Håller på att sänka golvet i ett rum i källaren (ca150mm) för att få till badrum
med cellplastisolering och golvvärme. Huset är ett gediget stenhus från 1950.
Trots relativ ny dränering runt huset (6-7 år, platonmatta o rör) så har jag, när jag grävt ur, grundvatten 5cm under där isoleringen ska ligga.
Bör jag lägga ny dränering i detta rum och pumpgrop eller kan jag leva med att grundvattnet står så högt ?  I ett angränsande rum som ligger på samma nivå som jag kommer ner till nu har jag någon gång haft fuktigt tegelgolv, men inte vatten.
Källaren har bara tegel o stenmaterial i väggar/golv.
/Mats
Ps. har blivit lagom förvirrad av några rörläggare som gett helt olika besked.

Makadam och en dräneringsslang kanske?

Ja det är alternativet, men jag hade gärna hoppat över merkostnaden o merarbetet för pump, och även underhållet. Men det är väl bara att bita i äpplet och göra det ordentligt.
/M

Fast lägger du en dräneringsslangh i mitten av rummet och sedan makadam ovanpå den så tansportera den ju bort allt vatten som tränger upp och då behövs ingen pump

Jag har nog inte beskrivit allt. Jag har ingen stans att leda bort från dräneringsslangen, eftersom jag sänkt golvet är utgående avlopp ca 30 cm över där dräneringsslangen hamnar, därav behov av pump. (behöver nog även pump till golvbrunn, men det är på håret att det går där).
/Mats

Inaktiv i 16 år.. haha hur gjorde du? Har pecis samma dilemma!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.