Hejsan. En fråga angående det "stickat ut" biten mellan vitt o mörka delen i bottensida, precis under skruvarna, som bifogat. Är det en plåtbit så vatten rinnar övan det ? Vas är användning av skruvarna upp o ner ? Träfasad brukar sticka ut några cm, från betonggrunden så vatten på fasaden rinnar ut. Hoppas jag har skrivit tydlig o Blir tacksam för svaret.P Per72 skrev:Varsågod 😊 Kul om man kan bidra med nåt vettigt ibland☺️Bifogar även en bild där ni kan se hur det ser ut. Fönstret är ännu inte inputsat efter 3 vintrar . Har gått bra ändå , fast det ser ju lite slarvigt ut😕
[bild] Jag kan inte se några tecken på instängd fukt ännu. Jag meddelar om jag upptäcker nåt galet
Redigerat:
Svar till föregående. Ser ut som en kantlist/dräneringslist på en platonmatta, en snyggare variant på list jämfört med min bifogade bild. Jag gissar att det under jord hos dig ser ut ungefär som på min bild?
Jag ser inget onormalt på din bild. Är det något som är fel/problematiskt?
Listens syfte är att leda ut vatten ovanifrån bort från huset, förhindra att det rinner in mellan platonmattan och grunden.
Listens syfte är att leda ut vatten ovanifrån bort från huset, förhindra att det rinner in mellan platonmattan och grunden.
Vårat hus yttervägg är sådan som bifogat vita huset (betong grund förhöjd med leca som blev innervägg också) och vi behöver isolera den nedersta lecablockvägen att förbättra inomhus temperaturen. Vi tänkte använda EPS o sen putsa (total 10 cm) men detta fall träfasaden o betonggrunden blir jämna. Det kan leda luften passerar inte bra bakom träfasad. Vi vill inte extra isolera träfasaden så det stickar ut.B BSOD skrev:Svar till föregående. Ser ut som en kantlist/dräneringslist på en platonmatta, en snyggare variant på list jämfört med min bifogade bild. Jag gissar att det under jord hos dig ser ut ungefär som på min bild?
Kan man använda en sådan list som ni har använt ? Eller göra som den andra bifogade bild som rött husfasad ? Tack för tipset..
Tror det blir bättre om du skapar en egen tråd istället för att kapa denna.A Ahm.s skrev:Vårat hus yttervägg är sådan som bifogat vita huset (betong grund förhöjd med leca som blev innervägg också) och vi behöver isolera den nedersta lecablockvägen att förbättra inomhus temperaturen. Vi tänkte använda EPS o sen putsa (total 10 cm) men detta fall träfasaden o betonggrunden blir jämna. Det kan leda luften passerar inte bra bakom träfasad. Vi vill inte extra isolera träfasaden så det stickar ut.
Kan man använda en sådan list som ni har använt ? Eller göra som den andra bifogade bild som rött husfasad ? Tack för tipset..
Om tempen inomhus är problemet är det inte självklart att isolera sockeln som är lösningen. Tror man skulle behöva se över konstruktionen som helhet inkl värmesystem innan man föreslår lösningar.
Den svarta listen av plast är till för att vattnet inte ska rinna ner mellan väggen och platonmattanA Ahm.s skrev:Hejsan. En fråga angående det "stickat ut" biten mellan vitt o mörka delen i bottensida, precis under skruvarna, som bifogat. Är det en plåtbit så vatten rinnar övan det ? Vas är användning av skruvarna upp o ner ? Träfasad brukar sticka ut några cm, från betonggrunden så vatten på fasaden rinnar ut. Hoppas jag har skrivit tydlig o Blir tacksam för svaret.
Hej
Är ny här och amatör inom bygg men älskar att pilla och kan inte utrycka mig på byggspråket än, hoppas någon vänlig själ kommer förstå vad jag vill och kan svara på det
Har en 70 tals villa som vill ha den putsat.
För 4 år sedan så murade jag upp en ny garage med leca block lima/skruva cellplast på det, fiber nät och puts på, håller även idag och är fortfarande som ny.
nu vill jag ha huset putsad
Sidorna är av tegel, baksidan och framsidan är av träpanel. Hur putsar man på tegelsten? Måste man ha puts nät?
Som ni kan se på bilderna så murade jag upp baksidan med lecablock upp till hälften för att sedan putsa på åtminstone på de tre sidorna först, framsidan tar man lite senare. Där var jag stannat så vill jag inte mura upp till nock pga att jag är rädd därför min fråga är: Kan jag skruva läkt uppåtgående på asfaltboardet, skruva utegips på det och limma frigolit och putsa på det. Självklart kommer finnas luftspalt mellan asfaltboard och läkt på 2-3cm och tegel är hållade längst ner. Gör inget om cellplasten sticker ut ngn cm över lecan där kommer jag använda en dropplist så jag kan skydda fönsterna.
hoppas ngn förstår vad jag vill och kan guida mig vidare. Vill komma så billig och bra undan med minst hårdslit
tack i förhand
Är ny här och amatör inom bygg men älskar att pilla och kan inte utrycka mig på byggspråket än, hoppas någon vänlig själ kommer förstå vad jag vill och kan svara på det
Har en 70 tals villa som vill ha den putsat.
För 4 år sedan så murade jag upp en ny garage med leca block lima/skruva cellplast på det, fiber nät och puts på, håller även idag och är fortfarande som ny.
nu vill jag ha huset putsad
Sidorna är av tegel, baksidan och framsidan är av träpanel. Hur putsar man på tegelsten? Måste man ha puts nät?
Som ni kan se på bilderna så murade jag upp baksidan med lecablock upp till hälften för att sedan putsa på åtminstone på de tre sidorna först, framsidan tar man lite senare. Där var jag stannat så vill jag inte mura upp till nock pga att jag är rädd därför min fråga är: Kan jag skruva läkt uppåtgående på asfaltboardet, skruva utegips på det och limma frigolit och putsa på det. Självklart kommer finnas luftspalt mellan asfaltboard och läkt på 2-3cm och tegel är hållade längst ner. Gör inget om cellplasten sticker ut ngn cm över lecan där kommer jag använda en dropplist så jag kan skydda fönsterna.
hoppas ngn förstår vad jag vill och kan guida mig vidare. Vill komma så billig och bra undan med minst hårdslit
tack i förhand
Zoki, tycker du ska starkt överväga en lösning med mineralull och tjockputs istället för tunnputs på cellplast, inte minst med tanke på brandrisken. Lite dyrare, men mindre riskfyllt och mer förlåtande för en amatör är i alla fall min uppfattning.
Garaget av leca rör sig inte på samma sätt som stommen i ett trähus gör med temperatur/fukthalter. Risken för sprickor blir därmed högre i ett system av cellplast på en trästomme. Mineralull är mer flexibel än cellplast, ev. rörelser i stommen behöver inte medföra att det blir sprickor i fasaden.
Är du ute efter mineralullslösningar, så skulle jag läsa montageinstruktioner från weber och finja, innan du beställer material.
Lösningar som är oventilerade/enstegstätade bör såklart undvikas. Gällande tegeldelen, så hade jag nog tilläggsisolerat den. Det är så pass mycket arbete med att puta en fasad, och det är något som ska hålla i +20år (om man gör det rätt), så man bör tilläggsisolera när man i alla fall håller på med fasaden.
Garaget av leca rör sig inte på samma sätt som stommen i ett trähus gör med temperatur/fukthalter. Risken för sprickor blir därmed högre i ett system av cellplast på en trästomme. Mineralull är mer flexibel än cellplast, ev. rörelser i stommen behöver inte medföra att det blir sprickor i fasaden.
Är du ute efter mineralullslösningar, så skulle jag läsa montageinstruktioner från weber och finja, innan du beställer material.
Lösningar som är oventilerade/enstegstätade bör såklart undvikas. Gällande tegeldelen, så hade jag nog tilläggsisolerat den. Det är så pass mycket arbete med att puta en fasad, och det är något som ska hålla i +20år (om man gör det rätt), så man bör tilläggsisolera när man i alla fall håller på med fasaden.
B BSOD skrev:Zoki, tycker du ska starkt överväga en lösning med mineralull och tjockputs istället för tunnputs på cellplast, inte minst med tanke på brandrisken. Lite dyrare, men mindre riskfyllt och mer förlåtande för en amatör är i alla fall min uppfattning.
Hej på dig
Tack för ett snabbt svar.
Du säger mineralull jag googlade och det kommer fram stenull eller glasull är det samma sak? Är inte det mjukt material?
Jag googlade men hittar inget svar, om jag använder mig av mineralull hur fäster jag det så som det ser ut i min situation (inkl luftspalt) ?
Tillägg isolera tegeln, jag hade inga planer på men nu när du säger det så börja man funderar lite.
Vill inte bygga ut så mkt eller inget alls runt dörrar och fönster därför tänkte jag inte tilläggsisolera där. Vad använder man då för att tilläg isolera på tegel ?
Jag läste ska man tilläggsisolera så måste man stänga ventilation hållet på tegeln annars blir det ingen effekt då kanske jag stänger in fukten istället. Vill bara tillägga att jag murade med leca där pga jag ville ha fast väg där för i framtiden vill jag bygga en trädäck på baksidan med tak på och brädan/taket ska fästas där.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden