Projekttråd badrum/spa

3k läst  26 svar

Nästa tråd i Badrum
  1. K
    Medlem Nivå 3
    Hej tänkte kasta upp en projekttråd av våran badrum/spa renovering!
    Jag planerar att göra allt själv förutom tätskitet och kakel/klinkers! Så alla tips och trix är mer än välkomna då man inte pysslar med sånt här i vanliga fall

Rummet är 4800x4200x2700 ska rymma dubbelhandfat, toa, Bastu, bubbelkar och dusch är det ens möjligt att få plats med allt?

• Laddar…
  2. K
    Medlem Nivå 3
    20180904_155244.jpg
    20180904_155252.jpg
    Stått en gammal kakelugn i hörnet som jag rivit uppmärkt och hel.
    20180904_155300.jpg
    Såhär ser rummet ut i dagsläget iallafall ska hem och riva väggar och tak nu efter jobbet!

• Laddar…
  3. K
    Medlem Nivå 3
    Han riva väggar och tak igår iallafall så jag kunde få mer exakta inne mått.
    Det kommer att reglas med 45x70 med 450cc
    Sen en 15mm plywood och sist våtrumsgips enligt BKRs regler om jag förstår dom rätt?

Gjorde en liten skiss i Ikeas badrumsplanerare men gud vad svårt att få till allt bra så lite hjälp skulle inte skada!:)
    Vad tycker ni om detta upplägg?
    20180905_202157.jpg
    Högra hörnet är bastun 1900x1650mm blir det för liten tro?
    20180905_202146.jpg
    20180905_201752.jpg

• Laddar…
  4. B
    Medlem · Nivå 14
    Det ser väl ut som en bra början på planlösning av badrummet.

Hur är det med insyn?
    Kan man uppleva det som insyn där du har ställt toaletten kanske något annat är bättre där. Om båda dörrarna kommer att användas får man tänka på att det ofta kommer att inträffa att den som går in bara låser ena dörren och därför blir överraskad när någon öppnar den andra och då kan det ju vara bra om inte alltför pinsamma situationer uppstår.

Vill man kunna se ut när man sitter i bastun?

Glöm inte att bestämma var handdukarna ska hängas.

• Laddar…
  5. K
    Medlem Nivå 3
    Ja precis det bästa hade ju varit om man fått själva toan och kanske handfaten lite mer avskilt, då vi gärna vill ha så stora glaspartier som det går i bastun och dusch!

Dörren rakt framför toan är ut till hallen
    Den bevid handfaten är in till tvättstugan och det är enda vägen in dit så därifrån kommer förhoppningsvis ingen:)

6. B
    Medlem · Nivå 14
    Då tycker jag att du har en väldigt bra planlösning med tanke på att förutsättningarna inte är de enklaste med två dörrar och två fönster..

7. K
    Medlem Nivå 3
    Ja precis dörrarna går tyvärr inte att flytta mer än ett par cm åt vadera håll. Men fönsterna kan jag i princip sätta vart jag vill då dom befintliga ändå ska bytas:)

Vi skissade lite på andra planlösningar igår kväll med och idag ska vi träffa en projektplanerare! Det ska bli intressant:)
    förhoppningsvis hjälper han till lite med planlösningen som faktiskt är det största frågetecknet just nu.

8. K
    Medlem Nivå 3
    Kastar väl upp några fler bilder. Är dock fortfarande i rivningsfasen men ska förhoppningsvis bli klar med det idag!
    20180906_151809.jpg
    Låg 35mm spontat trägolv under den rivna parketten.
    20180906_180056.jpg
    Efter detta rum har vi bara ett rum kvar i huset med sågspån!
    20180906_190329.jpg
    Balkarna ska kapas av och ersättas med 45x220 reglar på cc30.

• Laddar…
  9. K
    Medlem Nivå 3
    Han riva det mesta i helgen iallafall det ändå som är kvar är att kapa av gamla bjälklaget!

Var som sagt och pratade med en projektplanerare i fredags och det gick väl bra! har dock inte fått nå ritningar av han än men kommer nog förhoppningsvis i veckan!
    Bild kommer så fort jag fått den.

10. K
    Medlem Nivå 3
    I samma veva när jag ändå hade rivit golvet ner till källaren, tänkte vi att vi skulle markisolera och gjuta en platta. Vi ska även gjuta en stödmur på två av väggarna då den befintliga källarväggen är nå typ av stenblock.
    20180909_122745.jpg
    Trampat jordgolv innan. Har grävt ut ungefär 400-500mm
    20180908_152443.jpg
    Gammal jordkällare. Ska tids nog renoveras och bli en vinkällare:)

11. K
    Medlem Nivå 3
    Sådär nu fick vi perspektivritningarna! Vart ett helt annat upplägg, men bra mycket bättre kan jag tycka då toan blir lite mer avskild från resterande. Lite småsaker som ska fixas bara som att handdukatorken ska flyttas och badkaret ska vara rakt. anars kör vi sådär!

Hur är det angående fönster i våtzon 1 tänkte på det ovanför badkaret är det godkännt eller ska man ta ett mindre och flytta upp det en bit? Nån som vet?

12. B
    Medlem · Nivå 14
    Också ett mycket bra förslag.

Det är opraktiskt att ha handdukarna långt från duschen för det blir blött på golvet en lång sträcka då, så jag tyckte det är en bra placering i dessa ritningar.

Jag har inte läst något i forumet om att fönster inte får sitta ovanför badkaret men för säkerhets skull kan du ju läsa i Säkert vatten. Sen är det ju en underhållsfråga också för man vill ju inte att bågarna mm. ska bli fuktiga ofta så att färgen spricker fort.

13. K
    Medlem Nivå 3
    Ja det ju sant istället för att springa tvärsigenom hela badrummet så är det bara att sträcka ut armen och ta en handduk.

Nää jag hittar inget heller om fönster i badrum men flyttar nog upp den en bit ifrån badkaret iallafall för säkerhets skull.
    Blir väl inte så mycket vatten stänk när man badar egentligen heller. men bättre att vara på den säkra sidan.

14. K
    Medlem Nivå 3
    Har inte hunnit gjort så mycket denna vecka mer än beställt en massa prylar.

förhoppningsvis ska jag hinna gjuta plattan i källaren på söndag senast måndag.

20180910_164840.jpg
    Första paketet kom hem igår 8mm vattenburen golvvärme:)

15. R
    Medlem Nivå 10
    Kommer bli snyggt!

Jag hade inte tagit bort de gamla balkarna, de ser ut å vara "inlaxade" i väggen? Hade hellre reglat upp emellan. Såvida du inte planerat att sänka golvet.

Du kanske dock har tvärkoll på detta men bara en synpunkt. :)

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: