D
Jo men då får jag ju sänka pumpen om det står vatten 10 cm mot grundmuren.

Säg att gropen är 40 cm djup från grundmuren och pumpen startar när det står 10 cm vatten. Då kan jag ju som mest ha pumpen 30 cm från botten. Gärna några centimeter till för marginal.

Alltså kommer det då kunna bli 30 cm sediment i brunnen innan det når upp till pumpen.

Jag kan ju också borra hålen ännu högre upp vilket innebär att mycket sediment lägger sig utanför röret.....

Det är en avvägning....svårt

D
Sen är det väl så att jag borde försöka stoppa upp så mycket sediment som möjligt utanför brunnen. Jag tänker att 16/32 makadam släpper igenom mer fram till röret än 8/16.

Givet dina förutsättningar så är det nog klokt att sätta pumpen så lågt som möjligt. Det bör inte bli några mängder sediment, du ska ju ha en markduk ovanpå makadamen/runt innan återfyllningen?

D
Det är berg i dagen. Jag kommer bygga en altan ovanpå berget så tanken var att bara återfylla med 80-90 cm makadam.

Finns ingen anledning att återfylla under altanen mer än möjligtvis för att isolera grundmuren.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
D
Vad ska jag ha för pump till min pumpgrop?

alla förslag tas tacksamt emot!!

Du ska i vart fall satsa på en pump av bra märke och med inbyggd nivåvippa (det är risk att den fastnar annars med felfunktion som följd) Jag har en Flygt SXM 2GT på ett ställe som jag är nöjd med, tror dock inte den modellen tillverkas längre. Har även en biltema-pump på ett ställe men den fungerar inte alls bra.

Annars gör AL-KO bra pumpar också, kolla bara så de klarar lite partikelstorlek.

D
Jag kikade på den där Flygten men som du säger tillverkas den inte längre och på den nya modellen tycker jag inte nivåvippan ser så kul ut.

Jag funderar på den här:

Grundfos dränkbar länspump KP250 med vertikal nivåbrytare och modellinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
Nä, undra varför de satt en toaborste på sidan? :crysmile:

Grundfosen var dock rätt dyr tycker jag, vill minnas jag betalade 3000 för Flygten.

D
Javet, undra samma sak

Finns ju en Grundfos KP 150 också som kostar kring 3500 men men.

Alko har en modell kring 2000 i plast med riktigt bra spec men jag tänker att grundfosen är bättre.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Du blir säkert inte missnöjd :)

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
Är det rätt tänkt att lägga en markduk i botten av den stora gropen (se bild ovan) och sen ställa brunnen på markduken och fylla med makadam.

Kanten på markduken kommer avslutas ovanför kanten på den stora gropen alternativt ovanför vilket innebär att vattnet tillsammans med sediment sköljer över gropen och hamnar under markduken. Vattnet stiger sedan i gropen samtidigt som sedimentet ligger kvar mot berget och duken.

J
En duk som avskärmar mot berget och under brunnen kanske sätts igen så ev vatten inte kommer brunnen tillgodo, vad är du orolig för

D
Det är precis det jag är orolig för......

Alltså jag vill ha duk för att pumpen inte ska sättas igen men samtidigt vill jag inte att duken ska sättas igen.

Att duken sätts igen ser jag som ganska otroligt med tanke på att den stora gropen är ca 3,5 meter bred och ca 1,2 meter djup.

D Derbyboy skrev:
Jag kikade på den där Flygten men som du säger tillverkas den inte längre och på den nya modellen tycker jag inte nivåvippan ser så kul ut.

Jag funderar på den här:

[bild]
Fast det är ju inte en nivåvippa, det är väll bland annat det som är bra med den pumpen. Alltså att de är en vertikal brytare.

D
T topmount skrev:
Fast det är ju inte en nivåvippa, det är väll bland annat det som är bra med den pumpen. Alltså att de är en vertikal brytare.
Ja den är säkert bra men som sagt vertikalmätaren känns tveksam men jag har säkert fel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.