M
Hej,
Jag är ny på forumet och detta blir mitt första inlägg.

Jag skall bygga till vårt hus och det blir en naturlig förlängning på drygt 4 meter i två plan och det torde bli en relativt smärtfri operation då det blir förlängt i samma riktning som de bärande väggarna löper. Vi har idag en gjuten platta på mark och jag gjuter en förlängning.
Under byggsamrådet framkom att kommunen önskar se ett geotekniskt utlåtande vilket jag tycker är bra. Dock tycker jag att det är litet märkligt då hela vårt område är byggt på berg och sprängsten, men för all del.... Jag har grävt bort ca 35 cm matjord och kommer då ner till ett ljusgrått bärlager och under det är det en massa sprängsten (bifogar lite bilder) nu undrar jag om någon kan rekommendera mig en geotekniker i Stockholm/Norrortsområdet innan jag gräver mig ner till kina.. ;)

Mvh
Micke Grund 1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grund2.JPG
Skapa konto
Grund3.JPG
Skapa konto

harry73
Hur gammalt ärhuset? Finns det en geoteknisk undersökning i de gamla bygglovshandlingar?

M
Huset är byggt -97 och det är en hel radda med småhus, jag får för mig att JM gjorde en enda stor schaktbotten och bara smackade upp dessa små trälådor. Men det kan ju vara ett önsketänkande också. De gamla bygglovshandlingarna som avsåg 15 fastigheter ger inga ledtrådar.

harry73
Men det behövs också ett geotekniskt utlåtande för 15 fastigheter, och kan du hänvisa till den och bifoga bilder från din provgrop som bevis att du har samma förhållanden du sparar du några tusenlappar

M
Ok, tack för tipset.
Med vänlig hälsning,
Micke

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.