalla det för skandal känns något överdrivet. Vi är många som kan ha nytta av denna tråden oavsett om TS har putsat något eller inte.
– Precis vad ett forum är till för alltså! 😀👌

• Haha
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
N
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Det framgår inte om du skämtar eller inte (saknas emojis)...? 🤔

Om du är seriös, så kan det ju vara så att TS har ett liv. Ibland startar man en tråd för att förhöra sig om möjligheter innan man drar igång ett projekt, att kalla det för skandal känns något överdrivet. Vi är många som kan ha nytta av denna tråden oavsett om TS har putsat något eller inte.
– Precis vad ett forum är till för alltså! 😀👌
Det hade ju gått några år, så det var inget skämt.
Det var min personliga åsikt.
Dock kan jag hålla med om att min åsikt var lite överdriven 😉.

N neo11 skrev:
Skandal i sånafall.
Nä men jag håller med....det är så stor skandal så du får nog fasen komma över och lösa det för såhär kan vi ju inte ha det! Men vila lite först du har ju trots allt kämpat dig igenom 20 inlägg.

N
Hade jag gärna gjort, men du verkar ju vara bonde!
Så inte så nära.

Så även jag hittar till den här tråden på förekommen anledning :). Puts på källartrappa utomhus är i dåligt skick. Antagligen högt fuktpåslag då det är under mark och där takavvattningen kanske droppar lite spillvatten.

Min tanke är att:
  • fortsätta ta bort all lös puts och lite till, sen slipa kanterna på det som är kvar med vinkelslip så det fäster bättre.
  • Sen slamma med grundningsbruk A aka M10.
  • Därefter utstockning/bulka med murbruk B
  • slutligen antingen typ putsbruk C, eller skippa det och måla med sockelfärg på murbruket. Inte direkt prio den här trappan.
Vad tror ni om det? Låter det vettigt? Själva hussockeln är ok. Huset är från 1951, men källartrappan byggdes på 70-talet när källargaraget gjordes om till, tja, källare.

Jag har försökt förstå mig på hur det här funkar och det är väl ungefär så långt jag förstår hittills. Typ, mur-/stocknings-/puts-bruk är i grunden samma sak men lite olika för de har olika syften. Grundningsbruket fixar bättre fäste för efterkommande skikt, ffa så att underlaget suger lika (annars syns tex fogar igenom sen). Klass A/B/C anger hållfasthetsgrad där A är starkast och C svagast. Man går från starkast innerst till svagast ytterst. Starkt är inte universellt bäst, utan löper också större risk för sprickor.

Skadad puts på utomhus källartrappa med svart ledstång, rött tyg på ledstången och synlig cementvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad puts på källartrappa utomhus med sprickor och avflagningar. Resterande ytor färgade i mörk färg. Grått golv med smuts och skräp.
Skapa konto
Skadad puts på en källartrappa utomhus, visar slitage och fuktproblem. Rugglig yta med avflagning och synlig svart grund.
Skapa konto
Grå trappa utomhus med källardörr och fönster i bakgrunden. Trappan har löv och skräp, med en matta över en av trappstegen.
Skapa konto

Kanske de här produkterna vore lämpliga? Båda är lågalkaliska, vilket om jag förstår det rätt är bättre rent universellt (om det behövs, så är det ett krav. Om det inte behövs, så är det inte en nackdel iaf). Det verkar som att min källartrappa är uppbyggd av lättbetongblock men jag har ju inte tillverkarens datablad från 70-talet så vet inte om det _krävs_ lågalkaliskt...

Grundningsbruk A.

Puts/murbruk B.

Vad tror forumet om tillvägagångssätt och produkterna jag länkat, om man får fråga oraklet innan man skiter i det blå hörnet?

N
Jag hade kört weber 132, utstockningsbruk b.
Förvattnat och grundat med lös 132.
Stockat minst 2ggr med 132, och putsat med weber 133 tunt.
För fint utseende.

N neo11 skrev:
Jag hade kört weber 132, utstockningsbruk b.
Förvattnat och grundat med lös 132.
Stockat minst 2ggr med 132, och putsat med weber 133 tunt.
För fint utseende.
De verkar vara lite svårare för mig att få tag på. Är det för att de jag länkade är fel/olämpliga, eller för att webers är bättre eller du mer bekant med dem? Bauhaus är ju alltid enkelt, finns överallt... Tack för input!

N
Både och, weber är det märke jag nästan bara använder.
Har använt combimix, men personligen anser jag att weber är bättre.
Dock är det bara att köra combimix om det är det du får tag på.
https://www.bauhaus.se/mur-putsbruk-b-20kg-combimix
Är det enda 3mm B bruk för ditt syfte dom har, är egentligen ett murbruk, men fungerar nog bra.
https://www.bauhaus.se/putsbruk-b-combimix-20kg
Och 1mm bruk för sista påslaget.
Är du ovan att slå på bruk, kan du dra på det med en orange grov filtbräda.
https://www.bauhaus.se/filtbrada-tebo-grovporig-140x280mm

Asschysst, tusen tack! Återkommer med resultat sen, antagligen om ett par tre veckor åtminstone. Uppskattar verkligen!

N
👍Glöm inte att förvattna innan första påslag.

• Gilla
slothy
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.