TL;DR: Ser det här vettigt ut? Dropbox: bilder och filmer

Jag har nyligen bytt ut två gamla slagdörrar till garaget mot en vägg med en dörr. Snickaren kom först, byggde innerdelen av väggen med reglar och satte dit dörren, därefter murade han utanför reglarna med 12 mm lecablock. Sedan kom putsaren veckan efter och putsade, först ytorna "utåt", sedan de in mot dörren samt lagade puts på insidan där det gått sönder. Ovanför dörren återstår för dem att lösa.

Frågor:
  • Jag tycker att det ser ut som att delar av putsen har blandats med för lite vatten, alternativt lagts dit för sent så den har börjat stelna. Den har en väldigt grov yta och smular sig när jag drar med fingret. Den stora väggytan är helt annorlunda i strukturen - fast, smular inte. På ena 90-graderskanten syns en vertikal spricka.
  • Jag tycker att det ser lite märkligt ut att putsen ligger an mot karmen och dessutom nästan täcker hela karmen. Ska man göra så? Kommer putsen att hålla för vibrationerna från dörren med åren?
  • Det var också ett väldigt slabbande och skvättande med putsen, bl a över dörrar, rutor, Yale-låset, över gångjärnen, osv. Trist, tycker gott de kunde ha tejpat och täckt. Har svårt att få knapparna rena och det knastrar av smågrus i gångjärnen. Är jag gnällig?
Jag hade föreställt mig att det skulle se ut ungefär såhär (bild från internet) - jämn och fin yta och ganska mycket synlig karm, drar man med handen smular den sig inte och rispar inte fingrarna.
Vit dörr på glänt med silverfärgat dörrhandtag och låscylinder mot en strukturerad vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Just nu ser det ut såhär:
Elektroniskt dörrlås med knappsats och wifi-symbol, monterat på en vit dörr intill en grå vägg.
Skapa konto
En hand håller i en kant av en stor, porös stentavla eller betongbit.
Skapa konto

Fler bilder och filmer, där går att se hur det lossnar småbitar: Dropbox

Är detta proffsigt gjort? Borde jag bara vara tyst, betala, måla i sommar och gå vidare i livet?

Redigerat:
Någon som har tankar eller åsikter? 😟

B
Kan tycka att det ser lite konstigt med karmen så pass täckt av puts. Vet inte om det är murningen eller putsningen som egentligen är fel här, men det ser inte rätt ut med karmen. Mest estetiskt fel, givet att karmen kan tas ut inåt?

Kan tycka arbetet ser lite slarvigt utfört, ja. Inte helt färdigt. Kändes som tiden tog slut när de höll på. Inte allt som kommer försvinna när man målar, men mycket av det kommer se bättre ut efter att färgen kommer på.

Trä rör sig lite beroende på temp och fukthalt. Jag är inte 100 på vad som är rätt och fel här, men ibland ser man mjukfog eller något fogband i skarven mellan karm o puts, för att inte putsen ska spräcka av rörelserna som blir.

Det är ju inte speciellt vackert gjort och jag skulle inte vara nöjd med det där!

Det kan lossna lite "småsten", som små sandkorn från omålad puts, men bitar ska definitivt inte lossna.

Kanske han inte orkade vänta tills putsen brunnit så mycket att han kunde glätta den ordentligt...?

Det enda är att knacka ner och göra om eftersom det inte går att bygga på höjden mer p.g.a. karmen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.