Hej,

Jag har en AL-KO Jet 3000 som inte vill pumpa upp vatten ur brunnen. Ändan på sugslangen är väl under vattenytan med ca 1 meter. Lyfthöjden är ca 5 meter. När jag fyller pumpen med vatten så pumpar den ut det direkt men suger inget mer vatten ur brunnen.

Sätter jag fingret för utloppet så bygger den upp ett lufttryck som släpper när jag tar bort fingret, kan göra detta om och om igen med samma resultat, men kan inte förstå var den skulle dra luft ifrån.

Jag filmade en kort film under drift av pumpen. Är det någon som har någon idé varför den inte vill pumpa vatten?

Tack på förhand!

Du måste nog fylla hela sugslangen också. Prova det!

Luften du känner kommer troligen från den luftfyllda sugslangen.

• Gilla
Twisted
  • Laddar…
Mer än 4m lyfthöjd så skall slangen vara större än 1" och vara försedd med backventil längst ner.

• Gilla
Twisted
  • Laddar…

Bästa svaret

Lyft upp sugslangen, skruva loss silen på backventilen och känn på backventilen så att den öppnar som den ska.
Tillbaks med silen, ner med sugslangen igen och späd (fyll) pumpen med vatten så att du ser att även sugslangen fylls med vatten.
Sätt på en slang på utloppet på pumpen.
Knippa slangen när du startar pumpen och sedan släpper du långsamt ut luft och vatten genom att försiktigt släppa knippen.
Det brukar vara svårt att få en jetpump (ejektorpump) att suga om det är fullt öppet på trycksidan innan all luft är ute ur systemet.

• Gilla
Twisted och 1 till
  • Laddar…
M Mardigan skrev:
Lyft upp sugslangen, skruva loss silen på backventilen och känn på backventilen så att den öppnar som den ska.
Tillbaks med silen, ner med sugslangen igen och späd (fyll) pumpen med vatten så att du ser att även sugslangen fylls med vatten.
Sätt på en slang på utloppet på pumpen.
Knippa slangen när du startar pumpen och sedan släpper du långsamt ut luft och vatten genom att försiktigt släppa knippen.
Det brukar vara svårt att få en jetpump (ejektorpump) att suga om det är fullt öppet på trycksidan innan all luft är ute ur systemet.
Detta fungerade utmärkt, stort tack för hjälpen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.