584 läst ·
4 svar
584 läst
4 svar
Kan man "skala av" tunt lager betong från grundplatta?
Utreder möjlighet att bygga lägenhet i tomma utrymmen på markplan i vårt lägenhetshus från 40-talet. Avstånd mellan bjälklag är 240 cm så skulle behöva/vilja ha 1-2 cm extra marginal (även om takhöjd inte preciseras i nya BBR). Finns det metoder för att "skala av" detta från betonggolvet, som ju utgör grundplattan, eller är det bara grovhuggen bilning och hackning som gäller över hela ytan? Vill ju inte riskera att komma nära nån armering och påverka konstruktionen.
Nån sån metod känner jag inte till.
Nöjer du dej med polerad betong eller vinylmatta nu utnyttjar du maximalt av höjden och kan komplettera eller låta hyresgästen komplettera med tex parkett i framtiden utan att nån kontrollerar och bryr sej om hur högt det är till innertaket.
Nöjer du dej med polerad betong eller vinylmatta nu utnyttjar du maximalt av höjden och kan komplettera eller låta hyresgästen komplettera med tex parkett i framtiden utan att nån kontrollerar och bryr sej om hur högt det är till innertaket.
Tillägger info att jag samrått med en erfaren byggledare och också fått det till mig att 1-2 cm går att få bort med en betongfräs, men djupare än så måste en konstruktör titta närmre på gällande armeringen. I gamla hus är det troligen mer armering djupare i plattan än i ÖK, men det kan inte tas för givet.S shiftlock skrev:
Klicka här för att svara