Jag har ett hus från 1938, stående timmer med vassmatta, sedan någon typ av mursten med, vad jag gissar är kalkputs.
För många år sedan har det sedan spikats en träfasad direkt mot putsen utan luftspalt.
Nu ska fasaden renoveras och jag funderar vad expertisen tror om möjligheten att lappa och laga putsen och skippa panel? Det finns tusentals spikhål så klart, och många sprickor, men där jag sett verkar putsen sitta bra mot murstenen och många andra hus i kvarteret ser bra ut med renoverad originalputs.
Någon som har några tankar? Ren galenskap? På bilden som ser värst ut har jag skrapat ur med stålborste tills det inte lossnade lätt längre.
För många år sedan har det sedan spikats en träfasad direkt mot putsen utan luftspalt.
Nu ska fasaden renoveras och jag funderar vad expertisen tror om möjligheten att lappa och laga putsen och skippa panel? Det finns tusentals spikhål så klart, och många sprickor, men där jag sett verkar putsen sitta bra mot murstenen och många andra hus i kvarteret ser bra ut med renoverad originalputs.
Någon som har några tankar? Ren galenskap? På bilden som ser värst ut har jag skrapat ur med stålborste tills det inte lossnade lätt längre.
Det går säkert att laga men jag skulle först ta reda på vad det verkligen är för puts. På bilden tycker jag det ser ut som kc-puts men det kan ju sitta olika typer av puts på olika ställen på huset. Det brukar fungera dåligt och kan vara en anledning till att de tröttnade på att laga och spikade på en panel istället.
Det går ju att ta bort putsen helt och börja om från början också.
Det går ju att ta bort putsen helt och börja om från början också.
Ok, Tack! Då blir första steget att gräva djupare i vad det är för puts. Jag har mest antagit ren kalk på grund av åldern.
Första planen var att knacka ner och putsa om men kostnaden för det verkar bli för hög för att det ska kännas rimligt.
Första planen var att knacka ner och putsa om men kostnaden för det verkar bli för hög för att det ska kännas rimligt.
Klicka här för att svara