Nytt hus och vi börjar med blodomloppet: elrenovering. Då är det lika bra att passa på att dra trådat nätverk också tänkte jag, vilket denna tråd är tänkt att följa. Jag har ingen erfarenhet av sånt, jag är professionellt en tangentbordsingenjör. Men om det är något jag kan på det generellt så är det att gå över gränsen. Därför är planerna rätt avancerade i dagsläget, men vi får se hur mycket av det som blir verklighet. Jag tänker att projektet kommer ta minst två år till dess att nuvarande plan är realiserad.

Målbild:
Ett till största delen i väggarna gömt nätverk, som ger
- God Wifi-täckning pga smart placerade trådade accesspunkter
- Möjlighet till fast ansluten workstation på relevanta ställen
- Ett säkert nätverk med segmentering av trafiken
- Möjlighet till sensorer och reläer för hemautomation av de delar som är rimliga, speciellt ventilation och mätning av luftkvalitet/fukt.
- Absolut minimera trådlösa lösningar och inlåsning i olika tillverkare. Det enda jag planerar att använda som inte är strikt open source är KNX samt en radonsensor från Airthings. Ett kritiskt krav är att jag inte är beroende av molnet, allt ska köras hemma.

Förutsättningar:
- Radhus, suterräng, från slutet av 1950-talet
- Inget existerande nätverk
- Nära förestående köksrenovering
- Tom kallvind att utnyttja
- Stram budget, betalar hellre med tid än pengar

Tanken är att förutom till suterrängplanets sovrum konstruera egna sensorer, baserade på ESP32, 3d-printa tillräckligt snygga case och logga skiten i min egen Home Assistant. För att det ska bli bra kommer man bli tvungen att sätta en liten PoE-enhet som kommunicerar med HA i vägguttaget. Sedan själva sensorn på väggen som skickar ett mätvärde var 5:e minut eller så. Beroende på hur ofta jag vill byta batterierna i sensorn. Med den lösningen kan jag sätta sensorn på de bästa stället på väggen utan trådar, och jag är inte beroende av energikrävande saker som Wifi.

Fjärrvärmen verkar man kunna läsa av med en optisk avläsare, och elmätaren har ju HAN-port så det datat kan jag få in utan problem.

Efter att ha analyserat mina behov och förutsättningar har jag insett att jag ska se till att utnyttja vinden till det jag kan. Därför hoppade jag på en Blocket-annons om två mindre rackskåp (jag ska ha det andra skåpet på landet tänker jag) och inhandlade en 24-portars ZyXEL PoE-switch. En bra grund känner jag, och vick medhåll av AI. För att slippa dra allt för mycket kabel söderut (alltså till suterrängplanet där det stora behovet föreligger) tänker jag att jag kör lite extra switchar där nere också. Nuvarande plan är 4 home runs till arbetsrummet, men endast en till verkstad respektive kombicentral. Sovrum suterräng sitter så till att det faktiskt är rimligast att dra homeruns dit också.

Den generella topologin blir enligt följande:
Nätverksdiagram för hemnätverk, visar anslutningar mellan modem, router, nätverksrack och olika enheter i ett hus, inklusive sensorer och WiFi-enheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
MickeLarsson och 11 till
  • Laddar…
Det är många rörliga delar i nätverksprojektet, men en kritisk punkt är såklart att elektrifiera vinden. Det kommer göras i samband med installationen av en ny central på övervåningen. Tills dess, vilket är snart, kan jag inte göra så mycket. Men jag kan i alla fall förbereda på vinden. Det gjorde jag igår: jag smet upp och såg till att vara snäll mot mitt framtida jag.

Jag hade plockbackarna liggade, så jag tänkte att det kunde vara rimligt att bara sätta upp för att förenkla. Jag monterade ett par grejer i racket också. Det är så mysigt! :D
Blå plockbackar uppsatta på vinden, fyllda med kabelband, skruvar, en skruvmejsel och andra små komponenter för ett nätverksprojekt.
Skapa konto

Ett nätverksrack med installerad utrustning på en vind, med kablar och switch synliga ovanpå.
Skapa konto

• Gilla
bjorn_s
  • Laddar…
Ganska mycket information om ditt hem som samlas in - hur ser du på säkerhetsperspektivet?

F
G grovspacklarn skrev:
Ganska mycket information om ditt hem som samlas in - hur ser du på säkerhetsperspektivet?
Kör det i HA?

R
jonmo jonmo skrev:
Tanken är att förutom till suterrängplanets sovrum konstruera egna sensorer, baserade på ESP32, 3d-printa tillräckligt snygga case och logga skiten i min egen Home Assistant. För att det ska bli bra kommer man bli tvungen att sätta en liten PoE-enhet som kommunicerar med HA i vägguttaget. Sedan själva sensorn på väggen som skickar ett mätvärde var 5:e minut eller så. Beroende på hur ofta jag vill byta batterierna i sensorn. Med den lösningen kan jag sätta sensorn på de bästa stället på väggen utan trådar, och jag är inte beroende av energikrävande saker som Wifi.
Jag hade inte krånglat till det med ethernet och POE för att mäta temperatur och luftfuktighet (gissar jag att det handlar om). Ethernet är för det första inte energisnålare än wifi, och för att skicka in mätvärden var 5 minut behöver du inte trådad anslutning.

Jag skulle föreslå att du skaffar en zigbee controller till din HA och använder batteridrivna sensorer den vägen istället. Beroende på vilka sensorer du väljer så har du allt från något år till flera års batteritid. Sensorerna är oftast billigare än en ESP med POE + sensorer, och kommer klara med inkapsling.

G grovspacklarn skrev:
Med en lokal HA och lite säkerhetstänk ser jag inga större problem med den biten. Då är det värre med alla produkter som kontaktar tilverkares servrar, typ den där överkavningskameran från Arlo som lottas ut här på forumet just nu.

• Gilla
trilithium och 3 till
  • Laddar…
F
R RoAd skrev:
Jag hade inte krånglat till det med ethernet och POE för att mäta temperatur och luftfuktighet (gissar jag att det handlar om). Ethernet är för det första inte energisnålare än wifi, och för att skicka in mätvärden var 5 minut behöver du inte trådad anslutning.

Jag skulle föreslå att du skaffar en zigbee controller till din HA och använder batteridrivna sensorer den vägen istället. Beroende på vilka sensorer du väljer så har du allt från något år till flera års batteritid. Sensorerna är oftast billigare än en ESP med POE + sensorer, och kommer klara med inkapsling.

Med en lokal HA och lite säkerhetstänk ser jag inga större problem med den biten. Då är det värre med alla produkter som kontaktar tilverkares servrar, typ den där överkavningskameran från Arlo som lottas ut här på forumet just nu.
Jäkligt gött att slippa batteribyten dock. 😆

• Gilla
hjalmar17 och 4 till
  • Laddar…
G grovspacklarn skrev:
Som andra skrivit så är tanken att behålla datan hemma. Sen är jag inte så brydd kring sånt egentligen. Att vi är hemma och vilken kvalitet luften håller är inte ett problem att dela. Internetanvändning, bankdetaljer och liknande är viktigare för mig. Det är inget som ska loggas. För stater och andra tveksamma aktörer så är det tyvärr inga problem att komma över den datan i alla fall.
R RoAd skrev:

Jag kanske uttryckte mig otydligt. PoE för en ESP32 i uttaget öppnar upp alla möjligheter. Sen en separat liten sensor på väggen, minimal troligen ESP32 med batteridrift och BLE för att minimera energiförbrukning. Jag vill mäta VOC, CO2, temp primärt. De sensorer man kan köpa är fruktansvärt fula. Det plus tillfredsställelsen att konstruera det själv är den stora anledningen till att gå all in. Och att jag får köpa en egen 3d-printer äntligen.
R RoAd skrev:
Precis. Jag ser inte ens någon anledning att ge mitt Ethernet of Things-VLAN internetaccess i routern.

Om möjligt så försök bygga ett stjärnnät utan distribuerade switchar. Det är mer robust och mindre sårbart.

Vad gäller mätdatainsamling är trådlöst the way to go. Utbudet av sensorer är enormt och det är där utvecklingen sker. Rätt teknik och konfiguration så håller batterier 5-10 år. Vid den tidpunkten har har det skett så mycket utveckling att man ändå kommer fundera på att byta sensor.

Vill du bygga robust och förvaltningsbart över tid där du själv inte blir single point of failure (komplexitet driver tid) så keep it simple stupid och använd standardkomponenter/sensorer.

Möjligen lite större uppstartskostnad men billigare i längden.

Trafiken ska du som sagt separera logiskt mha VLAN. I just ditt IoT-nät ska du blocka extern access och isolera varje klient.

R
F Fideliox skrev:
Jäkligt gött att slippa batteribyten dock.
Ok, det är som sagt väldigt sällan det behövs, och gjort på ett par minuter. Så om sensorn inte sitter väldigt dumt till tycker jag personligen att det vinner över att behöva sladdansluta dem.

I mitt fall har jag nog inte satt mer än någon enda där jag också har ström tillgängligt utan att behöva dra sladd någon eller några meter. Jag har gömt dem bakom tavlor, över skåp, under hyllor, you name it.

jonmo jonmo skrev:
Jag kanske uttryckte mig otydligt. PoE för en ESP32 i uttaget öppnar upp alla möjligheter. Sen en separat liten sensor på väggen, minimal troligen ESP32 med batteridrift och BLE för att minimera energiförbrukning. Jag vill mäta VOC, CO2, temp primärt. De sensorer man kan köpa är fruktansvärt fula. Det plus tillfredsställelsen att konstruera det själv är den stora anledningen till att gå all in. Och att jag får köpa en egen 3d-printer äntligen.
Fair enough. Jag respekterar att du vill bygga något själv. Det valet har jag själv gjort några gånger "bara för att".

Jag har som sagt gömt undan mina så utseendet har inte spelat så stor roll, men de flesta jag sett har varit ganska anonyma vita små puckar, så vad som är "fruktansvärt" fult med dem som skulle gå att göra snyggare i en printer förstår jag inte. Du kommer väl inte printa ut i mässing och ädelträ ;)

Och en sista sak, om du tänkt driva dem på batterier så gör ett test först. Jag tror inte att du kommer få ner förbrukningen i närheten av en färdig zigbee-sensor med någon ESP så jag tror att du kommer vara tvungen att driva dem med några AA eller AAA. Då drar storleken snabbt iväg.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Projektet ser riktigt trevligt ut, jag byggde en dedikerad elektronikverkstad för eget bruka för en massa år sedan. Lärdommen där va att man kommer aldrig ha tillräckligt med nätverkskabel.

F
R RoAd skrev:
Ok, det är som sagt väldigt sällan det behövs, och gjort på ett par minuter. Så om sensorn inte sitter väldigt dumt till tycker jag personligen att det vinner över att behöva sladdansluta dem.

I mitt fall har jag nog inte satt mer än någon enda där jag också har ström tillgängligt utan att behöva dra sladd någon eller några meter. Jag har gömt dem bakom tavlor, över skåp, under hyllor, you name it.

Fair enough. Jag respekterar att du vill bygga något själv. Det valet har jag själv gjort några gånger "bara för att".

Jag har som sagt gömt undan mina så utseendet har inte spelat så stor roll, men de flesta jag sett har varit ganska anonyma vita små puckar, så vad som är "fruktansvärt" fult med dem som skulle gå att göra snyggare i en printer förstår jag inte. Du kommer väl inte printa ut i mässing och ädelträ ;)

Och en sista sak, om du tänkt driva dem på batterier så gör ett test först. Jag tror inte att du kommer få ner förbrukningen i närheten av en färdig zigbee-sensor med någon ESP så jag tror att du kommer vara tvungen att driva dem med några AA eller AAA. Då drar storleken snabbt iväg.
Visst. Jag har några i krypgrunden som är rätt besvärliga att komma åt. Och aqara skiten tappar connection ibland så blir några gånger per år. Dock tänkt byta till Sonoff då de verkar stabilare. Men hade det funnits med kabel hade jag tagit dom där nere iaf.

R
F Fideliox skrev:
Visst. Jag har några i krypgrunden som är rätt besvärliga att komma åt. Och aqara skiten tappar connection ibland så blir några gånger per år. Dock tänkt byta till Sonoff då de verkar stabilare. Men hade det funnits med kabel hade jag tagit dom där nere iaf.
https://www.styrahem.se/p/657/temperatur-och-luftfuktighet-zigbee-sonoff-snzb-02

Jag har 5 av dessa utspridda i huset. De har fungerat felfritt i 4-5 år nu. Tyvärr har de utgått och jag har inte haft behov av fler ännu så jag kan inte svara på om de nya modellerna är lika bra.

Men en kryptgrund hade nog varit ett ställe där jag hade satt enheter med permanent strömmatning om det varit möjligt. Jag har ett par ESP med tempsensorer och de har också varit urstabila.

mexitegel mexitegel skrev:
Om möjligt så försök bygga ett stjärnnät utan distribuerade switchar. Det är mer robust och mindre sårbart.
Jag kommer som skissen visar kunna få till viss stjärntopologi. Tanken är som sagt att dra ett antal (4) kablar till arbetsrum som jag sedan kan distribuera till de som bäst utnyttjar dem. Troligen workstation, server och laptop, så kan resten vara på switchen. Med lite tur kanske jag kan få till några ytterligare kablar vid köksrenoveringen. Nu när jag tänker på det inser jag att jag nog drar alla utom en vid renoveringen, då slipper jag mycket utanpåliggande.

Kombicentralen vid elcentralen kanske får ett par kablar så att Sovrum Barn 2 får en homerun. Resten av prylarna borde verkligen kunna hålla tillgodo med flera switchar. Det kommer bli alldeles för mycket utanpåliggande i källaren annars.
Vad gäller mätdatainsamling är trådlöst the way to go. Utbudet av sensorer är enormt och det är där utvecklingen sker. Rätt teknik och konfiguration så håller batterier 5-10 år. Vid den tidpunkten har har det skett så mycket utveckling att man ändå kommer fundera på att byta sensor.
Jag är öppen för att ändra mig, helt klart. Men jag har blivit bränd på trådlöst tidigare. Tipsa gärna om den typ av sensorer jag efterlyser (CO2, VOC, temp) som jag kan använda. De måste vara vita.
Vill du bygga robust och förvaltningsbart över tid där du själv inte blir single point of failure (komplexitet driver tid) så keep it simple stupid och använd standardkomponenter/sensorer.

Möjligen lite större uppstartskostnad men billigare i längden.

Trafiken ska du som sagt separera logiskt mha VLAN. I just ditt IoT-nät ska du blocka extern access och isolera varje klient.
Jag har ingen som helst illusion om att jag inte kommer vara single point of failure. Det här är ett projekt för mig. Att någon ska förstå nätverk, Docker-containers/NAS/HA-setup, KNX-installation och eldragning är väldigt mycket begärt. Målet är att luften i sovrummen ska vara bra, och att huset ska må bra avseende fukt samtidigt som jag inte eldar för mycket för kråkorna (blåsa ut massa varm luft när ingen är på plats).

Om vi säljer huset om 20 år kommer detta vara arbete som inte syns i priset. :) Det kommer aldrig att betala sig ekonomiskt. Men det är kul.

R RoAd skrev:

Min vana trogen var jag nog aningen för kategorisk i mina uttalanden. Men problemet med sensorer för luft är att de troligen behöver sitta i ögonhöjd synligt. Därav min skepsis kring vad som finns färdigt. Jag printar gärna ut en liten skulptur som jag kan gömma den i, så slipper den vara ett ögonsår.
R RoAd skrev:
Jo, medveten om att man om man bygger själv (och inte lägger köttigt med tid på det) kommer dra mer energi än annars. Jag ser det som en utmaning. Det starkaste argumentet för att köpa färdigt tycker jag nog är att det går fortare. Det kan vara värt för att komma vidare. Jag har som sagt inte nätverket på plats än. Inte heller server eller alla de andra givarna för den delen. Men det kommer!

R
jonmo jonmo skrev:
Min vana trogen var jag nog aningen för kategorisk i mina uttalanden. Men problemet med sensorer för luft är att de troligen behöver sitta i ögonhöjd synligt. Därav min skepsis kring vad som finns färdigt. Jag printar gärna ut en liten skulptur som jag kan gömma den i, så slipper den vara ett ögonsår.
Jag hade också den uppfattningen innan jag började placera ut dem. Men jag har inte haft några större problem att hitta ställen där de går att gömma samtidigt som de ger en korrekt avläsning.

Och smaken är ju som ... personligen hade jag nog tyckt det var fulare med en "3d-printad staty" än en liten vit plasbit någonstans på väggen.

jonmo jonmo skrev:
Jo, medveten om att man om man bygger själv (och inte lägger köttigt med tid på det) kommer dra mer energi än annars. Jag ser det som en utmaning.
Jag gillar också utmaningar, men de ska ju vara realistiska också ;)

Men visst. Med en extern realtidsklocka som väcker enheten var 5e minut och mellan det låter ESPn gå ner i djupaste strömsparläge kanske funkar ok. Men det blir trots allt lite som att uppfinna hjulet igen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.