3 541 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Puts över tegel? Kan det bli snyggt?
Håller på att renovera köket.
Tänkte från början sätta väggtegel på väggen. Men jag misstänkte att det kunde finnas tegel under så sagt och gjort så började jag banka fram lite, vad som ser ut som tegel.
Kan det bli snyggt att ta ner putsen och använda det som finns bakom?
Eller är det bättre att fylla igen och sätta på väggtegel?
Jag knäppte kort så att ni kan bedömma bättre.

Tänkte från början sätta väggtegel på väggen. Men jag misstänkte att det kunde finnas tegel under så sagt och gjort så började jag banka fram lite, vad som ser ut som tegel.
Kan det bli snyggt att ta ner putsen och använda det som finns bakom?
Eller är det bättre att fylla igen och sätta på väggtegel?
Jag knäppte kort så att ni kan bedömma bättre.

Det kan bli jättesnyggt.
Rengör ordentligt, fyll i ev. skadade fogar.
Behandla det med klinkersolja så får du en lite bättre lyster.
Har för mig att klinkersolja funkar bra på tegel.
Rengör ordentligt, fyll i ev. skadade fogar.
Behandla det med klinkersolja så får du en lite bättre lyster.
Har för mig att klinkersolja funkar bra på tegel.
äkta vara är för det mesta snyggare än imitation.
Jag skulle definitivt först försöka att ta fram det gamla teglet.
Jag har inte gjort en nåt sånt här själv, men jag såg en gång när det var gjort. Dom hade inte fått bort 100% av putsen. Diverse ljusa spår i både tegelstenar och fogar gick att se och jag tyckte att det blev snyggare så, lixom mer levande yta.
Beror i och för sig vad man är ute efter...
Mitt råd, prova dig fram.
Jag har inte gjort en nåt sånt här själv, men jag såg en gång när det var gjort. Dom hade inte fått bort 100% av putsen. Diverse ljusa spår i både tegelstenar och fogar gick att se och jag tyckte att det blev snyggare så, lixom mer levande yta.
Beror i och för sig vad man är ute efter...
Mitt råd, prova dig fram.
Jag tycker absolut att du ska försöka få fram teglet, för det kan bli skitsnyggt! Mitt bästa tips är att börja göra iordning en liten del, typ 5-10 tegelstenar och se om det blir så snyggt som du tänkt dig med olja och allt. Är du nöjd med resulktatet ger du dig på resten av väggen.
/CC
/CC
Har två bekanta som rivit ner putsen i sina HSB-lyor. Och det blir väldigt snygga fond-väggar som hall-väggar som blänker tack vara lack. Lacken är inte bara för utseendets skull utan oxå mycket för att slippa damm, tegel dammar oändligt. Problem som du kan stöta på är exempelvis blå-betong på vissa ställen, så har dom gjort i våra HSB-lägenheter, bara tegel på bärande väggar och Blåbetong resten av väggarna...
Klicka här för att svara