Bor i ett hus från 1911 där det i källaren har börjat släppa i putsen på innerväggarna. Lite innan men mer nu efter översvämningen. Jag vill ha hem någon som kan tala om vad jag kan göra för att åtgärda detta. Har frågat runt lite och ngn säger att jag behöver bättre ventilation så jag måste ringa ngn som kan det. En annan säger att jag ska ringa en murare. En säger att jag ska beställa en besiktningsmsn. Jag fick oxå tips om att kontakta en målare. Så vänder mig nu hit och frågar om vem jag ska ringa till som kan komma och se vad släppet beror på och kan råda i vad jag ska göra för att fixa till det.

surris
C cafro skrev:
Bor i ett hus från 1911 där det i källaren har börjat släppa i putsen på innerväggarna. Lite innan men mer nu efter översvämningen. Jag vill ha hem någon som kan tala om vad jag kan göra för att åtgärda detta. Har frågat runt lite och ngn säger att jag behöver bättre ventilation så jag måste ringa ngn som kan det. En annan säger att jag ska ringa en murare. En säger att jag ska beställa en besiktningsmsn. Jag fick oxå tips om att kontakta en målare. Så vänder mig nu hit och frågar om vem jag ska ringa till som kan komma och se vad släppet beror på och kan råda i vad jag ska göra för att fixa till det.
Lägg upp en bild här som visar problemet.

En luftavfuktare är alltid bra att ha i en källare. Speciellt om hela källaren har stått under flera meter med vatten. Vad sa försäkringsbolaget när de besiktade skadorna?

Här är lite bilder

• IMG20260526122600.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG20260526122608.jpg
    Skapa konto
  • IMG20260526122630.jpg
    Skapa konto
Försäkringsbolaget satte in avfuktare som gick i två veckor om jag inte minns fel sen när det stått utan gjorde de en fuktmätning som var okej. Vi har en avfuktare som vi sätter på ibland men det är inte mycket som hamnar i behållaren då
En som jag pratade med sa att fukten borde komma från golvet då det bara är på innerväggarna som putsen släpper.

Av en avlägsen kompis fick vi några säckar penetron som han sa att vi skulle ta på, på alla väggar men han sa inte om jag skulle knacka bort något eller bara slabba på det direkt på väggen som en slags bredspackling.

Ingen här som kan säga vilken sorts hantverkare som jag ska vända mig till? Eller som kan berätta hur jag ska använda pentron

Våran avfuktare har stått och gått i 25 år nere i källaren. Den stänger av ibland när det är torrare. Den tömmer direkt ner i avlopp.

C cafro skrev:
Ingen här som kan säga vilken sorts hantverkare som jag ska vända mig till?
Jag skulle enbart stålborsta bort allt lös & måla 2 ggr med silikatfärg i fin kulör.
Så i så fall kontakta en målare.

Ser det så fint ut & byggd 1911, skulle jag inte vara ett dugg orolig att bara måla med diffusionsöppen färg.

• Gilla
cafro
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.