Cellplast är helt tätt och andas inte. Är du orolig för fukt bör du använda en platonmatta mellan vägg och cellplast, eller använda cellplast som andas,typ pordrän, isodrän.Sam_u_El skrev:
Finns tonvis att läsa om detta här på forumet om man läser om källardränering.
Ovan mark bör det inte vara någon fara, se till att vatten inte kan rinna ner på sockel/mur, genom t.ex. dropplist eller att fasad går utanför.
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Cellplast är faktiskt (i motsats till vad man skulle kunna tro) inte diffusionstät. Däremot gansk diffusionströg.
Varsågod 😊 Kul om man kan bidra med nåt vettigt ibland☺️Bifogar även en bild där ni kan se hur det ser ut. Fönstret är ännu inte inputsat efter 3 vintrar . Har gått bra ändå , fast det ser ju lite slarvigt ut😕Sam_u_El skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har det hänt . Min puts har spruckit och är på väg att ramla av på ett ställe. Utredning pågår om vad som orsakat detta. Är det sabotage eller dåligt utfört arbete som ligger till grund för missödet
Jag vet att det är en gammal tråd men jag vill bara delge mitt system för blivande hemmamurare. Jag fäste cellplasten omlott med fogskum direkt på leca. Håller hur bra som helst. Minst lika bra om inte bättre än plugg. Lite kladdigt förstås men med lite övning går det bra. Sen hullade jag på nätet och putsade med c bruk ca 10 till 15 mm. Fogskum är världens minst omtalade och bästa klister och nej, jag är inte leverantör av fogskum.
ser att ditt skum runt dörren har börjat fallera.Per72 skrev:Varsågod 😊 Kul om man kan bidra med nåt vettigt ibland☺️Bifogar även en bild där ni kan se hur det ser ut. Fönstret är ännu inte inputsat efter 3 vintrar . Har gått bra ändå , fast det ser ju lite slarvigt ut😕
[bild] Jag kan inte se några tecken på instängd fukt ännu. Jag meddelar om jag upptäcker nåt galet
ringde isodrän inför vi skulle bygga varmgrund och de rekommenderar inte isodrän ovan mark, inns inte nu på rak arm varför. Men de sa att jag skulle använda vanlig cellplast, dessutom är ju cellplast billigare (sa de med).F_man skrev:Cellplast är helt tätt och andas inte. Är du orolig för fukt bör du använda en platonmatta mellan vägg och cellplast, eller använda cellplast som andas,typ pordrän, isodrän.
Finns tonvis att läsa om detta här på forumet om man läser om källardränering.
Ovan mark bör det inte vara någon fara, se till att vatten inte kan rinna ner på sockel/mur, genom t.ex. dropplist eller att fasad går utanför.
vi satte sockelskiva så kan inte tipsa om putsning och vet tråden är gammal, men eftersom den börjat leva tänkte jag delge tillverkarens syn.
När jag var i kontakt så skrev dom att det går bra med isodränn ovan mark om man vill men dom har ju andra produkter som kan vara bättre lämpade tex sockelskiva men jag har sutteräng hus så det blir nog samma isolering ovan samt under mark.
Har man inte en aning om vad man pratar om skall man hålla käften.
Visdomsord från min chef från lärlingstiden. x]
Humor på hela forumet där folk som inte har någon som helst aning om vad dom pratar om lär ut andra oförstående hur dom ska renovera sina hus
Men nu lite om den här tråden då inte en enda människa här verkar veta vad tunnputs (på cellplast(frigolit)) är, SBH undantaget
Det är inte Kalk
Det är inte KC
Det används ABSOLUT INTE putsnät (stålnät)
Och förihelvete du fäster inte cellplast mot vägg med fogskum !??! Hur kommer man på tanken ...
----
Tunnputs finns i olika former och skiftar (lite) från de olika leverantörerna och system, men i grund och botten så är det ett fiberarmerat bruk som putsas i 2 skikt med ett glasfibernät i det första, total tjocklek blir strax över centimetern innan färg/ytputs.
Används framförallt till villor som ska tilläggsisoleras.
Så ett litet försök till en hemma-fix step-by-step:
#1: Skruva fast bottenskenan där fasadputsen "ska börja nedifrån". Vill du ha en 10cm eller 100cm hög sockel?
#2: Klistra fast cellplasten (klistret är ett bruk och inte nått jävla kontaktlim eller fogskum)
#3: Förankra cellplasten, spikplugg till sten, skruvplugg till trä. 3-5 st/kvm. Du kan inte plugga för mycket.
#4: Lägg på ett tunt lager puts på underlaget och sen glasfibernätet på putsen.
#5: Ett till lager puts. Nätet ska inte vara synligt efter detta men ska vara så "långt ut" i putsen som möjligt. Struktur görs bäst med filtbräda och är beroende av vad ni vill ha ha för yta.
#6: Färgning: måla rakt på, spruta en gräng (knottrig yta), mm? Smaksak.
Och så en sista sak:
Det finns en anledning varför vi som använder oss av dessa produkter inte köper dem på Bauhaus/Biltema/Jula osv för en 10del av priset
1+1=2
Och det absolut sista jag har att säga är att tunnputs är ett jävla skit material och är mer för målaren än muraren.
Kalk ska det va.
/Murarn
Humor på hela forumet där folk som inte har någon som helst aning om vad dom pratar om lär ut andra oförstående hur dom ska renovera sina hus
Men nu lite om den här tråden då inte en enda människa här verkar veta vad tunnputs (på cellplast(frigolit)) är, SBH undantaget
Det är inte Kalk
Det är inte KC
Och förihelvete du fäster inte cellplast mot vägg med fogskum !??! Hur kommer man på tanken ...
----
Tunnputs finns i olika former och skiftar (lite) från de olika leverantörerna och system, men i grund och botten så är det ett fiberarmerat bruk som putsas i 2 skikt med ett glasfibernät i det första, total tjocklek blir strax över centimetern innan färg/ytputs.
#1: Skruva fast bottenskenan där fasadputsen "ska börja nedifrån". Vill du ha en 10cm eller 100cm hög sockel?
#2: Klistra fast cellplasten (klistret är ett bruk och inte nått jävla kontaktlim eller fogskum)
#3: Förankra cellplasten, spikplugg till sten, skruvplugg till trä. 3-5 st/kvm. Du kan inte plugga för mycket.
#5: Ett till lager puts. Nätet ska inte vara synligt efter detta men ska vara så "långt ut" i putsen som möjligt. Struktur görs bäst med filtbräda och är beroende av vad ni vill ha ha för yta.
Och så en sista sak:
Det finns en anledning varför vi som använder oss av dessa produkter inte köper dem på Bauhaus/Biltema/Jula osv för en 10del av priset
1+1=2
Och det absolut sista jag har att säga är att tunnputs är ett jävla skit material och är mer för målaren än muraren.
Kalk ska det va.
/Murarn
Produkter som diskuteras: "spikplugg"
Spikplugg
Spikpluggar är infästningskomponenter designade för att användas med spik och kan användas i flera olika material. Dessa pluggar har en förförankrad spik inuti sig, vilket gör installationen snabb och enkel.
Läs mer
Funkar det så funkar det , oavsett vad det står i murarskolans lärobok.MurarRocky skrev:Har man inte en aning om vad man pratar om skall man hålla käften.
Det är inte Kalk
Det är inte KC
----
Och så en sista sak:
1+1=2
Kalk ska det va.
/Murarn
Så är det ju naturligtvis SBH. Det är ju lite chansartat men eftersom jag gjort jobbet själv och det inte kostat mer än 1500kr i putsbruk så ser jag det inte som nån katastrof om det inte funkar i längden. Har jag turen att det håller i många år så har jag kommit undan väldigt billigt i jämnförelse med ifall jag gjort enligt konstens regler. Att den fogskumms limmade och skruvade cellplasten ramlar ner ser jag som osannolikt men putsen däremot är det osäkrare med. Nu har den spruckit på ett ställe och det kan bero på två saker. yttre på verkan av en liten junior eller materialvals fel.
Jag hoppas att det framgår av mina inlägg att det är ett experimentprojekt jag sjösatt.
Jag hoppas att det framgår av mina inlägg att det är ett experimentprojekt jag sjösatt.
Redigerat:
C bruk är för svagt, på sockel ska man använda b-bruk alt. cementbruk, enda nackdelen är att ju starkare bruk man använder ju mer sprickor blir det ( oftast jättesmå men estetisk fula ibland). c_bruket suger mer vatten och har större tendens att frysa sönder.Per72 skrev:Jag putsade min frigolitisolerade källarmur ovan mark med finja putsbruk C 3mm. Som armering använde jag ett finmaskigt stålnät. Om jag gjorde rätt materialval återstår att se då det bara är sex veckorsen jag blev klar. Men än hänger den kvarVi får se om den ligger som en hög på marken efter vintern. Isåfall lovar jag att dela med mig av bedrövelsen.