Vi har egen brunn (40m) under senare tid har vi upptäckt bubblor i vattnet och det har varit grått (av bubblor) som sakta försvinner när vattnet får stå en kort stund.

Har upplevt ett sänkt tryck under lång tid och även haft en firma hos oss, Skånes Rörmontör, som felsökt och inte hittat något fel, förutom just dåligt tryck. Vilket de menade var normalt. (Även om vi haft mycket bättre tryck för bara en månad sedan).

De skruvade inget, de bara drog i kranarna och tittade på trycket. (Men fakturan fick jag minsann!)

Nu har vi inget vatten alls och pumpen startar inte ens. Inget "klonk" i dosan eller liknande.

Givetvis händer detta en lördag men oavsett måste vi ju ha vatten.

Verkar som att pumpen inte startar alls och jag förstår att jag egentligen frågar hur långt ett snöre är men kanske någon har något "husmorstips" jag kan testa själv innan vi tar hit någon på Jourkostnad?

Vi har hydrofor.

Köpte huset för ett år sedan och kan inte det här systemet alls.

• 20260516_103555.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20260516_121929.jpg
    Skapa konto
  • 20260516_121935.jpg
    Skapa konto
Måste först mäta att pumpen får ström. Utan ström... inget vatten. Ser ut som det är en trefas pump så då kan ju ex motorskydd lösa ut eller att tryckströmbrytare inte slår till pumpen

• Gilla
Cwox
  • Laddar…
V Vector skrev:
Måste först mäta att pumpen får ström. Utan ström... inget vatten. Ser ut som det är en trefas pump så då kan ju ex motorskydd lösa ut eller att tryckströmbrytare inte slår till pumpen
Verkar vara fel efter denna brytaren.

C Cwox skrev:
Verkar vara fel efter denna brytaren.
Hittade en kabel med glapp i den boxen. Skalat och återkopplat nu fungerar det igen.

Stort tack för ditt tips!

• Gilla
bryggstun
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.