Hur ser en putsad trähusvägg oftast ut i genomskärning?
Är det puts, frigolit, vindpapp, isolering, fuktspärr, gipsplatta, eller? Har jag glömt något?

För oss blev det puts, cellplast, 9mm utegips, 145 mm isolering i trästommen, plastfolie, 13 mm gips.
Vi bor i Skåne...

ett putsad fasad med infärgad puts så kallad ädelputs beräknas hålla god färg i mellan 30-40år
medan en målad puts fasad ligger på 10-15år ungefär

Per

cyanna skrev:
För oss blev det puts, cellplast, 9mm utegips, 145 mm isolering i trästommen, plastfolie, 13 mm gips.
Vi bor i Skåne...
Aha, det är alltså så väggen ser ut. Psykiskt jobbig känsla att veta att man ganska enkelt kan ta sig igenom en vägg med bara en hammare. Till och med en träfasad är ju lite robustare egentligen.
Eller är utegipsen "slagtålig"?

Hörde lite med en putsare idag, han sa att kör med frigolit variaten och sen puts på det så är det känsligt för ex om nån unge skjuter en bandyboll/puck osv, då är det otroligt svårt att göra en såpass snygg lagning att lagningen inte syns.

Framerate skrev:
Aha, det är alltså så väggen ser ut. Psykiskt jobbig känsla att veta att man ganska enkelt kan ta sig igenom en vägg med bara en hammare. Till och med en träfasad är ju lite robustare egentligen.
Eller är utegipsen "slagtålig"?
Min man håller med dig 100%. Vi har tittat på flera hus byggda av samma entreprenör med den fasaden. Dessvärre inget var äldre än fyra år, men på dessa fyra år var det inga sprickor, avflaggnade delar eller andra fasadskador.
Får väl återkomma om några veckor när vi själva har flyttat in och hunnit "testa" hur det håller mot hårdhänt behandling.....

Usch .. vi står i valet och kvalet att välja mellan trä fasad och puts .. putsen blir ca 30-40.000 dyrare mot träfasad (ca 90.000 totalt för puts, då pratar vi kontant utan kvitto), men jag är lite tveksam vilket man tycker är snyggast. Trä fasad ser lite "mysigare" och hemtrevligare ut och puts lite mer "stilrent" och kanske lite "stelt".

Faaaan och vi som måste bestämma oss imorrn för då är det slutbeställning på huset ..  :o  ???

Det blev träfasad .. så var det med det hehe :)

jureit skrev:
Om man tycker att det är psykiskt jobbigt att det i princip är bara att ta en hammare för att ta sig igenom en putsad väggkonstruktion så måste det vara mycket som är jobbigt här i livet.

Det finns mycket enklare sätt än så att komma in i ett hus.
Ta det inte så bokstavligt, vad jag menar är att hela väggen känns lite bräcklig, inte att jag tror att någon ska ta sig igenom den. >:(

...Tanken att det är så många sikt av olika byggmaterial som ska beskydda och samtidigt samarbeta med varandra skulle faktiskt kännas mycket jobbigare. Ett litet fel i överlappning eller spänningar i konstruktionen och man kan undra vad som håller och vad som ger efter ???
Gaia

Äsch! Jag orkar inte tänka på alla scenarion längre, dessutom har jag inspekterat Stoputsade hus i detalj nu och det ser faktiskt imponerande ut. Mer som hi-tech-laminat än puts i egentlig mening.

Det får bära eller brista! JAG har nu accepterat Stoputs på trähus som ett bra och tåligt alternativ. :)

Kanske ett något sent inlägg... och kanske har någon redan nämnt detta..?

Varför inte ta en tät stående träpanel där plankorna står i stort sett kant i kant (plankorna är alltså inte fasade)? Det beror ju i och för sig på vilken typ av hus som ska byggas, passar väl inte så bra på ett hus i klassisk stil men är det i modern stil så kan det ju vara helrätt. Ger ett rätt så slätt intryck samtidigt som det utstrålar träkänsla.

Vi var inledningsvis inne på puts då vi tyckte det var snyggast på den hustyp vi tänker bygga. Efter besök på tomten tillsammans med säljaren föreslog denne att vi istället skulle satsa på en slät träfasad. Detta inte minst beroende på att de flesta (eg alla...) hus i omgivningen har träfasad, man vill ju inte sticka ut...

Nu känner vi oss väldigt nöjda med vårt val (även om vi inte ens börjat bygga ännu). Dessutom kunde man välja denna fasadtyp utan något pristillägg...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.