1 272 läst ·
34 svar
1k läst
34 svar
Puts släpper från ny mur
Jag har rätt bra erfarenhet av att mål med KC färg för vårt hus behöver vi måla om vart fjärde år vilket är ett jäkla slit. Huset är väldigt utsatt för väder och vind så till slut slits färgen bort eller blir missfärgad.
I vilket fall trodde jag att det var bara att måla på med KC färg på den nya muren men Icke sa Nicke😕
I vilket fall trodde jag att det var bara att måla på med KC färg på den nya muren men Icke sa Nicke😕
Du får tänka att puts och färg är uppbyggt i olika slitskikt i ditt fall så blir KC färgen som det yttersta slitskiktet..Charlotte Ahlberg skrev:
Jag har rätt bra erfarenhet av att mål med KC färg för vårt hus behöver vi måla om vart fjärde år vilket är ett jäkla slit. Huset är väldigt utsatt för väder och vind så till slut slits färgen bort eller blir missfärgad.
Puts i våra breddgrader är så lång ifrån underhållsfritt man kan komma men snyggt..
Jo tack det har jag fått erfara😦
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 463 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 463 inlägg
Man ska väl egentligen inte behöva bättra på, om allt är som det ska.Biggle skrev:
Fördelen med kalkfärg som jag ser det är att den är lätt att bättra på, den andas, kalken är difföppen. Vacker färg.
Nackdelar är kanske att sen behöver målas på ibland. Kan bli mer påväxt efter ett tag. Tar lång tid att måla i jämförelse med silikat.
Men fint blir det. Men en färg som andas Absolut.
Och med sockelfärg är det ju bara att rolla över, blir ingen kulör skillnad alls.
Kalkfärg har man ju på fasad uppe i luften där det inte ligger snö och vatten mot fasaden.
Och kalket i kalkbruk och c bruk absorberar vattnet på ett sätt som cementbruk inte gör.
Och som nämnts så är ju kalkfärg diffusionsöppen, då åt båda håll.
Så den släpper även in fukt i muren när det ligger fukt mot.
Dock kanske inte cementbruket tar någon större skada av det.
Skulle säga att kalkprodukter ner mot mark, är inge bra i det långa loppet.
Ska man ha det får man göra en sockel längst ner.
Men då det är en kallmur, hade jag inte valt det alls.
Men det måste vara tätt uppifrån, och gärna språng.
Plåt är inte fel.
Redigerat:
Klicka här för att svara