Hej!
Ska ge mig på att renovera vår entretrappa, framförallt utsidan som ska putsas. Teglet som sitter där idag är rejält frostskadat.
Vilket tillvägagångssätt skulle ni köra på? Knacka bort teglet (vilket sitter hårt mot väggen) och putsa eller putsa direkt på teglet? Om det andra alternativet skulle hålla så är det nog minst jobb.
Ska ge mig på att renovera vår entretrappa, framförallt utsidan som ska putsas. Teglet som sitter där idag är rejält frostskadat.
Vilket tillvägagångssätt skulle ni köra på? Knacka bort teglet (vilket sitter hårt mot väggen) och putsa eller putsa direkt på teglet? Om det andra alternativet skulle hålla så är det nog minst jobb.
Knacka och lossa allt tegel. Mura upp på nytt. Enklare än att hålla på å kratsat, putsa mm..
Å så blir det fiiiint.
Gäller bara att välja tegel med samma höjd som nu, och bara noga med foghöjden, för att det ska gå jämnt ut med översta stenen.
Trevligt pyssel.
Tror det finns nåt att sist av allt stryka teglet med, så det blir fuktavvisande.
Å så blir det fiiiint.
Gäller bara att välja tegel med samma höjd som nu, och bara noga med foghöjden, för att det ska gå jämnt ut med översta stenen.
Trevligt pyssel.
Tror det finns nåt att sist av allt stryka teglet med, så det blir fuktavvisande.
Jag tror/vet att ett av dom mer hållbara alternativen är att mura med ett nytt tegel, men man behöver säkra stenen som ligger uppepå då tänker jag med att dessa inte läcker i fogarna och att fallet är som det ska vara så att vattnet leds rätt väg..
Det finns ingett vettigare alternativ om man inte vill gjuta en helt ny trapp men då är det helt andra kostnader om man väljer det..
Det finns ingett vettigare alternativ om man inte vill gjuta en helt ny trapp men då är det helt andra kostnader om man väljer det..
Varför tror du inte det blir lika bra att ta bort teglet och putsa direkt på betongen i så fall?Rejäl skrev:Jag tror/vet att ett av dom mer hållbara alternativen är att mura med ett nytt tegel, men man behöver säkra stenen som ligger uppepå då tänker jag med att dessa inte läcker i fogarna och att fallet är som det ska vara så att vattnet leds rätt väg..
Faller känns ändå rimligt även om det inte är optimalt utifrån teglet perspektiv, det rinner mot trappstegen nedanför samt bort från huset.
För att puts är inte lika fukttåligt som tegel, samt att utseendemässigt så kommer det att bli påväxt på putsen det är nästan alltid att putsade kallmurar får beläggningar i större omfattning än rent tegel..M Musken skrev:
Men vist kan du leva med det så kan du ju putsa..
Klicka här för att svara