Planerar att sätta upp lite kameror runt om fastigheten. Fasaden är putsad och har luftspalt bakom. Så det borde vara enkelt att få upp en kabel bakom. Vad jag kan se så går träribborna lodrätt uppåt. Så det borde inte ta stop.

Om man gör hål för att få igenom en nätverkskabel till kameran, vad bör man täta med?

Nått mer man bör tänka på?

Bifogar bilder:
Putsad fasad med synlig luftspalt bakom, grus vid basen; plats för att dra nätverkskabel för kamera.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av en putsad fasad med en tydlig öppning upptill där luftspalten bakom syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Totte_S
Ska du få kabeln i luftspalten? Helst vill du testa först att det är som du tror. Annars får du borra ett hål på chans och se om du får ut en kabel uppifrån och ner. Att kolla nerifrån och upp kan bli trixigt om du inte har något bra att peta med. En tumstock kan du testa med.
Täta hålet gör du med vanlig byggfog för utomhusbruk i lämplig färg.

Totte_S Totte_S skrev:
Ska du få kabeln i luftspalten? Helst vill du testa först att det är som du tror. Annars får du borra ett hål på chans och se om du får ut en kabel uppifrån och ner. Att kolla nerifrån och upp kan bli trixigt om du inte har något bra att peta med. En tumstock kan du testa med.
Täta hålet gör du med vanlig byggfog för utomhusbruk i lämplig färg.
Tack. Ska jag försöka skicka upp en kamera bakom och kika. Så det inte sitter nån vågrät regel där jag tänkt dra kabeln.

Tätningen blir bakom fästet så mest viktigt att den blir rätt än vilken färg. Sikaflex verkar vara lämpligt har jag läst?

Ska du inte ha kamerorna sitta högt upp? Kanske bättre att dra upp kablage på vinden inomhus, borra sedan snett upp från fasaden till vinden

• Gilla
shs
  • Laddar…
kör Arlo kameror till hela fastigheten utomhus, helt trådlösa och fungerar fin fint. Kanske kan vara ett alternativ om du inte redan införskaffat kamerorna , de är lätta att installera med 👍

[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Ska du inte ha kamerorna sitta högt upp? Kanske bättre att dra upp kablage på vinden inomhus, borra sedan snett upp från fasaden till vinden
Kommer inte åt via den vägen tyvärr annars hade varit smidigt

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
C Cissisv skrev:
kör Arlo kameror till hela fastigheten utomhus, helt trådlösa och fungerar fin fint. Kanske kan vara ett alternativ om du inte redan införskaffat kamerorna , de är lätta att installera med 👍
jag har ett annat system jag redan börjat på. Så håller mig till det. Sen känns kabel mer safe än wifi. Men det är en annan diskussion 😊

• Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.