För 12 år sedan flyttade vi in i betong/tegelkåken byggd 1977 och gamla bastun och duschen i, suterrängdelen under mark, som fanns fick tjäna som förråd eftersom det var byggt helt utan tätskikt eller isolering... 😬
Nu är det mesta annat klart och gården ser OK ut, så äntligen dags för den efterlängtade ångbastun.
Steg 1 var ju att röja ut allt och göra det "betongrent".
Vi kan då konstatera att ytterväggarna är blåbetong samt att det varit plast mot ytterväggarna och golvet (platta på mark) så det rann vatten bakom plasten trots att ytterväggarna är dränerande med Platon.
Efter att ha vädrat och kört tork i en vecka verkar det torrt, men jag har bestämt att det blir mekaniskt ventilerad Platon både golv och vägg.
Främst "för säkerhets skull" men det känns bättre att vädra ut ev. radon också...
Plattan är väldigt ojämn och dessutom går inkommande elkabel tvärs över golvet så för att slippa bila ur hela plattans djup (som är 200mm ungefär) och ta upp ojämnheter så jag kan lägga Platon ska jag gjuta upp med 80-100mm EPS cement direkt på plattan.
Jag var själv lite skeptisk till att använda EPS med isolering invändigt på plattan, men både Isola (Platon) och EPS rekommenderar det eftersom EPS är diffusionsöppen.
Som en sidnot har både Isola och EPS bemött mig väldigt hjälpsamt och proffsigt även om jag kontaktat dem som privatperson med ett litet projekt.
Nästa "problem" jag stötte på var att det endast fanns 75mm avloppsrör, som dessutom ligger med bakfall och vi vill ha en toa...
När vi fick kommunalt VA för ca. 10 år sedan grävde jag fram avloppsrören från huset och de låg ganska nära på yttre sidan så bara att gå ut med spaden...
Fyra dagar av grävande senare, en halv meter djupare och ca. 3m längre bort än jag kom ihåg hittade jag äntligen avloppsröret och kunde lägga på en ny Y-koppling...
Efter grävandet fick det bli paus någon dag för planering...
Nu är det mesta annat klart och gården ser OK ut, så äntligen dags för den efterlängtade ångbastun.
Steg 1 var ju att röja ut allt och göra det "betongrent".
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi kan då konstatera att ytterväggarna är blåbetong samt att det varit plast mot ytterväggarna och golvet (platta på mark) så det rann vatten bakom plasten trots att ytterväggarna är dränerande med Platon.
Efter att ha vädrat och kört tork i en vecka verkar det torrt, men jag har bestämt att det blir mekaniskt ventilerad Platon både golv och vägg.
Främst "för säkerhets skull" men det känns bättre att vädra ut ev. radon också...
Plattan är väldigt ojämn och dessutom går inkommande elkabel tvärs över golvet så för att slippa bila ur hela plattans djup (som är 200mm ungefär) och ta upp ojämnheter så jag kan lägga Platon ska jag gjuta upp med 80-100mm EPS cement direkt på plattan.
Jag var själv lite skeptisk till att använda EPS med isolering invändigt på plattan, men både Isola (Platon) och EPS rekommenderar det eftersom EPS är diffusionsöppen.
Som en sidnot har både Isola och EPS bemött mig väldigt hjälpsamt och proffsigt även om jag kontaktat dem som privatperson med ett litet projekt.
Nästa "problem" jag stötte på var att det endast fanns 75mm avloppsrör, som dessutom ligger med bakfall och vi vill ha en toa...
När vi fick kommunalt VA för ca. 10 år sedan grävde jag fram avloppsrören från huset och de låg ganska nära på yttre sidan så bara att gå ut med spaden...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fyra dagar av grävande senare, en halv meter djupare och ca. 3m längre bort än jag kom ihåg hittade jag äntligen avloppsröret och kunde lägga på en ny Y-koppling...
Efter grävandet fick det bli paus någon dag för planering...
Nya dörren på plats för att kunna komma rakt in i badrummet från poolen (som ligger utanför).
Så, ja! Äntligen avloppsröret inomhus. Det är förberett för en utomhus dusch med klinkrad betongplatta så det blev att "borra" med ett 160mm avloppsrör som jag sågade tänder på.
Det gick förhållandevis bra då det var mest sand.
Eftersom kroppen redan är slut och jag kommer att ha träningsvärk delux imorgon så passade det bra att bila lite också...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så, ja! Äntligen avloppsröret inomhus. Det är förberett för en utomhus dusch med klinkrad betongplatta så det blev att "borra" med ett 160mm avloppsrör som jag sågade tänder på.
Det gick förhållandevis bra då det var mest sand.
Eftersom kroppen redan är slut och jag kommer att ha träningsvärk delux imorgon så passade det bra att bila lite också...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter många och långa sessioner med att titta på klinker, färger och inredning har vi äntligen kommit till beslut!
Ett redan befintligt bord som har travertin skiva fick utgöra basen, vilket känns rätt eftersom vi har travertin på golvet i nedre våningen också.
En vit köksskål fick vara stand-in som handfat i vitt.
Det blir även travertin bänkar i ångbastun, troligen med travertin ryggstöd men med ryggstödet är juryn ute ännu...
Handknackat lerklinker från Marocko på golvet i fiskbensmönster som knyter an med fiskbensparketten i övre våningen.
6 färgprover senare har vi hittat nyansen för microcementen som blir på övriga väggar.
En nyans ljusare av samma färg får utgöra takfärgen.
Jag har testat Konkral microcement och deras sealer som även fungerar bra på lerklinkern.
Blandare och dusch blir inbyggda i väggen i en borstad "golden" färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett redan befintligt bord som har travertin skiva fick utgöra basen, vilket känns rätt eftersom vi har travertin på golvet i nedre våningen också.
En vit köksskål fick vara stand-in som handfat i vitt.
Det blir även travertin bänkar i ångbastun, troligen med travertin ryggstöd men med ryggstödet är juryn ute ännu...
Handknackat lerklinker från Marocko på golvet i fiskbensmönster som knyter an med fiskbensparketten i övre våningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
6 färgprover senare har vi hittat nyansen för microcementen som blir på övriga väggar.
En nyans ljusare av samma färg får utgöra takfärgen.
Jag har testat Konkral microcement och deras sealer som även fungerar bra på lerklinkern.
Blandare och dusch blir inbyggda i väggen i en borstad "golden" färg.
Lite framåt igen...
Avloppsrör på plats men jösses vad jag ångrar att jag inte bilade "smartare" och höll koll på stigningen.
Att få till ett jämnt fall var rätt utmanande men när jag kom på "tekniken" att skapa "klossar" av gjutjärn som jag drog ihop med buntband gick det bättre.
Användande 6, 8 och 12mm gjutjärnsbitar gick det bra att justera höjderna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avloppsrör på plats men jösses vad jag ångrar att jag inte bilade "smartare" och höll koll på stigningen.
Att få till ett jämnt fall var rätt utmanande men när jag kom på "tekniken" att skapa "klossar" av gjutjärn som jag drog ihop med buntband gick det bättre.
Användande 6, 8 och 12mm gjutjärnsbitar gick det bra att justera höjderna.
Lite framåt igen, vattenrör på plats:
Blir lite av ett ormbo och inte det lättaste att bända in:
men det gick...
Och ett lager EPS cement på plats men förstås ca. 4 säckar för lite så det blev paus för ett besök till Hornbach...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blir lite av ett ormbo och inte det lättaste att bända in:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
men det gick...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och ett lager EPS cement på plats men förstås ca. 4 säckar för lite så det blev paus för ett besök till Hornbach...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Då var man en erfarenhet rikare... 😅
En liten läxa lärd, täta alla hål innan du tätar runt väggarna, och täta inte skarvarna innan fogbandet är på plats!
Det var ett lite helsike att peta in fogbandet när mattan satt fast...
All golv Platon på plats i alla fall!
Luften kommer att sugas in under golvet och upp in för väggen i hörnen, där det är störst fuktgenomsläpp.
En liten läxa lärd, täta alla hål innan du tätar runt väggarna, och täta inte skarvarna innan fogbandet är på plats!
Det var ett lite helsike att peta in fogbandet när mattan satt fast...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
All golv Platon på plats i alla fall!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Luften kommer att sugas in under golvet och upp in för väggen i hörnen, där det är störst fuktgenomsläpp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Administrator
· Skåne
· 7 799 inlägg
Snygga materialval, jag ser fram emot få se resultatet 👌
Angående blåbetongen, har du mätt radonhalten? Är mekaniskt ventilerad Platon en ”standardmetod” för att åtgärda det? Det låter som att den här tråden också kunde heta "projekt skydda huset mot strålning från blåbetong".
Angående blåbetongen, har du mätt radonhalten? Är mekaniskt ventilerad Platon en ”standardmetod” för att åtgärda det? Det låter som att den här tråden också kunde heta "projekt skydda huset mot strålning från blåbetong".
Ja, vi har mätt tidigare, dock inte just dessa väggar, och den är "lågstrålande" men bidrar förstås annars till ökad radonhalt i huset. Jag har väl kallt utgått från att det är samma typ av blåbetong (alla ytterväggar i princip) i hela huset...Marlen Eskilsson skrev:
Det finns ju olika metoder för att blockera strålning från blåbetong, men det bästa är helt enkelt ventilation, men det finns speciella tapeter, t.ex. Permafoil, som blockerar strålningen (till en viss grad).
Tidigare ägaren av huset har kört Permafoil (eller nåt liknande) i huset och det är kvar på ytterväggar. Vi gjorde en mätning på radon i "byggmaterial" där vi mätte en exponerad yta (alltså direkt mot blåbetongen) samt en mot den tapetserade ytan. Den exponerade gav då "lågstrålande" som resultat och den tapetserade ytan gav inget utslag på blåbetong så tapeterna verkar fungera...
Men bästa av allt är ju förstås att vädra ut ev. radongas innan den kan komma in i huset, och då är ju mekaniskt ventilerad vägg det alternativ som finns. Det finns ju fler märken än Platon (Isola) som t.ex. Jape, Nivell, Granab, etc. som erbjuder liknande lösningar.
Dock är nog den främsta orsaken till ventilerade väggar genomträngande fukt, dels p.g.a. för dålig dränering (bara Platonmatta och ingen utvändig isolering) men också p.g.a. kondens som uppstår i sprickor/skarvar i ytterväggen.
Vi vill ha golvvärme i badrummet och det blir knepigt att kombinera, samt att jag måste ha tätskikt för ångbastun vilket också blir svårhanterat med "källarväggar" så genom att lägga mekaniskt ventilerat golv och väggar så förvandlar jag "rummet" till ett helt normalt rum och det är inte "källare" längre och därför kan jag då använda tätskikt som i ett vanligt badrum.
Tack för förtroendet av materialval... Jag ser INTE fram emot plattsättningen med lite halvsneda lertegel som någon glad (hoppas jag) Marockan stått och skurit till... Min gissning på tidsåtgång för att lägga golvet lär nog behöva revideras både en och två gånger...
Nu är Platon projektet färdigt i alla fall:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter en del velande fram och tillbaka blev det ändå så att jag nyttjar den befintliga ventilationskanalen som fanns i rummet, men om det skulle visa sig vara för dåligt sug (oklart hur jag ska testa det, men, men...) så kan jag ganska enkelt montera en vägghängd fläkt vid senare tillfälle.
Till den som ska göra något liknande så kan jag säga att jag djupt ångrar att jag inte köpte aktier i Isola/Platon innan jag började för den sjuka mängd tejper, fogband, skarvband och förseglingsband, det går åt är svindlande... nästan lika svindlande som de priser de tar för dessa tejper... 😮
Administrator
· Skåne
· 7 799 inlägg
Tack för utförligt svar. Har du någon uppfattning om ungefär hur mycket extra konstruktionen med ventilerade väggar kostar, jämfört med om du byggt badrummet utan blåbetong bakom?
Oj... nu gör jag ju jobbet själv, men bara materialet för drygt 15 kvm golv och 35 kvm vägg går på runt 15-16 tusen kronor. Då har jag itne köpt Isolas svindyra spjäll och fläkt heller eftersom jag nyttjade befintlig FTX fläkt...Marlen Eskilsson skrev:
I arbete skulle jag gissa att det gått två heldagar, typ...
Sen blir ju badrummet i sig nu egentligen dyrare också eftersom jag nu måste tätskikta hela rummet. I källare (med tillskjutande fukt) ska man ju annars bara tätskikta platser som utsätts för vatten, alltså i normalfallet duschen vilket blir någon enstaka kvadratmeter...
Nu behöver jag istället tätskikt till allt så det blir betydligt dyrare förstås, men det känns tryggare och för att microcement säkert ska fungera krävs det att man har tätskikt så det är delvis p.g.a. materialvalet som det krävs också...
Blir spännande att följa! Kul att det hunnit gå 12 år innan det blev tillfälle att göra detta.
Lycka till!
Lycka till!
blåbetong betyder inte automatiskt hög radonhalt, det beror på var den var producerad.
föräldrahuset hade blåbetong och hög radonhalt efter puckmätning. mätning med specialutrustning visade på nära noll från väggarna.
det var markradon och källan var matkällaren som inte hade något gjutet golv bara makadam och sand. (60-talshus)
föräldrahuset hade blåbetong och hög radonhalt efter puckmätning. mätning med specialutrustning visade på nära noll från väggarna.
det var markradon och källan var matkällaren som inte hade något gjutet golv bara makadam och sand. (60-talshus)