Jag vill putsa en öppenspis hyfsat slät. Just nu ser den ut som på bilden nedan. Hur ska jag gå tillväga? Ska jag försöka knacka ner teglet så slätt det går (med risk för att stenarna spricker?) och sen putsa? Ska jag bara putsa upp mellanrummen med en helvetas massa bruk? Behövs armering? Hilfe 😅🥲

• Röd tegelöppenspis med oputsad yta och sotmärken inuti, omgiven av vit vägg och brun matta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tegelvägg vid öppen spis med ojämna fogar och delvis skadad yta, omgiven av vit vägg och en del av golvet synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Putsa till det blir slätt är väl vad man skal göra. Borde inte vara något problem.

Men varför? Ändra utseende? Skall det målas efteråt? Vitt? Skulle det inte funka att måla direkt utan att putsa då? Och behålla den lite unika strukturen, men göra den lite diskretare. Killgissningar i mängd. hm hm Seriösa förslag menar jag såklart😁

O O skrev:
Putsa till det blir slätt är väl vad man skal göra. Borde inte vara något problem.

Men varför? Ändra utseende? Skall det målas efteråt? Vitt? Skulle det inte funka att måla direkt utan att putsa då? Och behålla den lite unika strukturen, men göra den lite diskretare. Killgissningar i mängd. hm hm Seriösa förslag menar jag såklart😁
Vadå, tycker du inte att den är diskret? 😅😉
Ja, för att ändra utseende. Jag har svårt för att se det vackra i den som den står nu. Att bara måla hade kanske funkat men tror nog ändå att jag skulle vilja ha den slät 😅 kan också vara sjukt taggad på att testa putsa. Men tror du att det går att bara köra, utan armering eller så?

Jag gissar att tanken med formen är att den ska funka som lamellerna på en kylfläns?

Fundera om det kan bli snyggt att mura på en annan beläggning? Typ grå skiffer. Jäkla snyggt. Eller amerikansk Cabin-stil med ljusa rundare fina stenar.

N
Förvattna lite, och slå på 3 mm c bruk i omgångar.
Täck golv etc först.
Det kommer bli Väldigt grisigt.

N neo11 skrev:
Förvattna lite, och slå på 3 mm c bruk i omgångar.
Täck golv etc först.
Det kommer bli Väldigt grisigt.
Tack! jag får helt enkelt testa, vad är det värsta som kan hända tänker jag 😅

N
Att du täcker golv för dåligt, att tejpen inte är tät, och vatten läcker ut i golvet.
Du måste förvattna och putsa, och det kommer bli väldigt grisigt runtom.

N neo11 skrev:
Att du täcker golv för dåligt, att tejpen inte är tät, och vatten läcker ut i golvet.
Du måste förvattna och putsa, och det kommer bli väldigt grisigt runtom.
Tack för heads up, jag ska täcka utav bara fan. Golvet ska ändå bytas hela vägen ner till betongen men det är nog skönt att täcka ändå 😊

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.