Typ det som skyfall/snösmältningen för med sig när det det drar fram över en stor och delvis kal berghäll.
Mossa/jord/barr/löv....
Jag överdriver säkert men det är lätt att lägga dit en markduk när jag återfyller med makadam. Eftersom jag aldrig jobbat med markduk eller dränering så vill jag att det ska bli bästa tänkbara lösningen.
Ser framför mig att pumpen sätts igen. Jag ligger därnere och gräver slam samtidigt som regnet strilar och tar sig in genom grundmuren
Mossa/jord/barr/löv....
Jag överdriver säkert men det är lätt att lägga dit en markduk när jag återfyller med makadam. Eftersom jag aldrig jobbat med markduk eller dränering så vill jag att det ska bli bästa tänkbara lösningen.
Ser framför mig att pumpen sätts igen. Jag ligger därnere och gräver slam samtidigt som regnet strilar och tar sig in genom grundmuren
Tycker den här ser riktigt prisvärd ut:
-bra recensioner på bauhaus hemsida
-5 års garanti
-35mm partikelstorlek
NEPTUN NPSP-E 13500
https://www.bauhaus.se/smutsvattenp...MI9rC4lJD24QIVDOWaCh1FewA1EAQYASABEgJgPfD_BwE
-bra recensioner på bauhaus hemsida
-5 års garanti
-35mm partikelstorlek
NEPTUN NPSP-E 13500
https://www.bauhaus.se/smutsvattenp...MI9rC4lJD24QIVDOWaCh1FewA1EAQYASABEgJgPfD_BwE
För egen del brukar jag dela in mina inköp i två kategorier;
Kritiska funktioner eller svårt att byta = Välkända märken
Okritiskt och lätt att byta = Billigare märken (men Clas Ohlsson är helt bojkottat)
Kritiska funktioner eller svårt att byta = Välkända märken
Okritiskt och lätt att byta = Billigare märken (men Clas Ohlsson är helt bojkottat)
Alltså backventilen gör att vattnet inte kan åka tillbaka ner i pumpgropen. Backventilen gör att vattnet blir ståendes i röret. Backventil kräver att den delen av röret där vattnet blir ståendes MÅSTE ligga frostfritt.
Har jag fel?
Har jag fel?
mexitegel skrev:
Mm håller med, men jag kommer noga övervaka att pumpen fungerar med hjälp av sensorer som dels mäter strömförbrukningen och dels mäter vattennivån i gropen.
Skulle pumpen falera så blir följden att vattnet ställer sig mot grundmuren tills jag skaffat en ny pump.
Tveksamt om det är kritiskt. Jag är osäker....
Bauhaus ligger 15 min från fastigheten. 5 åts garanti är bra......hmmmm
Det med att ta bort backventilen gör att allt vatten i slangen går bort, har du bra nedförsbacke så kommer brunnen att sugas ur tills luft kommer in i slangen ( ända ner i botten ) det vatten som ev kan finnas i den del som är upp till överkant brunn åker ner i brunnen, men är så lite att pumpen inte startar, allt frid och fröjd ingen vatten i slangen som kan frysa. Vid nästa start av pumpen kommer det varmvatten och det fryser inte utan åker rakt ut och ett nytt moment med kapilärkraft inträffar och tömmer slangen
Du ska ha en KP-AV 360 den´med inbyggd vippa, den med hängande vippa kan efter ett X antal start/stopp ha rört sig så mycket att kabeln går av och svårt att byta, tänk själv vad som händer med handverktyg, kabeln går av vid handtaget, den andra har en magnetisk vippa som går att rengöra lätt
Osannolikt var det i Harrisburg med, så det är inget som inte kan inträffa, det med start/stopp ställes vid lös kabelvippa genom att korta eller förlänga den med den kabel som är installerad, Det är upp till var och en att sätta gränsen, men för kort så startar den inteD Derbyboy skrev: