Hej!
Vi köpte hus i våras där i princip allt var original från 1970 och har nu sakta påbörjat projekt renovering. Just nu håller vi på och byter VA rör ut till tomtgräns, och har alltså grävt fram del av grunden för att komma åt. I samband med detta harvi då planerat att påbörja dränering, men när vi nu sett grundens skick blir jag tveksam. Enligt ritning och bygglov ska grunden vara en kantförstyvad platta. Om något går dock källarväggen inåt i botten, ingen tillstymmelse till kantförstärkning syns. Dessutom undrar jag om vi ser en längsgående sättningsspricka, eller bara slarvig tilläggsslamning en bit ned vid något tillfälle. Spontant känns det som att detta är saker vi bör åtgärda innan vi lägger isoldrän etc runt? Tänker jag fel?

• Närbild av en grävd husgrund med synliga sprickor, jord och stenar. En detaljerad vy av potentiella skador på grundmuren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Visar en källarvägg med synliga murverk, en del av grunden är blottlagd och en stege ligger intill den angränsande marken.
    Skapa konto
  • Grävd källarvägg av äldre sten och murbruk, med sprickor och lager av gammal puts synliga efter utgrävning för dräneringsarbete.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.