Jag har en äldre DAB JET 61 M pumpautomat, installerad ca 1990, med hydropress. Den är gammal men har funkat bra. Vi bytte värmeslinga och skruvade lös lite delar, både i toaletten nära pumpen och i brunnen, för att få igenom slingan. Nu får inte pumpen upp tryck. Den går konstant och tar sig inte över 1.2 bar. För tillfället startar jag bara pumpen när jag behöver vatten, då ger den vatten med ok tryck. Sen stänger jag av den och den är kvar på 1.2 bar. Vad kan det bero på att den inte kan bygga högre tryck och slå av sig själv? Vi har varit och dragit åt allt vi rört vid för att säkerhetsställla att den inte suger in luft och testat luftläckage med diskmedelskum men hittar inget.
Pumpen låter också mycket högre.
När vi stänger av pumpen går den ner till 0. Sen hör man vatten rinna bak i sugledningen och sen stiger trycket upp till 1.2 igen.
När vi stänger av pumpen går den ner till 0. Sen hör man vatten rinna bak i sugledningen och sen stiger trycket upp till 1.2 igen.
Produkter som diskuteras: "värmeslinga"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Kan det vara vattentanken som är trasig? I och med att pumpen levererar vatten.L lium14 skrev:Jag har en äldre DAB JET 61 M pumpautomat, installerad ca 1990, med hydropress. Den är gammal men har funkat bra. Vi bytte värmeslinga och skruvade lös lite delar, både i toaletten nära pumpen och i brunnen, för att få igenom slingan. Nu får inte pumpen upp tryck. Den går konstant och tar sig inte över 1.2 bar. För tillfället startar jag bara pumpen när jag behöver vatten, då ger den vatten med ok tryck. Sen stänger jag av den och den är kvar på 1.2 bar. Vad kan det bero på att den inte kan bygga högre tryck och slå av sig själv? Vi har varit och dragit åt allt vi rört vid för att säkerhetsställla att den inte suger in luft och testat luftläckage med diskmedelskum men hittar inget.
Prova med att justera vattentanken. Ska finnas en justeringsskruv. Och där ska man kunna pumpa in luft
Om hydropressen saknar luft så hade trycket gått mellan tillslagstrycket och frånslagstrycket "snabbt". Pumpen hade slagit till/från med korta intervall.P PerOF skrev:
Det är ingen justerskruv utan en luftnippel, en Schraderventil (bilventil).
Jag kollade alldeles precis det men den var ren. Det kom ju mycket brunt vatten när vi körde igång den igen så det hade ju vart rimligt. Kanske är det skräp som följt med vattnet och fastnat i nån del i själva pumpen?J Jonas_81 skrev:
Men har du kört ner en värmeslinga så kan den förstås kommit för långt och lämnat backventil i öppet läge hela tiden. Går det inte, att dra tillbaka slingan typ 20 cm?L lium14 skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden