Håller på att bygga två slagportar till mitt husvagnsgarage och är klar med regelverket så nu ska panelen spikas upp.
Hade tänkt mig limma panelen (dubbelfasad stående panel) med PU lim för att allt ska bli så stabilt som möjligt.
Nu blev jag dock fundersam på om man ska limma eller om det blir problem när materialet rör sig.
Vad säger expertisen på forumet, ska man limma eller inte?
Så här ser konstruktionen ut och när panelen är på så ska jag montera tre styck hakgångjärn på varje port.
Kan tillägga att varje port är ca 2,9 X 1,6m.
Hade tänkt mig limma panelen (dubbelfasad stående panel) med PU lim för att allt ska bli så stabilt som möjligt.
Nu blev jag dock fundersam på om man ska limma eller om det blir problem när materialet rör sig.
Vad säger expertisen på forumet, ska man limma eller inte?
Så här ser konstruktionen ut och när panelen är på så ska jag montera tre styck hakgångjärn på varje port.
Kan tillägga att varje port är ca 2,9 X 1,6m.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inlägg#2 ger en hel del info om hur man bör göra. Följde den till punkt o pricka med mina garageportar. De håller sig raka o fina än.
https://www.byggahus.se/forum/threads/bygga-dorr-som-inte-slar-sig.74328/
Farsan byggde något liknande för mer än 20 år sen med limmad plyfa på insidan och liggande spikade (inte limmad) panel på utsidan. De har överlevt honom utan att slå sig.
https://www.byggahus.se/forum/threads/bygga-dorr-som-inte-slar-sig.74328/
Farsan byggde något liknande för mer än 20 år sen med limmad plyfa på insidan och liggande spikade (inte limmad) panel på utsidan. De har överlevt honom utan att slå sig.
Redigerat:
Jag har gjort ett antal stora dörrar/portar och då har jag gjort en ram som jag klätt med en 12mm byggplyfa och sedan panel. En sådan port hänger inte ner sig. Du ska inte limma panelen för den behöver kunna röra sig.
Vad är nackdelen med att limma panelen mot regelverket för jag har inte tänkt limma ihop dem med varandra så dör kommer det finnas viss rörelsemån?N Nissegandhi skrev:
Om du inte limmar brädorna i varandra kan du väl limma.
Det viktigaste är att du får en stabil stomme som inte hänger ner sig.
Klicka här för att svara