4 381 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Pumphydrofor som tappar trycket
Har en liten vattenpump med inbyggd hydrofor. Hydroforen tappar trycket, uppenbart punka. Har provat att pumpa i. Antar att det bara är att slänga på tippen och köpa ny?
Hej .. du har förmodligen en strasig gummi bälg ,denna sitter i hydroforen
vilket betyder att du tappar trycket direkt..
det är inte så svårt att byta den,, sen blir pumpen som ny igen.. så åk till en vvs,are och beställ en ny
gummi bälg/ blåsa ..
Lycka till ..
Eti..
vilket betyder att du tappar trycket direkt..
det är inte så svårt att byta den,, sen blir pumpen som ny igen.. så åk till en vvs,are och beställ en ny
gummi bälg/ blåsa ..
Lycka till ..
Eti..
Tog tag i det här genom att byta till reservpumpen, för att sen kunna ta pumpen med punka till servidce på måndag, har inte tid/ork att hålla på med det själv, men det blev ju inte nå bra. Eftersom dom här pumparna verkar krångla med jämna mellanrum så har jag två likadana för att kunna fixa en medan den andra jobbar.
Satte så dit den andra, som stått och väntat sedan jag fick den från service för två år sen. Visar sig att dom inte fixat felet, verkar det som. Det som händer är att den pumpar och pumpar, aldrig slår av. Manometern visar att den kommer upp i maxtrycket enligt tillverkarens spec, 3,2 bar och jag har ok vattentryck i kranen, sen går det inte högre men slår ändå inte av. Exploderar inte heller för den delen, som man kunde tänka sig. Jag har kollat trycket i blåsan, 1,5 bar som det ska vara. Kan inte förstå något annat än att tryckvakten i pumpen måste vara paj? Har fyllt i vatten och luftat tre.fyra gånger utan att det gör någon skillnad. Eller är det något annat man kan kolla och åtgärda som amatör?
Satte så dit den andra, som stått och väntat sedan jag fick den från service för två år sen. Visar sig att dom inte fixat felet, verkar det som. Det som händer är att den pumpar och pumpar, aldrig slår av. Manometern visar att den kommer upp i maxtrycket enligt tillverkarens spec, 3,2 bar och jag har ok vattentryck i kranen, sen går det inte högre men slår ändå inte av. Exploderar inte heller för den delen, som man kunde tänka sig. Jag har kollat trycket i blåsan, 1,5 bar som det ska vara. Kan inte förstå något annat än att tryckvakten i pumpen måste vara paj? Har fyllt i vatten och luftat tre.fyra gånger utan att det gör någon skillnad. Eller är det något annat man kan kolla och åtgärda som amatör?
magnusk750 skrev:
Klicka här för att svara