På ena sidan av huset har putsen lossnat rejält och jag funderar på att fixa detta.
Undrar varför man putsar grunden, har det någon funktion? Dvs mer än att det ska se fint ut.
Att det är fult som gör att det lossar har jag förstått.

tompax
M Maxa skrev:
På ena sidan av huset har putsen lossnat rejält och jag funderar på att fixa detta.
Undrar varför man putsar grunden, har det någon funktion? Dvs mer än att det ska se fint ut.
Att det är fult som gör att det lossar har jag förstått.
Beror på vad där finns under.

Har du lecablock bör du definitivt putsa, så inte vatten bara rinner in obegränsat.

Putsen hindrar ju också det mesta av vattnet att ta sig in i själva grundmuren.

Självklart tål leca vatten, så det kan ju stå öppet på så vis, men det är ju aldrig bra att låta vatten bara rinna rätt in i husgrunden, då är det bättre att putsa så det blir någorlunda tätt.

Nix, inga lecablock, gammal gjuten betong!

tompax tompax skrev:
Beror på vad där finns under.

Har du lecablock bör du definitivt putsa, så inte vatten bara rinner in obegränsat.

Putsen hindrar ju också det mesta av vattnet att ta sig in i själva grundmuren.

Självklart tål leca vatten, så det kan ju stå öppet på så vis, men det är ju aldrig bra att låta vatten bara rinna rätt in i husgrunden, då är det bättre att putsa så det blir någorlunda tätt.

tompax
M Maxa skrev:
Nix, inga lecablock, gammal gjuten betong!
Ok. Ja då är ju problemet mindre.
Jag hade dock försökt putsa om det, så håller det lite bättre. Det ger ju alltid lite extra skydd.

Att putsa om en normal sockel på en sida av huset, dvs. kanske 10 m x 1 m, (10m2), det fixar man utan problem på en dag. Går några säckar puts, lite beroende på hur tjockt du putsar.

Fördelen är, förutom att det ser bättre ut och höjer värdet på huset, är att du får en ganska tålig och jämn yta där det inte fastnar så mycket mossa o annan skit som gör att förfallet går snabbare.

Att putsen har lossnat överhuvudtaget skulle nog oroa mig mer. Det kan betyda att det suger fukt hela tiden osv.

Ca 2/3 av huset Har källare och resten krypgrund (sistnämnda är i toppskick).
Ska man då bara gräva runt källardelen och täta mot fukt? Tänker att det är bra att inte bara fixa gaveln där det mesta släpp av puts är.

tompax
M Maxa skrev:
Ca 2/3 av huset Har källare och resten krypgrund (sistnämnda är i toppskick).
Ska man då bara gräva runt källardelen och täta mot fukt? Tänker att det är bra att inte bara fixa gaveln där det mesta släpp av puts är.
Är inte källaren dränerad på länge så kan det ju vara läge att göra det. Putsa om behöver i så fall (om du nu gör det alls, men det är som sagt inte fel att göra det, tvärtom) bara på den delen som hamnar ovan mark.

Biten under mark sätter man isodrän eller motsvarande mot, så där spelar det ingen större roll om putsen har lossnat.
Om det däremot visar sig att det är väldigt poröst i fogarna, så bör man foga om det på de ställen och gärna på med lite puts, lite tunt, just för hållfastheten, innan man slänger upp isodrän.

• Gilla
Maxa
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.