3 221 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Proppskåpet är fullt... vad gör jag?
Hej,
Det finns inga lediga platser kvar i mitt proppskåp.
För jag vill separera eluttagena i garaget från belysningen och samtidigt få 16 A till eluttagen i garaget.
Kan man koppla in ett propskåp till eller måste man byta ut det befintliga?
Och vad kostar det att göra en sådan installation?
Det finns inga lediga platser kvar i mitt proppskåp.
För jag vill separera eluttagena i garaget från belysningen och samtidigt få 16 A till eluttagen i garaget.
Kan man koppla in ett propskåp till eller måste man byta ut det befintliga?
Och vad kostar det att göra en sådan installation?
Nej.aoshima skrev:
Men fråga du elektrikern om han går med på att du gör en viss del av jobbet, kom överens om vad och hur.
Du bryter fortfarande mot lagen, även om ni gör så, men vem vet nåt om det i efterhand.
Om du däremot börjar och sätta upp lite elmaterial på egen hand finns det risk att elektrikern härsknar och vägrar att ta sig an jobbet, så det är bäst att vara överens innan.
Om belysningen inte drar så mycket ström så kan du kanske ha den på samma propp som något helt annat (som inte heller är särskilt nära att dra så mycket ström som den proppen tål).
För övrigt, om du pratar om proppar så lär det vara gamla sortens central. Bara om man är extremt dumsnål installerar man en ny sån central, idag är det de monderna med automatsäkringar som gäller.
En fördel med de moderna är att de tar mindre plats. I princip får du alltså plats med fler säkringar på samma plats om du skulle lyxa till det med att byta hela centralen, fast det kostar förstås en sland...
För övrigt, om du pratar om proppar så lär det vara gamla sortens central. Bara om man är extremt dumsnål installerar man en ny sån central, idag är det de monderna med automatsäkringar som gäller.
En fördel med de moderna är att de tar mindre plats. I princip får du alltså plats med fler säkringar på samma plats om du skulle lyxa till det med att byta hela centralen, fast det kostar förstås en sland...
Klicka här för att svara