R RoAd skrev:
Jag hade också den uppfattningen innan jag började placera ut dem. Men jag har inte haft några större problem att hitta ställen där de går att gömma samtidigt som de ger en korrekt avläsning.

Och smaken är ju som ... personligen hade jag nog tyckt det var fulare med en "3d-printad staty" än en liten vit plasbit någonstans på väggen.

Jag gillar också utmaningar, men de ska ju vara realistiska också ;)

Men visst. Med en extern realtidsklocka som väcker enheten var 5e minut och mellan det låter ESPn gå ner i djupaste strömsparläge kanske funkar ok. Men det blir trots allt lite som att uppfinna hjulet igen.
Jag är ju en sån som gillar att göra grunden från grunden så att säga.
https://www.byggahus.se/forum/threads/privataegda-graevmaskiner-hur-stor-marknad.423186/post-4321232

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
jonmo jonmo skrev:
Jag ser inte ens någon anledning att ge mitt Ethernet of Things-VLAN internetaccess i routern.
Allt fler prylar vill uppdatera sin mjukvara. Om det är bra eller dåligt att hindra det kan nog bero på.

Alfredo Alfredo skrev:
Allt fler prylar vill uppdatera sin mjukvara. Om det är bra eller dåligt att hindra det kan nog bero på.
Jo jag är med på den biten. Men om det funkar bra och OTAn inte innehåller något kritiskt så kan man lika gärna skita i det tänker jag. Dessutom, om jag bygger merparten själv så får jag se om jag vill skicka någon OTA till dem. 😉

Walle85
Tips, av egen erfarenhet, att det kan bli väldigt varmt uppe på vinden på sommaren. Mitt ena rackfäste för switchen jag hade böjde sig av värmen så switchen höll på att ramla ur racket.
Förvisso en passiv switch och 3D-printat fäste med mindre värmetålig plast, men oavsett så blev det väldigt varmt utan någon bra aktiv ventilering.
Samt att elektronik generellt inte mår så bra av för hög värme under längre perioder.

R RoAd skrev:
Ok, det är som sagt väldigt sällan det behövs, och gjort på ett par minuter. Så om sensorn inte sitter väldigt dumt till tycker jag personligen att det vinner över att behöva sladdansluta dem.

I mitt fall har jag nog inte satt mer än någon enda där jag också har ström tillgängligt utan att behöva dra sladd någon eller några meter. Jag har gömt dem bakom tavlor, över skåp, under hyllor, you name it.

Fair enough. Jag respekterar att du vill bygga något själv. Det valet har jag själv gjort några gånger "bara för att".

Jag har som sagt gömt undan mina så utseendet har inte spelat så stor roll, men de flesta jag sett har varit ganska anonyma vita små puckar, så vad som är "fruktansvärt" fult med dem som skulle gå att göra snyggare i en printer förstår jag inte. Du kommer väl inte printa ut i mässing och ädelträ ;)

Och en sista sak, om du tänkt driva dem på batterier så gör ett test först. Jag tror inte att du kommer få ner förbrukningen i närheten av en färdig zigbee-sensor med någon ESP så jag tror att du kommer vara tvungen att driva dem med några AA eller AAA. Då drar storleken snabbt iväg.
Jag funderade mycket på batteritiden för mina sensorer och valde istället usb-drivna z-wave sensorer för temp/rörelse/luftfuktighet/etc. Då är jag bara beroende av ett strömuttag för usb-laddaren. Mycket enklare att planera. Och dessutom ökar mesh-möjligheten för z-wave nätet med fasta sensorer. Dessutom gör det inget att jag ändrade mätintervallet till 1 minut. Det funkar inte se bra med batteridrivna enheter.

Walle85 Walle85 skrev:
Tips, av egen erfarenhet, att det kan bli väldigt varmt uppe på vinden på sommaren. Mitt ena rackfäste för switchen jag hade böjde sig av värmen så switchen höll på att ramla ur racket.
Förvisso en passiv switch och 3D-printat fäste med mindre värmetålig plast, men oavsett så blev det väldigt varmt utan någon bra aktiv ventilering.
Samt att elektronik generellt inte mår så bra av för hög värme under längre perioder.
Sant, och något jag tänkt bevaka. Under sommarens varmaste två månader tillbringas väldigt lite tid i huset. Ev kan jag stänga ner, alternativt får jag väl flytta centralen så jag kan dra upp kall luft från souterrängen genom murstocken och använda den för att kyla med.

Jag kanske faktiskt skulle se till att installera skåpet dikt an murstocken, så att en sådan lösning går att implementera 🤔

Walle85
Eftersom du kommer att köra en del PoE så kan en UPS vara värt att fundera på. Även vettigt för korta strömavbrott, man slipper onödiga omstarter samt att om du kör någon server eller NAS så skulle den säkert må bra av att inte stängas av tvärt.

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
R
J JohanLan skrev:
Jag funderade mycket på batteritiden för mina sensorer och valde istället usb-drivna z-wave sensorer för temp/rörelse/luftfuktighet/etc. Då är jag bara beroende av ett strömuttag för usb-laddaren. Mycket enklare att planera.
Vet inte riktigt vad du menar. Med sladdanslutning menade jag strömmatningen. Så enklare att planera än vad?

J JohanLan skrev:
Och dessutom ökar mesh-möjligheten för z-wave nätet med fasta sensorer.
Ja, det är förstås en fördel. I mitt fall har jag så mycket lampor och switchar att det inte spelar någon roll.

J JohanLan skrev:
Dessutom gör det inget att jag ändrade mätintervallet till 1 minut. Det funkar inte se bra med batteridrivna enheter.
Varför inte? Nu uppdaterar i.o.f.s. mina bara med 5 minuters intervall, om det behövs. De rapporterar inte in något om temperaturen inte förändrats så ibland är det tyst lång tid. Batteritiden är så lång att jag inte ens funderat på den, även på de i rum som ändrar temperatur oftast.

Varför skulle man förresten behöva 1-minutersintervall för sensorer som mäter rumstemperatur? Jag ser inte knappt nyttan med 5 minuter för det är ytterst sällan det är mer än 0.1C skillnad som rapporteras in.

Walle85 Walle85 skrev:
Eftersom du kommer att köra en del PoE så kan en UPS vara värt att fundera på. Även vettigt för korta strömavbrott, man slipper onödiga omstarter samt att om du kör någon server eller NAS så skulle den säkert må bra av att inte stängas av tvärt.
Jo, det är något som står på den långa listan. Jag har varken server eller NAS än (om man inte räknar Illmatic som jag faktiskt har på vinyl). Jag kommer ta detta projekt successivt för att inte behöva tänka för mycket på kostnaderna...

Om du ska köra KNX så finns ju även möjligheten att köra en VOC, temp och luftfuktighetsgivare via det. Busskabel med både strömförsörjning och kommunikation är ju också ett alternativ för att slippa batterier.

Denna från MDT är hyfsat diskret och kan monteras i samma ram som övriga strömställare (så till vida att det är en 55x55-serie och inte runda ramar).

https://www.mdt-group.com/products/...er-and-sensors/co2-/-voc-combi-sensor-55.html

Finns ju även närvarosensorer för tak med dessa sensorerna inbyggda, dock kan det vara lite svårare att hitta en sensor som är både liten och diskret samtidigt som den har VOC eller CO2-sensor.

//Patrik

• Gilla
jonmo
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Vet inte riktigt vad du menar. Med sladdanslutning menade jag strömmatningen. Så enklare att planera än vad?
Jag tänkte framför allt på ethernetanslutna prylar. Typ en Rpi med elektronik för att mäta temp/luftfuktiget/etc.
Eluttag finns i överflöd i mitt hus och även på vinden.
R RoAd skrev:
Ja, det är förstås en fördel. I mitt fall har jag så mycket lampor och switchar att det inte spelar någon roll.
Samma här. Jag kör med zigbee, z-wave, 1-wire och ip-anslutna sensorer och har märkt att olika teknologier passar olika bra till olika sensorer. Vissa sensorer går tyvärr inte att prata med helt lokalt, men jag gör mitt bästa för att undvika dessa.
R RoAd skrev:
Varför inte? Nu uppdaterar i.o.f.s. mina bara med 5 minuters intervall, om det behövs. De rapporterar inte in något om temperaturen inte förändrats så ibland är det tyst lång tid. Batteritiden är så lång att jag inte ens funderat på den, även på de i rum som ändrar temperatur oftast.
Jag hade en sensor (Fibaro - dyr) på z-wave med batteri. När jag satte den på 1-minutersuppdatering tog batteriet slut på några veckor. Nu är den tillbaka på 5-minuter (default) och då håller batteriet några månader istället. Så jag har kört Aeotechs multisensorer på usb-ström istället. De har fungerat perfekt i många år.
R RoAd skrev:
Varför skulle man förresten behöva 1-minutersintervall för sensorer som mäter rumstemperatur? Jag ser inte knappt nyttan med 5 minuter för det är ytterst sällan det är mer än 0.1C skillnad som rapporteras in.
Sant, i normala fall behövs knappast 1-minutersintervall. Men det ger ”snyggare” grafer. Så det får jag nog skylla på. Men du har helt rätt - det är lite överdrivet.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
R
J JohanLan skrev:
Jag hade en sensor (Fibaro - dyr) på z-wave med batteri. När jag satte den på 1-minutersuppdatering tog batteriet slut på några veckor. Nu är den tillbaka på 5-minuter (default) och då håller batteriet några månader istället. Så jag har kört Aeotechs multisensorer på usb-ström istället. De har fungerat perfekt i många år.
Det tror jag mest berodde på något fel på, eller dålig design av enheten. z-wave bör inte dra mer (snarare mindre) än zigbee, och mina sonoff går över ett år på vanligt CR2450 vilket inte direkt kan klassas som något kraftigt batteri.

F Fideliox skrev:
Jäkligt gött att slippa batteribyten dock. 😆
Jag har sensorer med Zigbee som går på AA-batterier, de räcker läääääänge.

F
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har sensorer med Zigbee som går på AA-batterier, de räcker läääääänge.
De med CR2032 jag har håller ca 2 år så det är väl fine. Problemet är att de ibland helt random tappar connection och behöver paras om vilket kräver fysisk access. Det är besvärligt att ta dig ner i krypgrunden. Men som sagt, Aqaras är ökända för att inte fungera så bra utanför deras egna hub då de inte följer standarden helt. Synd att jag inte visste det innan jag skaffade 10 st. 😅

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.