Huset är från 1958, jag har får höra från grannar att huset målades någon gång under 90-talet. Har hört att man egentligen ska "stänkputsa" fasaden inte måla, ni som har kunskapen hur bör jag tänka kring fasaden. Måste den "flexas" för att ta bort den påmålade färgen för att sen "stänkputsas", ena gaveln är lite flammig i färgen.

• 20260524_131746.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20260524_170212.jpg
    Skapa konto
Är den bara hel så är det bara att rengöra och måla, har du flyt är det målat med någon silikatfärg, då är det bara att fortsätta med samma, dom kommer binda ihop fint.

Man stänkputsar när man vill få en struktur på ytan, du har redan denna klar så jag vet inte vad dina vänner menar. Ska du laga någon del och vill få samma struktur på ytan så tar du en borste med långa strån(sådan man använder för att måla kcbruk med) och sprätter på där du vill ha "stänket". Kräver lite övning men efter 10 minuter så kan du det.

N
Fasaden ser ju ganska bra ut, måste man göra något?
Sen är det ju svårt att se om dom dragit på något annat än stänkputs på 90 talet.
Men skulle dom dragit på någon färg borde fasaden sett sämre ut 30 år senare.
Kan du lägga in något kort närmare fasaden, så man kan bedömma om det är stänkputs eller färg på stänkputsen?

N neo11 skrev:
Fasaden ser ju ganska bra ut, måste man göra något?
Sen är det ju svårt att se om dom dragit på något annat än stänkputs på 90 talet.
Men skulle dom dragit på någon färg borde fasaden sett sämre ut 30 år senare.
Kan du lägga in något kort närmare fasaden, så man kan bedömma om det är stänkputs eller färg på stänkputsen?

• 20260531_105515.jpg
    Skapa konto
  • 20260531_105532.jpg
    Skapa konto
  • 20260531_105541.jpg
    Skapa konto
N
Svårt att bedömma av bilder, på den övre bilden ser det ut som kalkfärg.
På den undre, något icke kalkbaserat.
Vet inte riktigt vad du vill upppnå, ser att takfoten måste målas om.
Men det är en helt annan kostnad än att renovera fasaden.

Det jag har fått berättat är att fasaden är målad på 90-talet, en murare jag pratat med säger att det ska man inte göra utan vill man fräscha upp fasaden så ska den stänkputsas med ett tunnt lager. Det kan man inte göra om den är målad utan då måste man flexa ner utan lite och sen stänkputsa. Ena gaveln är flammig och jag tänker att jag vill göra något åt det inom de närmaste åren, måla fasaden igen med rätt avsedd färg eller putsa. Takfoten kommer målas i samband med takbyte till hösten.

N
Han har rätt i att är det annan färg än kalkbaserat går det inte att stänkputsa.
Men det går ju inte att flexa lite.
Ska du få bort färgen får du ju putsa hela väggen sen, innan stänkputs.
Kolla om det är kalkfärg. Köp saltsyra, fräser den på fasaden är det kalk.
Händer inget är det färg som inte går att stänkputsa på.
Men får du saltrsyra i ögonen kan du bli blind så va lite försiktig.

Får låna ungarnas cyklop och testa syra, tack för slla tips och förslag!

N
Nej.

Det behövs inte saltsyra för att göra provet, det räcker med oxalsyra, citronsyra, ättiksyra, vinsyra, olika färdig avkalkninsmedel och badrumsrengöringsmedlen med med fosfosyra, citronsyra och sulfater - häller man på det (löst form i vatten om det är kristaller) och det börja fräsa så är det kalk, dock går det onekligen lite fortare i reaktion med saltsyra - men glöm inte att späda ut först i lite vatten enligt kemins 'SIV' - syra i vatten och inte tvärt om.

Saltsyran i dessa flaskor är typ 6 mol stark, så även om du blandar ut det med 5 delar vatten så är det 1 mol stark (runt pH 0) vilket är fortfarande starkare än starkaste av de i handeln vanligaste tillgängliga organiska syrorna, oxalsyra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.