113 091 läst ·
80 svar
113k läst
80 svar
Pump diskmaskin bara pumpar
Tack för svaren.
Ringde precis och pratade med Cylinda/Elektroskandia. Nämnde den utökade garantin men då var jag felinformerad sa en ganska snorkig dam.
När jag startar maskinen börjar den automatiskt pumpa ut vatten samtidigt som den fyller på lite. Kan inte trycka på några knappar utan det är bara stänga av strömmen som hjälper.
Jag har öppnat luckan där bak och det står inget vatten på bottenplåten. Kände på hjulen till avloppspumpen och den kan jag snurra. Har även fritt i avloppsslangen. Om jag blåser i slangen bubblar det inne i maskinen.
Jag trodde det var frigolitbiten i botten på maskinen som flyter upp och slår till en brytare om det kommer vatten på plåten. Men hon i kundtjänsten sa det sitter en fuktstyrd brytare(?)
Finns det några andra sensorer, givare som man kan kontrollera? Vilka slangar är det mer att kolla? Utöver avloppsslangen ser jag bara en som går till påfyllnad av vatten.
Mottager alla era tips med öppna armar så man kan få igång denna svenskbyggda kvalitetsmaskin.
Mvh
Ringde precis och pratade med Cylinda/Elektroskandia. Nämnde den utökade garantin men då var jag felinformerad sa en ganska snorkig dam.
När jag startar maskinen börjar den automatiskt pumpa ut vatten samtidigt som den fyller på lite. Kan inte trycka på några knappar utan det är bara stänga av strömmen som hjälper.
Jag har öppnat luckan där bak och det står inget vatten på bottenplåten. Kände på hjulen till avloppspumpen och den kan jag snurra. Har även fritt i avloppsslangen. Om jag blåser i slangen bubblar det inne i maskinen.
Jag trodde det var frigolitbiten i botten på maskinen som flyter upp och slår till en brytare om det kommer vatten på plåten. Men hon i kundtjänsten sa det sitter en fuktstyrd brytare(?)
Finns det några andra sensorer, givare som man kan kontrollera? Vilka slangar är det mer att kolla? Utöver avloppsslangen ser jag bara en som går till påfyllnad av vatten.
Mottager alla era tips med öppna armar så man kan få igång denna svenskbyggda kvalitetsmaskin.
Mvh
Vår gamla maskin läckte vid pumpen via axeln ut.
Bytte pumpen och som var relativt enkelt.
Fick vända maskinen upp och ned och beställning fixades via electroservice.se
till en billig peng. (några hundralappar)
Några snabbklämmor fick bytas ut mot gamla hederliga slangklämmor.
Ta av bakstycket och försök lokalisera var läckan är innan du beställer delarna.
Om du har företag får du en räkning i efterhand och samtidigt ett bättre pris.
Bytte pumpen och som var relativt enkelt.
Fick vända maskinen upp och ned och beställning fixades via electroservice.se
till en billig peng. (några hundralappar)
Några snabbklämmor fick bytas ut mot gamla hederliga slangklämmor.
Ta av bakstycket och försök lokalisera var läckan är innan du beställer delarna.
Om du har företag får du en räkning i efterhand och samtidigt ett bättre pris.
Hej men är det inte pressostaten (tryckvakten) som känner av att du har vatten kvar i maskin.
försök att få ut vattnet som finns kvar och undersök om du har stopp någonstans.Den lilla sokerbiten är översvämningsskyddet.om den blir blöt måste du undersöka varför.
försök att få ut vattnet som finns kvar och undersök om du har stopp någonstans.Den lilla sokerbiten är översvämningsskyddet.om den blir blöt måste du undersöka varför.
Redigerat:
Samma problem här. Rinner vatten från det lilla röret ut på plåten men bara några deciliter, sen slår pumpen igång och pumpar ut resten av vattnet. Detta sker vid sista tömningen på programmet, övriga sköljningar går bra. VAD är det för fel??? Har någon klurat ut det?hokanp skrev:
Det märkliga är att det bara förekommer på sista sköljningen med största programmet. Det rinner ut ca 3 dl vatten ur "skvallerröret" på plåten, sen drar pumpen igång och pumpar ut resten som vanligt. Jag har blåst i avloppsslangen och det bubblar inne i maskinen och inget stopp kan märkas. Om det vore stopp i stora avloppet under diskbänken borde det väl märkas i diskhon och slasken. Var mer kan det vara stopp och hur kan man testa det?
Har du kollat att det verkligen är tomt i diskutrymmet när den tar in vatten för den sista sköljningen?
Det kan ju även vara fel på den volymetriska mätningen men då borde överfyllnaden märkas vid något mer tillfälle.
Vad händer om du har diskhon full med vatten och släpper ur det när maskinen tömmer?
Om man avbryter programet, och startar om det, sker ju en tömning först, hur snabbt tömmer den då vattnet i maskinen och är det tomt innan den tar in vatten på nytt?
Det kan ju även vara fel på den volymetriska mätningen men då borde överfyllnaden märkas vid något mer tillfälle.
Vad händer om du har diskhon full med vatten och släpper ur det när maskinen tömmer?
Om man avbryter programet, och startar om det, sker ju en tömning först, hur snabbt tömmer den då vattnet i maskinen och är det tomt innan den tar in vatten på nytt?
Tack för dina förslag. Jag har nu provat allt du föreslog.
Det finns inget vatten kvar i diskutrymmet när sista sköljningen påbörjas.
Inget synligt händer med vatten i diskhon som släpps samtidigt som maskinen tömmer, vattnet i diskhon töms snabbt.
Jag har avbrutit programmet och startat om. Tömning sker direkt och maskinen är tom innan den tar in nytt vatten.
Vad är volymetriska mätningen du nämner och kan man kolla det? Vad finns mer att göra?
Det finns inget vatten kvar i diskutrymmet när sista sköljningen påbörjas.
Inget synligt händer med vatten i diskhon som släpps samtidigt som maskinen tömmer, vattnet i diskhon töms snabbt.
Jag har avbrutit programmet och startat om. Tömning sker direkt och maskinen är tom innan den tar in nytt vatten.
Vad är volymetriska mätningen du nämner och kan man kolla det? Vad finns mer att göra?
Den kan man kolla vid varje vattenintag
Genom att titta på vattennivån i maskinen efter att ventilen stängt.
Det sitter en flödesgivare på inloppsventilen som ev spökar.
En annan grej att kolla är häverten som sitter bredvid nedre spolarmsfästet det är en hatt man kan ta upp, se till att där är rent.
Genom att titta på vattennivån i maskinen efter att ventilen stängt.
Det sitter en flödesgivare på inloppsventilen som ev spökar.
En annan grej att kolla är häverten som sitter bredvid nedre spolarmsfästet det är en hatt man kan ta upp, se till att där är rent.
Hade problem med min DM95 att den fortsatte att tömma fast det var slut på vatten och larmade sedan på tömningsfel.
Det visade sig att nere i botten under silarna mot baksidan av maskinen så finns ett litet hål(rektangulärt, 10x10mm) som går in till en sluten kammare med en tryck sensor.
Den skall känna nivån när man fyller och sedan när det är slut på vatten.
Trodde först att det var den sensor som var sönder, ringde support och fick prata med en kunnig tekniker/service kille.
Det första han frågade om var vilket disk program jag körde, jag körde Automatisk(lite vatten, lagomt varmt).
Då sa han att till 99% så är det tätt i det hålet, han rekomenderade att försöka rensa hålet för att få bort blockeringen bestående av fett, avlagringar mm.
Och sedan sa han att jag alltid skulle köra det varmaste programmet som finns på maskinen.
Det är nu ca 4år sedan och har aldrig haft problem med tömningen efter det, samt att maskinen luktar frächare även fast den har stått några dagar odiskad.
Jag hade tilloch från problem med tömningen under ca 1år. Vid larm brukade jag köra en diskmaskins tvätt(tablett) och då fungerade det några månader igen på Autoprogrammet.
Det visade sig att nere i botten under silarna mot baksidan av maskinen så finns ett litet hål(rektangulärt, 10x10mm) som går in till en sluten kammare med en tryck sensor.
Den skall känna nivån när man fyller och sedan när det är slut på vatten.
Trodde först att det var den sensor som var sönder, ringde support och fick prata med en kunnig tekniker/service kille.
Det första han frågade om var vilket disk program jag körde, jag körde Automatisk(lite vatten, lagomt varmt).
Då sa han att till 99% så är det tätt i det hålet, han rekomenderade att försöka rensa hålet för att få bort blockeringen bestående av fett, avlagringar mm.
Och sedan sa han att jag alltid skulle köra det varmaste programmet som finns på maskinen.
Det är nu ca 4år sedan och har aldrig haft problem med tömningen efter det, samt att maskinen luktar frächare även fast den har stått några dagar odiskad.
Jag hade tilloch från problem med tömningen under ca 1år. Vid larm brukade jag köra en diskmaskins tvätt(tablett) och då fungerade det några månader igen på Autoprogrammet.
Ja nu har jag diskat ytterligare några gånger, provade med högsta temp på normaldisken (65 gr) och grytdisken (70 gr). Vanligen brukar vi diska på ekonomitemp (55 gr).
Dessförinnan lyfte jag på hatten vid nedre spolarmen och gjorde rent det jag kom åt (var lite intorkat diskmedel, men inte särskilt mycket). Jag har petat med fingret så långt jag nådde i hålet under silen men kunde inte känna någon smuts där.
Vid de sista diskomgångerna har det faktiskt "bara" kommit hälften så mycket vatten som tidigare. Kan det betyda något?
Nu har vi satt en slang från skvallerröret till en burk på golvet så vi slipper torka plåten efter varje disk. Är det så vi får ha det i fortsättningen eller måste jag kasta ut diskmaskinen???????? (Den diskar fortfarande mycket rent!)
PS Du gizmoo007 hade tur som fick tala med en servicekille. Jag ringde Cylinda men fick endast prata med en snorkig dam som sa att det inte var möjligt att få prata med någon servicetekniker, den supporten hade de inte. Det hon kunde göra var att boka in ett hembesök av en tekniker som skulle kosta 995,- kr.
Dessförinnan lyfte jag på hatten vid nedre spolarmen och gjorde rent det jag kom åt (var lite intorkat diskmedel, men inte särskilt mycket). Jag har petat med fingret så långt jag nådde i hålet under silen men kunde inte känna någon smuts där.
Vid de sista diskomgångerna har det faktiskt "bara" kommit hälften så mycket vatten som tidigare. Kan det betyda något?
Nu har vi satt en slang från skvallerröret till en burk på golvet så vi slipper torka plåten efter varje disk. Är det så vi får ha det i fortsättningen eller måste jag kasta ut diskmaskinen???????? (Den diskar fortfarande mycket rent!)
PS Du gizmoo007 hade tur som fick tala med en servicekille. Jag ringde Cylinda men fick endast prata med en snorkig dam som sa att det inte var möjligt att få prata med någon servicetekniker, den supporten hade de inte. Det hon kunde göra var att boka in ett hembesök av en tekniker som skulle kosta 995,- kr.