Hej!
Behöver hänga av ett element, det är inga problem men lyckas inte hitta en lösning för att proppa rören. Sitter en klämring (tror jag) I änden så vanliga lock funkar ej. Köpte en förbigångskoppling men passade inte heller. Någon som kan hjälpa mig med vad tusan jag skall köpa.
Tack!
Behöver hänga av ett element, det är inga problem men lyckas inte hitta en lösning för att proppa rören. Sitter en klämring (tror jag) I änden så vanliga lock funkar ej. Köpte en förbigångskoppling men passade inte heller. Någon som kan hjälpa mig med vad tusan jag skall köpa.
Tack!
Det är ett enrörssystem så du behöver en förbigångsrör.
Här är en tråd i ämnet.
https://www.byggahus.se/forum/threads/kall-element.430858/
Jag tyder tråden till att det är G1/2".
Här är en tråd i ämnet.
https://www.byggahus.se/forum/threads/kall-element.430858/
Jag tyder tråden till att det är G1/2".
Jag kanske var otydlig, men det jag menade var att ta bort radiatorventilen/ kopplet från radiator och montera tillbaka på rören ur golv och proppa R20 gängan mot radiator med ett lock.Demmpa skrev:
Då är det ju inbyggd ”by-pass ”
Demmpa skrev:
Jag försökte hänga av elementet också men gick ju inte heller. Förbigångskopplingen har precis som du säger en yttre gänga dessutom fel CC-mått. Inte lyckats hitta någon annan variant.B Björkskär skrev:
Störande att det ska vara så svårt... hade ju velat ha samma variant som på elementet men som går stänga kretsen på. Behöver ju ingen värme i systemet nu på sommaren men behöver ju vara tätt.
Insex skruven stänger inte flödet, kanske är defekt?
Mässingsröret brukar ibland gå att dra loss så ett lock passar.Xaxpop skrev:
Jag försökte hänga av elementet också men gick ju inte heller. Förbigångskopplingen har precis som du säger en yttre gänga dessutom fel CC-mått. Inte lyckats hitta någon annan variant.
Störande att det ska vara så svårt... hade ju velat ha samma variant som på elementet men som går stänga kretsen på. Behöver ju ingen värme i systemet nu på sommaren men behöver ju vara tätt.
Insex skruven stänger inte flödet, kanske är defekt?
Ja det är ett meck med alla dimensioner och ventiltyper för värmesystem och det finns inte alltid reservdelar eller utbytesventiler som passar utan ombyggnad.
Klicka här för att svara