Hej! Husägare sedan 2 år tillbaka och trots att vi har lärt oss enormt mkt de här året är vi fortfarande rookies. Så tacksam för detta forum!
Vi bor i 60talshus soutteränghus och har en spricka i fasaden (på sidan utan boyta under mark) som blir större och delar faller av. Vi har hittat en firma som gör dräneringen (efter att vi grävt själva) och pratat med två murare för att knacka ner befintlig puts o putsa om. En firma säger att vi även måste slipa bort den gamla tjäran (under putsen, är väl den som varit tätskikt) och den andra firman säger att vi inte behöver göra det utan att det räcker att knacka ner det som är löst och sen putsa igen. Nån som har input om vad som stämmer?! Borde man ta ner allt, slips bort tjäran och sen putsa om eller är det overkill? Vill gärna hålla kostnaderna nere så mkt som möjligt.
Vi bor i 60talshus soutteränghus och har en spricka i fasaden (på sidan utan boyta under mark) som blir större och delar faller av. Vi har hittat en firma som gör dräneringen (efter att vi grävt själva) och pratat med två murare för att knacka ner befintlig puts o putsa om. En firma säger att vi även måste slipa bort den gamla tjäran (under putsen, är väl den som varit tätskikt) och den andra firman säger att vi inte behöver göra det utan att det räcker att knacka ner det som är löst och sen putsa igen. Nån som har input om vad som stämmer?! Borde man ta ner allt, slips bort tjäran och sen putsa om eller är det overkill? Vill gärna hålla kostnaderna nere så mkt som möjligt.
Klicka här för att svara


