Nu har jag fått på lite puts på en vägg, funkade riktigt bra med combimix cm 850 👍

• Vägg med nyputsad yta runt en vit dörr, med jämn finish tack vare användning av combimix cm 850.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
karelin och 2 till
  • Laddar…
Har en fråga om ventilation, där jag täckt med tidningar satt det en tallriksventil som jag alltid haft stängd. Hade funderingar på att kanske sätta en vanlig ventilation med ventil som går att stänga då jag förstått det som att man bara drar in fukt i källaren med att ha dem öppna? Sedan hittade jag ett mini-FTX-aggregat som fick mig att fundera på om det kanske är klokt att sätta in. Hur bör jag göra? Köra FTX, eller sätta in en vanlig ventil med filter som man kan stänga?

• Vägg med hål täckt av tidningar, tidigare plats för tallriksventil i behov av renovering eller byte till annan ventilationslösning.
    Skapa konto
  • Mini-FTX-aggregat Europplast med strömbrytare visas med pris och betyg.
    Skapa konto
Det fick bli en vanlig tilluft så länge så får den bytas ut mot en ftx senare.

Nu är väggarna färdig putsade bara vänta på bättre väder så man kan byta ytterdörren med.

Man fick fram den härliga källardoften när man började knacka bort flytspacklet från golvet 😂
Gör om gör rätt, bort med flytspackel och slipa bort den gamla gröna färgen så man kan flyta om och lägga klinkers.
Ska nog bli ett rum av det här med 👍

• Ventilationsfläkt installerad på en putsad vägg i ett rum med en liten, blåmålad del av ett fönster synlig i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Slitet golv med flagande grön färg i hörn av rum med vit vägg och svart element över en eluttag.
    Skapa konto
  • Gilla
Radhuset1934 och 2 till
  • Laddar…
H hedstrom skrev:
Nu har jag fått på lite puts på en vägg, funkade riktigt bra med combimix cm 850 👍
Var det svårt att lägga på? Var man tvungen att kvasta/vattna väggen innan?

Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Var det svårt att lägga på? Var man tvungen att kvasta/vattna väggen innan?
Tyckte det var rätt lätt att lägga på, jag sprutar på vatten med en blomspruta först, efter kanske 40min filtar jag av ytan.

• Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Har nu slipat bort all gammal färg och ska förbereda golvet för klinkers. Som synes på bilderna fick jag ta bort ganska mycket på 2 ställen, vad ska jag använda för att jämna till? Har några säckar Finja 310 f som jag använt när jag flytspacklat golv i de andra rummen, kan jag använda det för att fylla upp hålen? Eller bör jag använda något annat bruk? Fylla upp med cement först? Innan jag jämnar till det sista med Finja 310 f?

• Sprucken betonggolv i ett hörn med synligt skadat underlag och rördetalj.
    Skapa konto
  • Sprucken betonggolv med längsgående spricka, nära en grå vägg.
    Skapa konto
  • Grov yta där gammal färg har avlägsnats, med synlig bit av betonggolv som behöver jämnas ut, bredvid en vit vägg och dörr.
    Skapa konto
  • Betonggolv med bortslipad färg visar två hål med grovt grus. Fråga om lämpligt material för att jämna ytan innan läggning av klinkers.
    Skapa konto
Där det är makadam bör du först lägga ett tunt lager betong så att ditt flytspackel inte rinner iväg och täta mot kanten. Glöm inte att prima alla ytor

Där man ser mycket makadam ser det väldigt tunt ut?

Det var ganska tunt
Viktor.J Viktor.J skrev:
Där man ser mycket makadam ser det väldigt tunt ut?
det var ganska tunt, dock är det inte bara makadam utan blandat med gammalt betong jag knackat sönder. Jag plockade bort allt tills det var hårt längre ned och fyllde upp med betong.

K karelin skrev:
Där det är makadam bör du först lägga ett tunt lager betong så att ditt flytspackel inte rinner iväg och täta mot kanten. Glöm inte att prima alla ytor
Jag plockade bort med mesta av makadamet och sönderknackade betongen. Jag hade på primer och fyllde upp de största hålen med betong, nu har jag haft på primer igen och ska köra med Finja 310 f avjämningsmassa där det behövs vilket är ungefär halva golvet i rummet.

• Gilla
karelin och 1 till
  • Laddar…
Ny dag, nya möjligheter. Börjar likna något nu dock upptäckte jag att dörren går för nära golvet och kommer ta i så får ta tag i att kapa den innan jag kan fortsätta.

• Källargolv med svarta kakelplattor under installation, kakelkryss synliga. Väggar målade i grå ton. Oisolerad del av golvet visas i förgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
P-plats och 2 till
  • Laddar…
Jag minns inte vilken fog jag körde senast?
Det står mellan Bostik multi grout plus och flex grout plus. Jag vet att jag körde de andra golven med antracit och det verkar bara finnas i flex grout.
Någon som har erfarenhet av dem? Vill helst ha en fog som är mörk men inte svart.

K karelin skrev:
Gör så att du sätter en delad platta som sockel så kommer du runt problemet med stora fogar. Mjukfoga mellan platta och sockeln. Lägg lite puts ovanpå sockeln och jämna av med en fuktig pensel.
Tänkte jag skulle göra sockel i rummet jag håller på med nu.
Finns det något bra lim som inte är allt för dyrt som funkar för att slippa kladda med fix?

PL 400 ett par rejäla punkter på varje platta räcker gott

• Gilla
hedstrom
  • Laddar…
Vilket material på sockeln ? Om klinkers/sten varför inte bara fix ? OM trä, oro för mögel? Tål PL400 fukta?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.