Jag håller på och renoverar toalett i källare i vårt femtiotalshus. Har slitit bort vävtapet som suttit på vägg och tak, och när tapeten i taket lossnade så följde en stor del av putsen med (panik, blev ju inte direkt ett steg framåt).
Ovanför är ett badrum som vi nyss stambytt för cirka 1.5 år sedan (var gamla gjutjärnsstammar), och gissar att detta är en gammal vattenskada som vi hittat? Ser ut att vara ganska exakt där gamla golvbrunnen låg. Ovan är nytt betonggolv gjutet, men hur tusan gör jag med spektaklet i taket?
Ser illa ut - räcker det att knacka med det som är löst och putsa nytt tak? Det som sitter under ser inte direkt fräscht ut.
Med vad putsar man? Gips som inte är så hårt? Eller måste man göra något mer drastiskt åt taket? Ser ut att löpa elkablar genom också, men vet ej om de fortfarande är i bruk.
Hemskt tacksam för alla råd…
Ovanför är ett badrum som vi nyss stambytt för cirka 1.5 år sedan (var gamla gjutjärnsstammar), och gissar att detta är en gammal vattenskada som vi hittat? Ser ut att vara ganska exakt där gamla golvbrunnen låg. Ovan är nytt betonggolv gjutet, men hur tusan gör jag med spektaklet i taket?
Ser illa ut - räcker det att knacka med det som är löst och putsa nytt tak? Det som sitter under ser inte direkt fräscht ut.
Med vad putsar man? Gips som inte är så hårt? Eller måste man göra något mer drastiskt åt taket? Ser ut att löpa elkablar genom också, men vet ej om de fortfarande är i bruk.
Hemskt tacksam för alla råd…
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 496 inlägg
Det där med elkablar känner jag igen. När jag plockade bort en del av vårt källartak hittade jag elkablar som de använt för att binda upp putsnätet.
Det är knappast någon golvvärmekabel du hittat va!?
Hur tjock är putsen och vad finns över den?
Det är knappast någon golvvärmekabel du hittat va!?
Hur tjock är putsen och vad finns över den?
Ja så kan det nog vara, det finns ingen takbelysning, så det kan säkert varit för att binda upp något, ser ut att ligga vass under. men kan också vara el som aldrig användes.
Putsen är typ upp till 15-20 mm. När jag har borstat så ser det mest ut att vara puts som släppt och är torrt under. Målat med äldre färg, ingen aning vad, men ser inte ut att vara plastfärg. Och vävtapeten satt sen som sista lager, men tapeten är nog typ 25 år gammal.
Planen är att häfta upp nät i hela taket och putsa med kalkputs? men frågan är om man behöver knacka med all gammal puts - jag tog nu bara bort allt som satt uppenbart löst.
Hur gjorde du med dina tak?
Putsen är typ upp till 15-20 mm. När jag har borstat så ser det mest ut att vara puts som släppt och är torrt under. Målat med äldre färg, ingen aning vad, men ser inte ut att vara plastfärg. Och vävtapeten satt sen som sista lager, men tapeten är nog typ 25 år gammal.
Planen är att häfta upp nät i hela taket och putsa med kalkputs? men frågan är om man behöver knacka med all gammal puts - jag tog nu bara bort allt som satt uppenbart löst.
Hur gjorde du med dina tak?
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 496 inlägg
Ovanför putsen har du då antagligen plank, sen isolering.
Det finns två rimliga alternativ:
1. Riva ner putsen och sätta gips, spackla skarvar och måla. Helt klart snyggast. Det ger dig också möjlighet att fälla in belysning och dölja rör/el. Men minskar takhöjden något.
Gips 13mm + Gles 28mm.
2. Laga lokalt med puts, måla allt för en enhetlig look.
Att riva ner och putsa om gör man inte längre. Den typen av tak med vass kräver för mycket arbete i jämförelse med alternativ 1.
Det finns två rimliga alternativ:
1. Riva ner putsen och sätta gips, spackla skarvar och måla. Helt klart snyggast. Det ger dig också möjlighet att fälla in belysning och dölja rör/el. Men minskar takhöjden något.
Gips 13mm + Gles 28mm.
2. Laga lokalt med puts, måla allt för en enhetlig look.
Att riva ner och putsa om gör man inte längre. Den typen av tak med vass kräver för mycket arbete i jämförelse med alternativ 1.
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 496 inlägg
Du kan ju bredspackla och måla taket så som det är nu. Problemet blir att få färgen att fästa. Plastfärgen borde egentligen slipas bort men då kommer väl resten av putsen rasa ner.
Om du drar ner allt till naken betong så använd stålreglar för att fästa gipset.
Om du drar ner allt till naken betong så använd stålreglar för att fästa gipset.
Klicka här för att svara
