3 790 läst ·
11 svar
4k läst
11 svar
Prutar man på typhusofferter?
Hej alla erfarna och kunniga.. och alla andra också,
Vill bygga nytt och har kontaktat ett par typhusfirmor - några har kommit tillbaka med bättre förslag.
Prutar man på anbud?
Vem har erfarenhet?
Är det som i mattaffären eller som på Ikea?
Tacksam för alla kommentarer!
Bästa hälsningar
Jag undrar sa Flundran
Vill bygga nytt och har kontaktat ett par typhusfirmor - några har kommit tillbaka med bättre förslag.
Prutar man på anbud?
Vem har erfarenhet?
Bästa hälsningar
Jag undrar sa Flundran
Administrator
· Skåne
· 8 670 inlägg
Jag tror personligen att det är läge att pruta nu. Husmarknaden har inte satt fart riktigt sedan lågkonjunkturen och de är sugna på att sälja. Och när det handlar om så mycket pengar som ett hus så finns där absolut prutmån.
Ofta kan man förhandla sig till saker som bättre vitvaror i köket, annat badrum eller kanske en carport på köpet.
Har du tomt själv och bara ska köpa själva huset är du i bättre prutningsläge. Då kan du begära in offerter på liknande hus som du kan tänka dig från flera leverantörer och sedan jämföra priserna.
Ska du köpa tomten från hustillverkaren också är det lite annorlunda. Ofta blir man ju väldigt sugen på en viss tomt och får glatt köpa huset för priset de sätter - om det är den tomten man vill ha. Fast kan du söka upp flera alternativa hus+tomt så går det ju att pruta där också. Prova, vet ja!
Ofta kan man förhandla sig till saker som bättre vitvaror i köket, annat badrum eller kanske en carport på köpet.
Har du tomt själv och bara ska köpa själva huset är du i bättre prutningsläge. Då kan du begära in offerter på liknande hus som du kan tänka dig från flera leverantörer och sedan jämföra priserna.
Ska du köpa tomten från hustillverkaren också är det lite annorlunda. Ofta blir man ju väldigt sugen på en viss tomt och får glatt köpa huset för priset de sätter - om det är den tomten man vill ha. Fast kan du söka upp flera alternativa hus+tomt så går det ju att pruta där också. Prova, vet ja!
Medlem
· Västra götaland
· 24 inlägg
Vi skrev på för Eksjöhus igår. Ett hus ur deras egna hem serie. Och där var det tvärstopp för prutning. Dock så börjar jag nästan tro på säljaren att deras priser är såpass pressade på just denna serie. Vi har jämfört priser på vitvaror och m.m och kommit fram till att husföretagets priser på sådana saker slår det mesta.
Dock så lär dom ha igen pengarna på både byggsatsen och på entreprenaden.
Dock så lär dom ha igen pengarna på både byggsatsen och på entreprenaden.
Ska man pruta ska man nog försöka ta det på byggsatsen, den kommer hålla samma kvalitet ändå. Att pruta på entreprenad är lite mer riskabelt, risken är att man får en stressad hantverkare som inte har råd att lägga så många timmar som kanske behövs...
Medlem
· Västra götaland
· 24 inlägg
-ja klart att det kan förhandlas om priset. men kolla även FINSKA TILLVERKARE - i regel mkt lägre prisnivå, men ändå rejälare konstruktioner, och bra kvalitet. de flesta har dålig service på svenska, men undantag finns (ex. kymppitalot, och kanske 2-3 till...).Flundran1 skrev:Hej alla erfarna och kunniga.. och alla andra också,
Prutar man på anbud?
Vem har erfarenhet?
Bästa hälsningar
Jag undrar sa Flundran
för övrigt rekommenderar jag storelement (byggs snabbt och enl. individuella önskemål, ingen risk för fuktskada under montering), bygg helst INTE av lösvirke (stor risk för fukt under den långa byggtiden + dyrare) eller volymhus (svaga, lätta konstruktioner = barack
JohanssonBohlin skrev:Vi skrev på för Eksjöhus igår. Ett hus ur deras egna hem serie. Och där var det tvärstopp för prutning. Dock så börjar jag nästan tro på säljaren att deras priser är såpass pressade på just denna serie. Vi har jämfört priser på vitvaror och m.m och kommit fram till att husföretagets priser på sådana saker slår det mesta.
Dock så lär dom ha igen pengarna på både byggsatsen och på entreprenaden.![]()
Vi försökte med pruta, fick Alufönster, men våra andra alternativ var ändå dyrare så det är ändå det som känns bra.
Så det är nog så, det är redan pressat. Vi hade offerter från flera olika även lösvirke och byggsatser och det var upp till en miljon dyrare.
Sedan finns det alltid dom som kan göra det för "halva priset" ......:x
Vi försökte pruta men från husföretaget var det blankt nej (VärsåsVillan, förra året) medan vi lyckades förhandla in lite bättre grejer av deras säljare, som vi fått bra kontakt med och som var väldigt angelägen att få sälja och ha nöjda kunder. Vi skrev alltså ett särskilt avtal med säljaren, utöver husföretagets avtal. Vad gäller entreprenaden valde vi bland flera olika offerter vi begärt in men prutade inte på själva slutsumman hos den som vi slutligen valde (som låg bäst i pris och hade gott rykte).
Jag skulle säga att man definitivt kan pruta. Men var väldig noggrann med att speca vad som skall ingå samt vad för mtrl som skall användas samt vilka lösningar som skall användas. Det kan skilja ganska mycket i pris beroende på ovanstående punkter.
Men viktigare än att pressa ner så mycket det går är att välja rätt leverantör. Det är hela skillnaden på hur utgången ser ut när huset är klart samt om eller rättare sagt när man stöter på problem. För det får man räkna med att man gör någon eller några gånger under bygget. Speciellt om du bygger ett unikt hus.
Jag kan säga att vi har haft fantastik tur i valet av husleverantör. De har backat upp oss under hela processen trots att vi bara köpt en byggsats. Och vi har haft MYCKET problem under byggets gång.
Men åter till ämnet: det finns mycket prutmån men bara hos vissa leverantörer. Andra ger inte efter ett öre, men då gör de oftast aldrig det. Speciellt på kataloghus då de är rädda för att ryktet skall spridas.
Gå då istället på att få med tilläggsbeställningar gratis alt få ett bra pris på dessa. Lycka till!
Men viktigare än att pressa ner så mycket det går är att välja rätt leverantör. Det är hela skillnaden på hur utgången ser ut när huset är klart samt om eller rättare sagt när man stöter på problem. För det får man räkna med att man gör någon eller några gånger under bygget. Speciellt om du bygger ett unikt hus.
Jag kan säga att vi har haft fantastik tur i valet av husleverantör. De har backat upp oss under hela processen trots att vi bara köpt en byggsats. Och vi har haft MYCKET problem under byggets gång.
Men åter till ämnet: det finns mycket prutmån men bara hos vissa leverantörer. Andra ger inte efter ett öre, men då gör de oftast aldrig det. Speciellt på kataloghus då de är rädda för att ryktet skall spridas.
Gå då istället på att få med tilläggsbeställningar gratis alt få ett bra pris på dessa. Lycka till!
Klicka här för att svara