Hej
Vi har precis fått bygglov för ett enplanshus (Eksjöhus, Tallåsen) och har blivit kallade till tekniskt samråd med Uppsala kommun. Min fråga är om, och i så fall vad jag bör tänka på i min (nya) roll som byggherre, i förhållande till den utsedde kontrollansvarige? Kan jag lugnt "luta mig tillbaka" och utgå ifrån att denne sköter allt till punkt och pricka, inklusive plan för alla kontroller och övriga förberedelser?
Tar väldigt gärna emot tipps och förslag!
Tack på förhand!
Mvh, Hans

Oftast ja men stäm av med din KA innan mötet och passa på att lära dig lite på kuppen ;=)

T Tensta skrev:
Hej
Vi har precis fått bygglov för ett enplanshus (Eksjöhus, Tallåsen) och har blivit kallade till tekniskt samråd med Uppsala kommun. Min fråga är om, och i så fall vad jag bör tänka på i min (nya) roll som byggherre, i förhållande till den utsedde kontrollansvarige? Kan jag lugnt "luta mig tillbaka" och utgå ifrån att denne sköter allt till punkt och pricka, inklusive plan för alla kontroller och övriga förberedelser?
Tar väldigt gärna emot tipps och förslag!
Tack på förhand!
Mvh, Hans
Byggherren bör vara fullt delaktig i KAs arbete. Dels är det byggherrens kontrollplan. Du ska också vara delaktig i riskbedömningen.

Lita inte på KA överhuvudtaget, ämbetet är bara en pappersvändarpryl. Att en del KA också gärna ser att bygget blir bra ligger utanför den lagstiftade rollen.

• Gilla
  • Haha
anaitis och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.