Hej!
Kan man fästa EPS/XPS på en limträbalk och sen putsa på det?
Se bilderna nedan. Jag har en carport där huvudbyggnaden består av lättbetong och själva carporten av trä. Nu vill jag att gesimsen (utsmyckningen/trappstegen uppe vid taket) ska fortsätta på limträbalken och fram i nocken. Kan jag konstruera gesimsen av EPS eller XPS, skruva dit det på limträbalken och sen putsa på det?
Så här ser det ut i dag
Så här ska vi försöka få det att se ut
Närbild på problemet
Det ska se ut ungefär som på huset
Se bilderna nedan. Jag har en carport där huvudbyggnaden består av lättbetong och själva carporten av trä. Nu vill jag att gesimsen (utsmyckningen/trappstegen uppe vid taket) ska fortsätta på limträbalken och fram i nocken. Kan jag konstruera gesimsen av EPS eller XPS, skruva dit det på limträbalken och sen putsa på det?
Så här ser det ut i dag
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Närbild på problemet
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
R rsa skrev:Hej!
Så här ser det ut i dag
[bild]
[bild]
Närbild på problemet
[bild]
[bild]
Har du fler bilder på husets gesims? Var har du köpt cellplasten?
Hej!D danpih skrev:
Japp har byggt gesimsen av EPS fäst dem i limträbalken med lim och skruv samt putsat på dem 🙂
Satte skarvarna omlott för att försöka förhindra sprickbildning. Dock kom det en ordentligt oväder med stormbyar. När det blåser så hårt rör sig carporten lite (mm) och det resulterade i några sprickor i putsen. Det löser vi med lite fog sen när vi ska måla allting 🙂
Jag tor också att XPS är ett bättre val. EPS är lite för "mjuk" och skör. Det är dock en viss prisskillnad.
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Hej! Är påväg att göra något liknande med min fastighet. Vad var det för lim du dels limmade ihop cellplasten med varandra men även mot limträbalken? Ska själv fästa det mot tegel/putsad fasad.
Har det fortsatt att spricka såhär några år efter?
Tack på förhand!
Har det fortsatt att spricka såhär några år efter?
Tack på förhand!
Klicka här för att svara