113 085 läst ·
80 svar
113k läst
80 svar
Pump diskmaskin bara pumpar
Jag fick en lektion av reparatören som kom fram till att utloppet på avloppsslangen var för litet. När maskinen tömde så blev det helt sonika vatten kvar i maskinen. Förra maskinen som satt där hade nivåstyrd tömning så den tömde till det inte fanns vatten kvar. Medan min nyare cylinda har tidsstyrd tömning. Helt enkelt så hann inte maskinen tömma klart innan nytt vatten togs in. Och då när den kom till slutet av programmet så var det helt enkelt för mycket vatten kvar och då tömde den via skvallerröret ner på plåten och översvämningsskyddet slog till.
Någon sockerbit kan jag inte hitta men tycker mig se en frigolitbit inkapslad bakom grå plast. Hur kommer jag fram till att nivåvakten är trasig?
Eventuella orsaker till att vatten kommer ner på plåten kan ju bara spekuleras i än så länge. Men innan pumpen börjar fungera normalt är det inte mycket värt!
Eventuella orsaker till att vatten kommer ner på plåten kan ju bara spekuleras i än så länge. Men innan pumpen börjar fungera normalt är det inte mycket värt!
du ser även microbrytaren framifrån ovan på frigoliten
vad som kan hänt är att microbrytaren fått vatten i sig
gör maskinen spänningslös
ta microbrytaren rakt ut kolla att den inte är fuktig, det går om man gillar pill att dela den om inte annat lyssna när du påverkar den att den har distinkta klick-ljud och återfjädrar klockrent
kan du mäta den så gör det.
om skitigt vatten stått stilla länge kan frigolitbiten fastna
men skada den inte i dina försök för händer det igen så dränker du köket istället.
har du helt exakt samma maskin för några andra har även en nivåvakt monterad i bakkant på brunnen.
då kan det vara täppt i brunnen.
vad som kan hänt är att microbrytaren fått vatten i sig
gör maskinen spänningslös
ta microbrytaren rakt ut kolla att den inte är fuktig, det går om man gillar pill att dela den om inte annat lyssna när du påverkar den att den har distinkta klick-ljud och återfjädrar klockrent
kan du mäta den så gör det.
om skitigt vatten stått stilla länge kan frigolitbiten fastna
men skada den inte i dina försök för händer det igen så dränker du köket istället.
har du helt exakt samma maskin för några andra har även en nivåvakt monterad i bakkant på brunnen.
då kan det vara täppt i brunnen.
Nu sitter jag här med din lilla brytaren i handen (frigoliten verkar funka som den ska). Klickljud har jag och den återfjädrar bra. Men måste säga att den luktar lite bränt. Pilla isär den ger jag mig inte på (den verkar vara skruvad med minimala skruvar utan särskilt tydlig profil). Mäta är inte min starka sida även om det säkert ligger något instrument här någonstans. Går det att enkelt förklara hur jag gör det?
Redigerat:
inga skruvar!
dela med kniv på långsidan och lirka upp en viss spiong effekt finns...
luktar den bränd bakelit så har det troligen kommit in vatten.
mäta kan du göra med batteriet om det är laddat
ta en lampa runt 9v och tre sladdtåtar.
mät mellan den långa och en av de korta
den ena korta lyser lampan och den andra icke.
tryck ner lilla vita knappen och mät igen då skall det bli tvärt om.
mäter du med en ohm meter eller instrument som mäter ohm gör du lika dant
mäteren skall då visa nästan noll ohm respektive oändligt (9999)
halvdana mätvärden med ohmmetern kan tyda på vatten eller brända kontaktytor
dela med kniv på långsidan och lirka upp en viss spiong effekt finns...
luktar den bränd bakelit så har det troligen kommit in vatten.
mäta kan du göra med batteriet om det är laddat
ta en lampa runt 9v och tre sladdtåtar.
mät mellan den långa och en av de korta
den ena korta lyser lampan och den andra icke.
tryck ner lilla vita knappen och mät igen då skall det bli tvärt om.
mäter du med en ohm meter eller instrument som mäter ohm gör du lika dant
mäteren skall då visa nästan noll ohm respektive oändligt (9999)
halvdana mätvärden med ohmmetern kan tyda på vatten eller brända kontaktytor
Grattis - felsökning klar ! Bara att köpa en ny mikrobrytare och montera, så funkar nog allt igen 
Brytare kan finnas hos Conrad, Clas O, Elfa, Kjell&co m.fl
Brytare kan finnas hos Conrad, Clas O, Elfa, Kjell&co m.fl
Redigerat:
Tack alla!! Fantastiskt forum det här 
Brytaren finns som reservdel (E4305767) hos Cylinda till det nätta priset av 131 kr. Sett i relation till det alternativ jag hade hänvisats till om inte hjältarna på detta forum fanns är det förstås småpengar. Men är det inte lite mycket för en så liten och relativt enkel pryl?
Dessvärre hittar jag inte exakt den brytaren någon annanstans. På Conrad har de ett helt gäng Zippy-brytere, dock inte VMN-06 6A. Elfa har måååånga brytare men jag tycker det var riktigt svårt att hitta något där. Kjell & co verkar inte ha någon som passar men på Clas Ohlson finns det en som ser lovande ut. Men vågar jag köpa den? Förutom tveksamheter kring om den rent fysiskt passar är jag osäker på den tekniska datan. Det enda jag har hittat om originalet kräver djupare kompetens än vad jag besitter.
Det kanske är värt 131 kr att få helt rätt brytare ändå...
Brytaren finns som reservdel (E4305767) hos Cylinda till det nätta priset av 131 kr. Sett i relation till det alternativ jag hade hänvisats till om inte hjältarna på detta forum fanns är det förstås småpengar. Men är det inte lite mycket för en så liten och relativt enkel pryl?
Dessvärre hittar jag inte exakt den brytaren någon annanstans. På Conrad har de ett helt gäng Zippy-brytere, dock inte VMN-06 6A. Elfa har måååånga brytare men jag tycker det var riktigt svårt att hitta något där. Kjell & co verkar inte ha någon som passar men på Clas Ohlson finns det en som ser lovande ut. Men vågar jag köpa den? Förutom tveksamheter kring om den rent fysiskt passar är jag osäker på den tekniska datan. Det enda jag har hittat om originalet kräver djupare kompetens än vad jag besitter.
Det kanske är värt 131 kr att få helt rätt brytare ändå...
Redigerat:
Det ska vara samma storlek och 250V 6A.
Några är försedda med en extra arm, men den brukar gå lätt att pilla bort.
131:- verkar lite saftigt , men det är ju vanligt när de gäller reservdelar.
Några är försedda med en extra arm, men den brukar gå lätt att pilla bort.
131:- verkar lite saftigt , men det är ju vanligt när de gäller reservdelar.
Den från Clas Ohlson borde funka rent tekniskt. Men kontakterna lär inte passa utan ganska ordentlig modifiering... Jag har frågat Conrad om de kan ta hem just den jag vill ha eftersom de ändå verkar ha en relation till Zippy. Om de inte kan det får det bli en beställning från Cylinda och så gläds jag åt att jag slapp ta hem en servicetekniker 
I maskinen är det två kontakter, den ena ska sitta på det längsta benet och ett av de korta, den andra på det andra korta. Därför måste alla benen nå lika långt. (Inser nu att det här svaret kan uppfattas som rätt obegripligt om du inte tittar på mitt foto och på Clas Ohlsons produktbild samtidigt).electroluxaren skrev:
OM det är två skilda kontakter i maskinen dvs in kabelelsko per sladd.
så behöver du inte en microbrytare med långt ben!
du kan du ta en dussinbrytare med tre lika korta ben och bara använda de benen du skall.
En del maskiner har dessa två sladdar monterade i ETT kontaktstycke och då måste man pilla ut den en av kabelskorna för att använda en billigare kontakt.
menade jag...
så behöver du inte en microbrytare med långt ben!
du kan du ta en dussinbrytare med tre lika korta ben och bara använda de benen du skall.
En del maskiner har dessa två sladdar monterade i ETT kontaktstycke och då måste man pilla ut den en av kabelskorna för att använda en billigare kontakt.
menade jag...