F Fjonken skrev:
Montera knappen, Slå på en skiva gips till och kör Microcement över så har du en relativt dold spolknapp,
Pinnarna passar inte heller... Verkar ju som om alla tillverkare har sina egna mått numera... 🤔

När jag renoverade förra badrummet för 10 år sedan var det inget problem, allt passade, men å andra sidan var det väl kanske bara Gerberit på marknaden då... 😅

Nu är jag osäker på om en nyare Grohe knapp (Grohe Skate, eller Sails) passar min gamla fixtur, en Grohe Solido, som stått i garaget typ 6-7 år...?

Länge sen jag uppdaterade här, men det närmar sig bad... Har en del elgrejer kvar och fixa avlopp för ånggeneratorn samt lite mer sealer här och var...

Nytt badutrymme under renovering med glasväggar och marmorinredning, verktyg och material synliga på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Modern dusch med regnduschhuvud, herringbone-mönstrad golvklinker, inbyggda hyllor och separat duschkabin.
Skapa konto

Badrumsrenovering med spegel, diskbänk och vit ho monterad, synliga rör och kablar på väggen.
Skapa konto

Badrum under renovering med glasdörrar och mönstrat klinkergolv, förberedelser för ånggenerator synliga.
Skapa konto

Minimalistiskt badrum med väggmonterad toalett och duschslang, på klinkergolv i fiskbensmönster.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
13th Marine och 13 till
  • Laddar…
Turkiska hamam handfatet på plats och de mässingskranar som ska fylla handfatet inför tvagning i ångbastun...
Det var allt annat än lätt att få till kopplingen för kranarna som beställdes på Etsy, men det gick till slut... 😅
Ingen större risk för läckage då vattnet kommer från en quick-box, som ju är tätad i sig:

Turkiskt hamam handfat i sten med mässingskranar mot naturstensvägg i ångbastu, kudde på bänken bredvid handfatet.
Skapa konto

Handfat och bänk med spegel på plats också:
Handfat i turkiskt hamam-stil med mässingskranar monterade ovanför en bänkskiva, belyst spegel på väggen ovanför i ett modernt badrum.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
torplover_3000 och 18 till
  • Laddar…
Jag får lyfta på hatten och gratulera till ett otroligt fint bygge. Det va kul att följa med resan :)

• Älska
  • Gilla
EdSu och 1 till
  • Laddar…
Top notch!

• Älska
anders07
  • Laddar…
Det börjar se ganska klart ut, men återstår att koppla in ånggeneratorn och bygga lite hyllor samt impregnering av alla stenskivor.

Fått in alla lampor, och oj, vilken skillnad det blir i "känsla" i rummet när man får vettigt ljus!
Jag lade in Philips Hue spottar till slut så man kan justera både temperatur och styrka på ljuset och det är tydligt att tycke och smak är olika så det blir nog många olika scener på ljuset innan alla är nöjda.
Det blev inte några bra bilder dock, med ljuset, så ska testa när det är lite dagsljus som kommer in...

LED listen som ska sitta under kanten på bänkskivorna lyste alldeles för starkt och det jag hade köpt till fungerar inte att dimma (trots att det ska gå) så jag har beställt ny drivare och Philips hue dimmer till den också.

Som det inte vore nog med sjukdom i huset har jag fått testa på ischias också nu senaste veckan, och det kommer inte att bli något gjort är jag rädd innan det släpper.
Jag minns att pappa ofta ojade sig och kved med ischias, men nu förstår jag honom... 😬

Snyggt! Spanar mycket för jag har haft samma tanke. Några frågor som kanske besvaras i tidigare inlägg men som jag inte lyckats hitta:

1. Hur gjorde du med taket och väggarna för att inte behöva oroa dig för fukten?
2. Var/hur placerade du ångaggregatet?

P Pons skrev:
Snyggt! Spanar mycket för jag har haft samma tanke. Några frågor som kanske besvaras i tidigare inlägg men som jag inte lyckats hitta:

1. Hur gjorde du med taket och väggarna för att inte behöva oroa dig för fukten?
Taket och väggarna har Kiilto foliebaserat tätskikt. Det har jag använt tidigare och det är klassat upp till 60 grader (men de sa att det tål högre temperaturer under en kortare tid).
Ångbastun blir kanske runt 50-55 grader max. så tätskiktet ska klara det.

På tätskiktet ligger 6-8mm slätspacklad Kiilto fix och på det sen Konkral microcement.
Jag har lagt Konkral Sealer Extreme (som är tåla 90 grader) på mikrocementen i ångbastun sen.
Lägger du klinker behöver du inte förstås någon sealer!

Ånggeneratorn sitter på väggen tvärs över så ångröret går upp längs väggen, över taket, och ner inne i väggen till ångbastun. Ca. 4,5 meter ångrör som jag isolerat med Armaflex.

P Pons skrev:

Och vill du köpa fina handslagna marrakech lerklinker för fiskbensmönster så har jag några kvadratmeter över att sälja... 😅

Lite OT men jag letar efter ett flytspackel som funkar på grund med tillskjutande fukt och som inte kostar skjortan. Behöver jämna av en innan jag lägger Jape platon ventgolv och sen vattenburen golvvärme medels EPS spårskiva. Har inga direkta fuktproblem idag men det beror nog till stor del på att golvet är diffusionsöppet idag med klinker som ligger direkt på grovgjuten oisolerad platta.

Verkar vara ett riktigt mörker att få besked om vilka avjämningsmassor som funkar för ändamålet.

Bj00rn Bj00rn skrev:
Lite OT men jag letar efter ett flytspackel som funkar på grund med tillskjutande fukt och som inte kostar skjortan. Behöver jämna av en innan jag lägger Jape platon ventgolv och sen vattenburen golvvärme medels EPS spårskiva. Har inga direkta fuktproblem idag men det beror nog till stor del på att golvet är diffusionsöppet idag med klinker som ligger direkt på grovgjuten oisolerad platta.

Verkar vara ett riktigt mörker att få besked om vilka avjämningsmassor som funkar för ändamålet.
Det brukar framgå av databladet... Jag använde den här https://www.hornbach.se/p/flytspackel-finja-265-fr-20kg/10226289/

• Gilla
Bj00rn
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Det brukar framgå av databladet... Jag använde den här [länk]
Tack! Får bli den. Betydligt rimligare prisbild än de 500-600krs special påsar jag kikat på.

Grymt bygge som sagt!

• Gilla
anders07
  • Laddar…
Riktigt Najs!

Jaha, ja... Nu är det då äntligen klart, eller typ klart... Ska fixa dörrar till hyllan jag byggt på något sätt och så lite el kvar, men över lag är det klart för bad!

Badrum med glasdusch och träimitation på golv och väggar, redo för bad. Hyllan utan dörrar syns inte i bilden.
Skapa konto

Marmorhandfat med två guldfärgade kranar och en grå handduk. Vägg i marmor och hyllor syns i bakgrunden.
Skapa konto

Modern dusch med glasväggar och väggmonterad dusch i beige kaklat badrum. Herringbone-mönstrat golv och spotlights i taket.
Skapa konto

Toalett med beige väggar, svart skåp ovanför, och mönstrat klinkergolv. Toalettpapper och duschmunstycke bredvid.
Skapa konto

Modernt badrum med delvis glasad duschvägg, infälld hylla i väggen och frostad dörr. Golvet har fiskbensmönster i ljust trä.
Skapa konto

Modernt badrum med glasväggar och träliknande kakelgolv, handfat på längsgående bänk, dusch med regnmunstycke, belyst sittplats.
Skapa konto

Badrum med färdiginstallerad handfat, väggspegel och tillhörande skåp, med viss elinstallation och dörrar till hyllan kvar att göra.
Skapa konto

Modernt badrum med glasvägg, mönstrat golv och handfat, nästan klart för användning. Saknar dörrar till hyllan och lite elektricitet.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Marlen Eskilsson och 14 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.