oj vad snyggt ång bastu måste vara ovanligt i sverige idag eller?
 
M maria01 skrev:
oj vad snyggt ång bastu måste vara ovanligt i sverige idag eller?
Ja, helt vanligt är det väl inte, men det verkar ändå säljas en del ångaggregat vad jag förstod på återförsäljarna jag pratade med.

Jag har alltid föredragit ångbastu framför vanlig bastu... Trots att jag är finne... 😅
 
  • Gilla
Gunnar Linus och 1 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Ja, helt vanligt är det väl inte, men det verkar ändå säljas en del ångaggregat vad jag förstod på återförsäljarna jag pratade med.

Jag har alltid föredragit ångbastu framför vanlig bastu... Trots att jag är finne... 😅
jag gillar det med minns en kopis pappa hade det på 80talet i stockholm pappa var från turkiet
 
anders07 anders07 skrev:
Jaha, crap... Det har flutit in flytspackel i luftintaget för Platonmattan...
[bild]

Lyckligtvis hade det inte runnit in så långt, bara 3-4 cmm såg jag när jag bilade upp bredvid och kollade med inspektionskameran..

Fick flytta hålet bara, det kommer bakom (inne i väggen) ändå, så det kommer inte att synas... Men jag vet att det finns där... 🥺
Jag står mitt i ett liknande projekt med liknande förutsättningar (dock ej ångbastu) - stort tack för alla beskrivningar och bilder! Vad var det som orsakade att flytspacklet rann in under platonmattan? Några goda råd för att förhindra det?
 
P per_se skrev:
Jag står mitt i ett liknande projekt med liknande förutsättningar (dock ej ångbastu) - stort tack för alla beskrivningar och bilder! Vad var det som orsakade att flytspacklet rann in under platonmattan? Några goda råd för att förhindra det?
Jag hade lagt kantband och Platon tejp, och tyckte att det såg tätt ut, men tydligen inte tillräckligt...
Lägg tejp och kantband och dra över byggskum. Skär bort överskotts byggskum så ska det vara tätt tillräckligt skulle jag tro
 
  • Gilla
per_se
  • Laddar…
Jag ska installera ett ångaggregat denna vecka och jag behöver dra in ångutloppet i duschhörnan, aggregatet står i tvättstugan som är vägg i vägg med duschhörnan. Då röret för ångutloppet kommer upp i ungefär 95-98 grader är jag lite orolig i hur man ska installera detta säkert i väggar och tätskikt.

Vanliga PEX rör klarar ju inte den värmen så det måste ju bli ett kopparrör, för att få till någon form av nedkylning så var det någon som rekommenderade att försöka få till en form av rör i rör konstruktion för att få till ett "ventilerat" hölje runt själva kopparröret. Man kan även isolera röret. Jag förstår inte riktigt hur detta ska gå till i detalj.

Jag uppskattar gärna alla typer av förslag och tips på hur andra gjort.

Ångaggregat: Tylö Steam Home
Tätskikt: LIP
 
Jag har bara kört med Kiilto manschetter... Enligt Kiilto är de testade upp till 70 grader och det är vad de lovar, men de sa att de tål mer men att livslängden på materialet ev. blir förkortat.

De lämnar förstås inte några garantier
 
Najs, LIP rekommenderade själva att endast använda med tätskiktslim runt röret. JAg kanske ska använda bägge men med massor av lim så har man både hängslen och livrem. Hur gjorde du med röret? Tänker på att så att man inte får ett rör på 100 grader i väggar? Isolerade du? Byggde du någon rör i rör lösning eller gjorde du på annat sätt?
 
AmatörsnickareNr1 AmatörsnickareNr1 skrev:
Najs, LIP rekommenderade själva att endast använda med tätskiktslim runt röret. JAg kanske ska använda bägge men med massor av lim så har man både hängslen och livrem. Hur gjorde du med röret? Tänker på att så att man inte får ett rör på 100 grader i väggar? Isolerade du? Byggde du någon rör i rör lösning eller gjorde du på annat sätt?
Jag har ca. 6 meter ångrör så det är isolerat. Det går ut genom en sån 50mm tjock våtrumsskiva med uretan i mitten.
Jag tog lite större hål i skivan och har fyllt det med värmebeständig silikon innan jag drog på manschetten, så jag har det också "dubbeltätat"...
Har du kortare rör än 2 m (tror jag det var) behöver du inte isolera det.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.