Jag har tidigare kört med mutterknack för att lossa och fälgkors för att dra åt, men då min nuvarande bil ska ha ett åtdragningsmoment på 175Nm så räcker inte riktigt fälgkorset till, så nu kör jag med en momentstav i knacken och jag skulle bli rätt förbannad om någon lämnade över bilen och lät mig köra iväg efter att bara ha dragit åt dem med handkraft och ett fälgkors.
Visst, jag ska givetvis kontrollera med en efterdragning, men det bör ju vara i närheten av rätt från början iallafall.

P
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Jag har tidigare kört med mutterknack för att lossa och fälgkors för att dra åt, men då min nuvarande bil ska ha ett åtdragningsmoment på 175Nm så räcker inte riktigt fälgkorset till, så nu kör jag med en momentstav i knacken och jag skulle bli rätt förbannad om någon lämnade över bilen och lät mig köra iväg efter att bara ha dragit åt dem med handkraft och ett fälgkors.
Visst, jag ska givetvis kontrollera med en efterdragning, men det bör ju vara i närheten av rätt från början iallafall.
1Nm är väl ca 0.10 kilogram meter..?
så vad är problemet med att orka dra med ett fälgkors?

Sen får man komma ihåg att momenten är inte kritiska. Ett hjul som ska dras 175Nm lossnar inte om det bara dras 135Nm.
Hjul som lossnar beror oftast på att man dels glömt att dra helt. Eller så är det våldsamt skitigt på navets eller fälgens anliggningsytor så att det inte blir stumt.
Har under typ 35 års allbilsskruvande och ett antal år på gummiverkstad bara haft en malör och där vet jag att jag glömde dra åt. Eller vet och vet, ägaren ringde och påminde mig efter vägen......
Jag drar oftast med mutterdragare inställda på lägsta styrka eller så drar jag det sista med vanligt långt skaft. Det enda jag momentdragit är nog framhjul på lastbilar. Där är det viktigt av andra anledningar.

• Gilla
1
  • Laddar…
Maskintok skrev:
1Nm är väl ca 0.10 kilogram meter..?
så vad är problemet med att orka dra med ett fälgkors?
Egentligen ska man undvika enheten kg eftersom den beskriver massa, och inte kraft, men eftersom dom flesta lättare kan relatera till hur det känns att hålla ett föremål med massan 1 kg när den påverkas av jordens gravitation så har det liksom blivit vedertaget.
Så ja, 1 Newton är ungefär gravitationskraften av 0,1 kg.
Men ett fälgkors har inte 1 meter långa pinnar. Så för att få momentet 175 Nm på låt säga 33 cm så måste kraften tredubblas.
Det blir 525 N - eller över 50 kg - i en av fälgkorsets pinnar. Ofta drar man väl i båda pinnarna vilket ger häften i varje arm, men det blir en del ändå.

Det är inget dåligt fälgkors med 33 cm pinnar. 66 cm från ände till ände? Jag tror snarare att hävarmen är ännu kortare, vilket kräver ännu mer kraft.

Edit: ändrat "ger" till "kräver"

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
P
M MagHam skrev:
Egentligen ska man undvika enheten kg eftersom den beskriver massa, och inte kraft, men eftersom dom flesta lättare kan relatera till hur det känns att hålla ett föremål med massan 1 kg när den påverkas av jordens gravitation så har det liksom blivit vedertaget.
Så ja, 1 Newton är ungefär gravitationskraften av 0,1 kg.
Men ett fälgkors har inte 1 meter långa pinnar. Så för att få momentet 175 Nm på låt säga 33 cm så måste kraften tredubblas.
Det blir 525 N - eller över 50 kg - i en av fälgkorsets pinnar. Ofta drar man väl i båda pinnarna vilket ger häften i varje arm, men det blir en del ändå.
Ja men oavsett så drar man år rätt duktigt med ett fälgkors och båda armarna..
Så jag kan inte helt bara slå bort ett fälgkors för att endast lita på en momentstav.. den är till för att för enkla i vardagen inte slå undan råstyrka..

blackarrow blackarrow skrev:
Det går väl att skruva fast hjulen med mutterknack, men då måste man ha bra erfarenhet och vara väl ”inkörd” på just den mutterdragaren. Få har sådan känsla för mekanik och verktyg. För att lära sig behöver man fälgkorset att känna med. :p

Jag bytte hjul på fruns bil och fick hänga på ett 1,5m rör för att få loss hjulbultarna. Hjulen bytta på en firma. :mad:

5’000 kostade det mig att byta hjulnav när bultarna poppade av. 3 av 5 bultar är lite för få…:sick:
Jag kan ju inte bevisa att de dragit dem för hårt på servicen även om det förmodligen var så.
Jag får väl glädja med med att jag prutade bort 1000kr i felsökningsavgift som de lade på.

Fälgkors är bra. Har ett i garaget och ett ihopfällbart i bilen. :p
(Har även elektrisk mutterknack).
Du ska ha en momentstav när du drar med muttermaskinen för att få rätt moment. Det är felet de gör på vanliga verkstäder. De kör utan och drar lite extra. Då blir det för mycket.

• Gilla
1
  • Laddar…
K Karl Olssvan skrev:
Du ska ha en momentstav när du drar med muttermaskinen för att få rätt moment. Det är felet de gör på vanliga verkstäder. De kör utan och drar lite extra. Då blir det för mycket.
Fast det är isåfall inte avsaknaden av momentstav som är problemet utan den som håller i verktygen.......Många drar för hårt med muttermaskin ja men det beror ju mest på att de aldrig skapar sig en känsla av verktygen och maskinen de arbetar med. Man använder aldrig hjärnan typ. Tyvärr ett otroligt vanligt problem då det av 100 utbildade mekaniker kanske finns max 10 som får den där känslan. De övriga blir bara teoretiker och kan vara nog så duktiga men ja de får aldrig det där sista.

S Stefan1972 skrev:
Fast det är isåfall inte avsaknaden av momentstav som är problemet utan den som håller i verktygen.......Många drar för hårt med muttermaskin ja men det beror ju mest på att de aldrig skapar sig en känsla av verktygen och maskinen de arbetar med. Man använder aldrig hjärnan typ. Tyvärr ett otroligt vanligt problem då det av 100 utbildade mekaniker kanske finns max 10 som får den där känslan. De övriga blir bara teoretiker och kan vara nog så duktiga men ja de får aldrig det där sista.
Det stora problemet är att mekaniker ofta gör som andra mekaniker gör. Då kan de fortsätta med något som är direkt felaktigt och ingen funderar på om det är rätt. För då det ändå, funkar så märket man inte problemet.

C
A AndersS skrev:
viktigare att ha en manometer som visar rätt värde. Många av de billiga för hemmabruk "visar så där"
Kan ju säga att även mätarna på mackarna också i bästa fall "visar så där". Hade lite tvivel kring faktiskt däcktryck härom året och var inne på 4 mackar och fick 4 helt olika värden. Diff på i storleksordningen +/-20%.
Nu har jag bytt till en digital tryckmätare på påfyllaren. Får för mig att de är betydligt mer tillförlitliga i längden (inga rörliga delar).

C cpalm skrev:
Kan ju säga att även mätarna på mackarna också i bästa fall "visar så där". Hade lite tvivel kring faktiskt däcktryck härom året och var inne på 4 mackar och fick 4 helt olika värden. Diff på i storleksordningen +/-20%.
Nu har jag bytt till en digital tryckmätare på påfyllaren. Får för mig att de är betydligt mer tillförlitliga i längden (inga rörliga delar).
Förr kontrollerades de på mackarna och det fanns en etikett när det gjorts senast, men det kanske historia idag.
Du får hålla tummarna för att den digitala inte ändras med sjunkande batterispänning.
Jag valde en med vanlig visarmanometer, men med 100 mm.

C
A AndersS skrev:
Du får hålla tummarna för att den digitala inte ändras med sjunkande batterispänning.
Ja, det är ju den stora risken med billiga "no name brand" elektroniska mätinstrument.
Sen lider även "analoga" däcktrycksmätare av att den relevanta delen av skalan utgör en så pytteliten del av totalen. Många har inte ens tiondelsstreck på bar-skalan. Skönt att slippa plocka fram läsglasögonen för att få en rimlig avläsning.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.