6 979 läst ·
17 svar
7k läst
17 svar
Putsa eller gipsskiva blåbetong
Är det yttervägg med risk för fuktvandring så ska du inte använda något som är organiskt eller tätt, utan putsa och måla med putsfärg.
Gipsskivor (13mm) limmas annars med fördel med gipsputs. Det fungerar klockrent och sitter som bara den!
Lägg på jämnt bara då det är omöjligt att klämma ut ojämnheter och sen extremt svårt att få ner skivan igen då putsen suger fast rejält.
Gipsskivor (13mm) limmas annars med fördel med gipsputs. Det fungerar klockrent och sitter som bara den!
Lägg på jämnt bara då det är omöjligt att klämma ut ojämnheter och sen extremt svårt att få ner skivan igen då putsen suger fast rejält.
Det är en yttervägg så till vida att den vätter mot grannen (radhus) dessa gamla hus har blåbetong över allt som sedan putsats. Ena gaveln har tegel utanför blåbetongen. Är väl egentligen mest orolig för att fuktig luft kan ha negativ påverkan på typ gips men antar att en yttervägg som är mot grannen har mindre risk för detta. Har limmat upp renoveringsgips en gång tidigare med husfix och de gick bra.
tänker att det ska gå med riktig gips tjockleksmessigt.
enda utmaningen är att väggen lutar utåt lite högst upp så kanske blir svårt att få det takt med gips…
tänker att det ska gå med riktig gips tjockleksmessigt.
enda utmaningen är att väggen lutar utåt lite högst upp så kanske blir svårt att få det takt med gips…
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 470 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 470 inlägg
Jag ber om ursäkt, du har mer kunskap än jag visste.Anders243 skrev:
Vad snackar du om? Jag har satt gipsskivor på lättbetongväggar i ett helt hus. (Efter att fått tips från en hantverkare som gjorde ett badrum).
Jag vet inte hur många säckar gipsputs vi använt för att spackla och fylla i håligheter samt att fästa skivor med.
Det är ett alldeles utmärkt material som varken kladdar (om man vispar ordentligt) eller krymper såsom andra spackel folk frestas att lägga på för tjockt.
Sen har jag inget emot PL600 heller, men en 300 ml-patron räcker inte speciellt långt om du har en 1-2 cm tjock glipa att fylla upp.
Oavsett vad så ger jag upp diskussionen med dig. Jag har inget jag behöver bevisa för någon.
Sorry, skulle dock inte gjort det själv.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden