660 läst ·
5 svar
660 läst
5 svar
Fullt varvtal på Ryobi gräsklippare
Hallå i sommarvärmen!
Har en Ryobi RLM4614SME från 2015 som helt plötsligt strular för mig.
Jag var och klippte här om dagen och det gick utan problem. Min gräsmatta är uppdelad i olika sektioner, så för att ta mig från ena mattan till nästa så behöver jag släppa handtaget för att stanna den och gå.
Jag klippte som sagt ena sektionen utan problem, stängde av och gick till nästa, drog igång den och den varvade något enormt och slutade inte. Det luktade lite konstigt också, typ bränt gummi.
Jag har kontrollerat oljan så där finns.
Haft av luftfilter, tagit av slangen till luften för att se så där är fritt, haft av förgasaren och gjort den ren.
Kommer inte på mer vad som skulle kunna ligga bakom.
Gasreglaget har jag aldrig reglerat, när jag tittade på det så är det inte på något vis kopplat upp till handtaget.
Någon med idéer innan jag kör den till återvinningen?
Har en Ryobi RLM4614SME från 2015 som helt plötsligt strular för mig.
Jag var och klippte här om dagen och det gick utan problem. Min gräsmatta är uppdelad i olika sektioner, så för att ta mig från ena mattan till nästa så behöver jag släppa handtaget för att stanna den och gå.
Jag klippte som sagt ena sektionen utan problem, stängde av och gick till nästa, drog igång den och den varvade något enormt och slutade inte. Det luktade lite konstigt också, typ bränt gummi.
Jag har kontrollerat oljan så där finns.
Haft av luftfilter, tagit av slangen till luften för att se så där är fritt, haft av förgasaren och gjort den ren.
Kommer inte på mer vad som skulle kunna ligga bakom.
Gasreglaget har jag aldrig reglerat, när jag tittade på det så är det inte på något vis kopplat upp till handtaget.
Någon med idéer innan jag kör den till återvinningen?
Låter som att varvtalsregulatorn har hakat upp sig. Jag vet inte exakt hur det ser ut på den där modellen, men det brukar vara en plastvinge som sitter vid fläkten på svänghjulet och pressas utåt av luftströmmen. Kommer det in gräs och annat skräp där så kan den kärva, så en bra början är att lyfta på plastkåpan uppepå motorn och rengöra grundligt.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jodå det har jag kollat och rengjort. Allt rör sig fint.useless skrev:
Låter som att varvtalsregulatorn har hakat upp sig. Jag vet inte exakt hur det ser ut på den där modellen, men det brukar vara en plastvinge som sitter vid fläkten på svänghjulet och pressas utåt av luftströmmen. Kommer det in gräs och annat skräp där så kan den kärva, så en bra början är att lyfta på plastkåpan uppepå motorn och rengöra grundligt.
Medlem
· Kalmar, Småland
· 93 inlägg
Exakt det du nämner drabbades jag av en KLIPPO TRIUMPH med B&S-motor för ca sådär knappt 10 år sedan. Motorn började varva extremt mycket samt dessutom variera mycket i varvtal och började lukta "överhettad". Verkstaden påstod att det var just varvtalsregulatorn. Tydligen var man tvungen att "klyva motorn" för att reparera felet. Motoroljan hade perfekt oljenivå och luftfiltret var rent och fint. Jag mekar inte själv med gräsklippare mer än vanlig service. ☹️
Satan vad trist.. :/Karl webmaster Johansson skrev:
Exakt det du nämner drabbades jag av en KLIPPO TRIUMPH med B&S-motor för ca sådär knappt 10 år sedan. Motorn började varva extremt mycket samt dessutom variera mycket i varvtal och började lukta "överhettad". Verkstaden påstod att det var just varvtalsregulatorn. Tydligen var man tvungen att "klyva motorn" för att reparera felet. Motoroljan hade perfekt oljenivå och luftfiltret var rent och fint. Jag mekar inte själv med gräsklippare mer än vanlig service. ☹️
Medlem
· Kalmar, Småland
· 93 inlägg
Verkstaden var en auktoriserad KLIPPO-verkstad i Kalmar ska jag väl tillägga.T Tony_Nygren skrev:
Hittade en man på Blocket som fixade till och renoverade KLIPPO-klippare så jag bytte in min gamla TRIUMPH hos honom och köpte en nyrenoverad EXCELLENT av honom. Men jag vågade inte chansa utan köpte även en ny EXCELLENT H (med Honda-motor) några år senare som går som en klocka. Så jag har bara den "nyrenoverade" Excellenten som reservklippare om något skulle hända med min nya Excellent H med Honda-motor. Klipper bl a samfällighetens fritidshusägare och några fritidshusägare på Öland så jag måste ju alltid ha en klippare som funkar. Grästillväxten tar ju inte semester. 😎
EDIT - jag kör alltid mina klippare på alkylatbensin. Mest för min egna hälsas skull men även för att jag hört och läst att klipparmotorerna mår bättre av alkylat, liksom både motorsåg och röjsåg som jag använder en del på min egna fastighet.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden